Re: Laskwerd??

  • jansikke
    Message 1 of 13 , Mar 5, 2013
      Goedemorgen Richard,

      De boerderij LS1a stond westelijk van LS1B, Tolweg 24, 9902 TJ te Appingedam.
      LS1a stond op een oude wierde "Groot Lasquart" bij de Groeve, welke nu onder monumentenzorg valt.
      LS1a was in 1884 dusdanig bouwvallig dat het werd vervangen door LS1b
      Op de volgende link is de oude situatie te zien: http://watwaswaar.nl/#m0-y0-7-1-1v-1-4nfU-40Ia---1Ou
      Het gaat dan om kadasternummer 547.

      Uit: Boerderijen en molens in de gemeente Appingedam.

      Vriendelijke Groet,

      Jan Sikke van der Zwaag

      --- In groningen-genealogy@yahoogroups.com, "hjjmd" <sch00135@...> wrote:

> [...]
      >
      > Laskwerd ligt ten zuiden van de hoofdplaats Appingedam en bestaat uit slechts enkele boerderijen. Ook staat er een poldermolen, de Olinger Koloniemolen. Tevens is er een bushalte met dezelfde naam. Even ten zuiden van de gemeente Appingedam ligt een weg met de naam Laskwerderweg.
      >
      > In de gehuchten Laskwerd en Garreweer samen wonen 95 mensen (op 1 januari 2006).
      >
      > Rondom Schildweg 3 en 5 lag vroeger het voorwerk 't Groot Laskwerd van het klooster Feldwerd (in Oldenklooster).

    • Richard Drexhage
      Message 2 of 13 , Mar 7, 2013
        Goedenmiddag Jan,

        jouw aanduiding was waardevol en bevestigde wat ik al vermoedde met mijn
        aanduiding Lasquert in de aanhef.
        Ik heb vervolgens op HisGis
        http://www.hisgis.nl/hisgis/gewesten/groningen/kaartinformatie de betrokken
        kaart uit 1832 opgezocht en in de legenda kunnen lezen dat perceel 547 werd
        bewoond door Harm Julles.
        Harm Julles Kuipke is een zoon van Julle Harms Kuipke die is getrouwd met
        Liesbet Fiebes. Hier verschijnt een interessant Parentiel: Fiebe of Phebe
        of Phaebe, zie bolgende afstammingslijn:

        Hittio jacobs x Aaltje Gerrtits landbouwer Grote Lasquert
        1639-1641

        !

        Phaebe Hittiens x Aefke Sywkes was anno 1678 huurder de "Grote
        Lasquert"

        !

        Sijwke Phaebes x Eenje Scheltes leefde van 1677- ca 1730

        !

        Febe Sijwkes X Jeltje Thomas leefde van ca 1721 tot ca 1782

        !

        Liesbet Fiebes x Julle Harms Kuipke en Eenje Fiebes x Roelf Meinders

        !

        Fiebe Julles Kuipke x Frouwke Frikkes

        Ik ben een afstammeling van Willen Phaebes de jongste? zoon van Phaebe
        Hittiens. Helaas geen geboortedatum te vinden maar wel te plaatsen omdat
        Willem zijn kinderen Aefke, Phaebe en Sieuwke genoemd worden. De naam
        Lasquert werd ook in dit verband genoemd zodat het mij zinvol leek de
        opeenvolgende bewoners in kaart brengen. Van Phaebe Hittiens heb ik
        gevonden dat hij vlak na zijn huwelijk in 1678 de grote Lasquert betrok,
        die vervolgens gedurende tenminste 100 jaar door zijn nazaten werd bewoond,
        te oordelen via de codering LS1a(n).

        Overigens bleek uit de HisGis kaart ook dat "de grote Lasquert"tot de
        parochie van Tjamsweer behoorde hetgeen daarmee verklaart waarom de
        kinderen van Willem in Tjamsweer werden gedoopt.

        Als iemand meer info in de vorm van HC of erfenis heeft over Willem Phaebes
        afstamming dan verneem ik dat graag.

        vriendelijke groet
        Richard Drexhage

        Op 6 maart 2013 07:23 schreef jansikke <jansikke@...> het volgende:

> [...]
        > van de gemeente Appingedam ligt een weg met de naam Laskwerderweg.

        > januari 2006).

        > het klooster Feldwerd (in Oldenklooster).

        vriendelijke groet

        Richard Drexhage

      • gruno77
        Message 3 of 13 , Mar 7, 2013
          Hallo Richard,

          Heb je voor de bewoners van het Groote en Lutke (Kleine) Lasquert al op deze bron gekeken?

          http://83.82.223.253/genealogie/bronnen/grn/spanheim3.html

        • jansikke
          Message 4 of 13 , Mar 7, 2013
            Goedemiddag Richard,

            De n achter de aanduiding LS1an duidt op de in de index genoemde persoon, deze komt alleen voor in de de noten.
            In het boek wordt stellig beweert dat Aafke Sywkes een dochter was van Sywke Tiddens en zijn vrouw Grietje, meijers van LS1a van 1656 tot 1667.

            Hitje Jacobs en Aeltien waren van 1639 tot 1642 meijers op LS2a als opvolgers van haar ouders Gerrit Derks en Berentien die meijers waren vanaf 1615.

            Groot Laquert was tot 1594 een voorwerk van het klooster Feldwerd of Oldenklooster bij Holwierde.

            Vriendelijke groet,

            Jan Sikke

          • Richard Drexhage
            Message 5 of 13 , Mar 7, 2013
              Hallo Klaas,

              bedankt, temeer daar ik mijn link naar Spanheim kwijt was,
              Interessant is dat de ouders Hittio Jacobs vrouw: Aefke Sijwkes bewoners
              zijn geweest : Ao:1656 Sijweke Tiddens en Grietie

              Een vraag die nu echter opkomt is of Jacob Doens inderdaad de vader is van
              Hittio, omdat hier op de Lasquert een Jacob Willems en ook een jacob
              Sijmens opduikt. Zijn er bewijzen voor Jacob Doens??

              groet
              Richard

              vriendelijke groet

              Richard Drexhage

            • gruno77
              Message 6 of 13 , Mar 7, 2013
                Hallo Richard,

                Graag gedaan. Jouw vraag kan ik helaas niet beantwoorden, omdat ik de bewuste familie niet ken. Misschien weet iemand anders het.

                Hartelijke groet,

                Klaas

              • J. van Bolhuis
                Message 7 of 13 , Mar 7, 2013
                  Richard,

                  Pas op: Een kadasterinschrijving geldt eigenaren. Dat kan natuurlijk de gebruiker zijn, maar dat hoeft niet.

                  Groet,
                  Jan van Bolhuis

> [...]

                  > van de gemeente Appingedam ligt een weg met de naam Laskwerderweg.

                  > januari 2006).

                  > het klooster Feldwerd (in Oldenklooster).

                  vriendelijke groet

                  Richard Drexhage

                • Richard Drexhage
                  Message 8 of 13 , Mar 7, 2013
                    Bedankt, maar was bekend. Vraag als in "HisGIS de kaartlagen: kadaster
                    eigenaren en kadaster gebouwen dezelfde naam aangeven mag ik toch aannemen
                    dat de bewoner tevens eigenaar is?

                    groet
                    Richard Drexhage
                    Op 7 maart 2013 17:38 schreef J. van Bolhuis <j.van.bolhuis@...> het
                    volgende:

                    vriendelijke groet

                    Richard Drexhage

                  • J. van Bolhuis
                    Message 9 of 13 , Mar 9, 2013
                      Volgens mij niet. De naam van de gebruiker wordt bij mijn weten niet geregistreerd bij het kadaster. Je zou daarvoor het bevolkingsregister moeten raadplegen.

> [...]

                      volgende:

                      > Richard,
                      >
                      > Pas op: Een kadasterinschrijving geldt eigenaren. Dat kan natuurlijk de

                      vriendelijke groet

                      Richard Drexhage

                    • radrex@ymail.com
                      Message 10 of 13 , Sep 19, 2014
                        beste lijstgenoten,

                        in vervolge de moeizame zoektocht naar de afstamming van Willem Phaebes ben ik op zoek  op http://www.boerderijenboeken.nl/websites/scholma/Profiel.nsf/register_appingedam.pdf

                        naar de kadastrale nummers c.q. voor aanduiding T5 en T5n en LS2a

                        In alle drie vind ik een verwijzing naar Willem Phaebes of Willem Fiebes

                        T5 zou heel goed Tjamsweer kunnen zijn, want Willem wordt in 1731 in Tjamsweer bij taxaties 1731 aangeslagen zie http://www.reenders.com/tax-tjamsweer.shtml

                        Op T5n worden ook zijn kinderen Phaebe, Aafke, Sieuwke en Jelte Willems genoemd.

                        Voorts kan iemand mij helpen waar ik het Groningen Spamheim register van gehuurde kloostergrond
                        digitaal kan vinden.

                        vriendelijke groet
                        Richard Drexhage

                        vriendelijke groet

                        Richard Drexhage

                        Message 11 of 13 , Sep 20, 2014
                          Ik vergat te zeggen dat voor Spanheim bij mij de volgende links niet meer werkten:

                           http://83.82.223.253/genealogie/bronnen/grn/spanheim3.html

                          Wie kan mij helpen, bij voorbaat dank

                          Richard Drexhage