Pieter Jarrighs Jarchs

  • hjjmd
    Message 1 of 6 , Mar 9, 2013
      Hallo allemaal

      Ik heb deze voorvader en ik heb meerdere opties tot mijn verbazing met zo'n naam haha maar hulp is zeer welkom
      Pieter Jarrighs Jarchs

      Pieter trouwde, 26 of 27 jaar oud, op 21-04-1726 in Wetsinge met Eeke Pieters, 25 jaar oud.
      Notitie bij het huwelijk van Pieter en Eeke: Registratie: 21-04-1726
      Bruidegom Pieter Jarchs, van Winsum

      Bruid Eeke Pieters, van Adorp

      Bron Trouwboek Kerkelijke gemeente - Wetsinge en Sauwerd 1661-1811
      Eeke is een dochter van Pieter Jans en Geertjen Jans. Zij is gedoopt op 19-05-1700 in Adorp.
      Notitie bij de geboorte van Eeke: Doop 19-05-1700 Adorp

      Dopeling Eeijcke
      Geslacht m
      Geboorteplaats
      Geboortedatum

      Vader Pieter Jans
      Moeder
      Kinderen van Pieter en Eeke:
      1 Trientje Pieters. Zij is gedoopt op 11-05-1727 in Wetsinge [bron: alle groningers].
      Notitie bij de geboorte van Trientje: Doop 11-05-1727 Wetsinge

      Dopeling Trijnje
      Geslacht v
      Geboorteplaats
      Geboortedatum

      Vader Pieter Jarrighs
      Moeder Eeke Pieters
      Beroep:
      landbouwer

      Trientje trouwde, 25 jaar oud, op 22-10-1752 in Bedum met Peter Abels, ongeveer 32 jaar oud.
      Notitie bij het huwelijk van Trientje en Peter: Registratie 15-10-1752
      getrouwd te Bedum

      Bruidegom Pieter Abels, van Bedum

      Bruid Trijnje Pieters, van Wetsinge

      Huwelijk 22-10-1752

      Bruidegom Peter Abels, van Bedum

      Bruid Trientje Peters, van Wetsinge
      Peter is geboren omstreeks 1720 in Bedum, zoon van Abel Jans en Willemtjen Jans/Hillebrands. Peter is overleden vóór 1782, ten hoogste 62 jaar oud.
      Beroep:
      landbouwer

      2 Stijntje. Zij is gedoopt op 19-03-1729 in Wetsinge.
      3 Margarieta Alegonda. Zij is gedoopt op 31-03-1732 in Wetsinge.
      4 Pietertje. Zij is gedoopt op 08-04-1734 in Wetsinge.
      5 Jargh. Hij is gedoopt op 24-11-1737 in Wetsinge.
      Leeftijd bij belangrijke gebeurtenissen:

      (Geen overlijdens- of lijkbezorgingsjaar: overzicht afgebroken bij doop laatste kind)

      ik zoek zijn afkomst als in wie zijn zijn ouders?

      Joke Schoenmaker
    • Tjaart Glas
      Message 2 of 6 , Mar 9, 2013
        Hallo Joke,

        Dit is wat ik heb:

        Parenteel van Pieter Jarrigs.

        Generatie I

        I. Pieter Jarrigs, zn. van Jarg Harms en NN NN, tr. (1) (Nederlands Hervormd) Winsum Gr. op 6 dec 1716 Elisabeth Hendriks.
        Pieter Jarrigs, tr. (2) (Nederlands Hervormd) Wetsinge op 21 apr 1726 huw. contr. Farmsum 19.3.1726 Eeke Pieters, dr. van Pieter Jans en Geertjen Jans, ged. Nederlands Hervormd Adorp op 19 mei 1700.
        Uit dit huwelijk onder anderen:
        1. Trientje Pieters, ged. Nederlands Hervormd Wetsinge op 11 mei 1727, volgt II.

        Generatie II

        II. Trientje Pieters, (dr. van I), ged. Nederlands Hervormd Wetsinge op 11 mei 1727, begr. Bedum op 7 jan 1799, tr. (Nederlands Hervormd) Bedum op 22 okt 1752 Pieter Abels, zn. van Abel Jans (landbouwer in het Reidland) en Willemtje Jans, landbouwer te Bedum.
        Uit dit huwelijk onder anderen:
        1. Freerk Pieters Groeneveld, geb. Bedum op 20 feb 1759, ged. Nederlands Hervormd Bedum op 25 feb 1759, landbouwer te Bedum, ovl. Bedum op 14 mrt 1829, tr. huw. contr. Bedum 30.4.1782 Grietje Pieters Venekamp, dr. van Pieter Ebels (landbouwer te Bedum) en Martje Berends, ged. Nederlands Hervormd Bedum op 14 aug 1763, ovl. Bedum op 12 mei 1827.

        Mijn groeten,

        Tjaart Glas

        E-mail: tkglas@...

        ICQ: 38646970

        Message 3 of 6 , Mar 9, 2013
          Hallo Tjaart,

          In Winsum komt eind 17e eeuw een echtpaar Jarg Pieters x Renske Heertjes
          voor. Zijn dit niet de kandidaat ouders voor Pieter Jarrigs?

          lidmaten Winsum

          1696
          Den 8 Martij
          den 1 Sept:
          Aafke Claassen wed: wijlen Lambert Jansen
          Jarg Pieters en Renske Heertjes sijn Huisvrou

          mvg, Erick
        • Erick Staal
          Message 4 of 6 , Mar 9, 2013
            Oh, ik zie het zelf al: huwelijkscontract Farmsum geeft voor Pieter
            Jarighs, Jargh Harms x Jantje Tijes als vader en stiefmoeder.

            Volgens mij is dat onderstaand echtpaar.

            Registratie: 30-03-1706
            Bruidegom Jargh Harms, van Westernieland

            Bruid Jantjen Teeuws, van Warffum

            Bron Doop- en trouwboek Kerkelijke gemeente - Warffum 1705-1761
            Collectie DTB (toegang 124)
            Inventarisnummer 499, folio 51v

            Mogelijke kandidaatouders van Pieter Jarighs zijn dan:

            Registratie: 22-01-1699
            Bruidegom Jarch Harms, van Leens

            Bruid Trijnje Jacobs, van Westernieland

            Bron Doop- en trouwboek Kerkelijke gemeente - Westernieland en
            Saaksumhuizen 1687-1811
            Collectie DTB (toegang 124)
            Inventarisnummer 526, folio 57v

            en de doop van Pieter:

            Doop 01-08-1706 Westernieland en Saaksumhuizen (ged. Saaxumhuizen)
            Kind Peter Jarchs
            Geslacht o

            Vader Jarch Harms

            Moeder Trijnje Jacobs

            Diversen zeven jaar oud (dus geboren 1699. ES)
            Bron Doop- en trouwboek Kerkelijke gemeente - Westernieland en
            Saaksumhuizen 1687-1811
            Collectie DTB (toegang 124)
            Inventarisnummer 526

            Deze doopinschrijving bevestigt overigens het bovenstaande:

            Den 1 augusti gedoopt tot Saaxumhuijsen het kind van Jarch Harms en
            Trijnje Jacobs echtelieden en is genaemd Peter Jarchs, oud sijnde seven
            jaeren. En het kind van de selfde Jarch Harms voor de tweede mael
            getrouwd met Jantjen Teeuws en is genaemd Aefke.

            mvg, Erick
          • Marjolijne
            Message 5 of 6 , Mar 10, 2013
              Beste mensen,

              Vanaf 01-04-1817 bestaat de Nederlands Hervormde kerk, daarvoor was het
              Nederduits Gereformeerd! Dus in 1716 trouwde men Nederduits Gereformeerd en
              niet Nederlands Hervormd. Deze veel gemaakte fout is ontstaan doordat de NH
              gemeenten de boeken "hernoemd" hebben.

              Marjolijne

              Message 6 of 6 , Mar 10, 2013
                Tjaart en Erik