Re: het verdwenen gezin, de Evert Jacobs puzzel

  • gruno77
    Message 1 of 14 , Feb 25, 2013
      Hallo Jan,

      Jij hebt helemaal gelijk. Daarnaast is er volgens mij nog een ander probleem, als je kijkt naar de doopvermelding van Evert Jacobs:

      Doop 11-08-1771 Farmsum
      Kind Evert Jacobs

      Geslacht o

      Vader Jacob Eijes

      Moeder Dieverke Jacobs

      Getuige -

      Bron Doop- en trouwboek Kerkelijke gemeente - Farmsum 1721-1804
      Collectie DTB (toegang 124)
      Inventarisnummer 69

      Hier zorgen de patroniemen van de ouders opnieuw voor verwarring. Het staat voor mij nog niet helemaal vast, dat deze Evert Jacobs een zoon van Jacob Eisses en Diewerke Everts is.

      --- In groningen-genealogy@yahoogroups.com, "J. van Bolhuis" <j.van.bolhuis@...> wrote:

> [...]
      >
      > *. Eisse Jacobs Bolhuis, * Uithuizen 20.12.1793, † Uithuizen 3.10.1868, landbouwer op Holwinda te Startenhuizen, x Uithuizen 16.12.1820 Anje Hendriks Elema, * Holwierde 10.6.1802, † Noorderhogebrug 17.11.1876, dv Hendrik Jacobs Elema en Anje Wijbes Brommersma, hiervan nagaeslacht Bolhuis.
      >
      > Het betreft hier een doopsgezinde familie. Zie ook Gruoninga 1992 blz 148 voor een hypothese over de afstamming van deze familie.
      >
      > De andere familie heeft hier m.i. weinig mee te maken.

    • Paul Stuit
      Message 2 of 14 , Feb 25, 2013
        Dag Klaas,

        Op de afbeelding van het doopboek staat Jacob Eijses, het gaat hier om een transcriptie spelfout.
        Jacobs is een fout. Er is geen combinatie te vinden met Diewerke Jacobs.
        Ik weet zeker dat het gaat om een zoon van Jacob Eisses en Diewerke Everts.
        Groet,
        Paul

        ________________________________

        --- In mailto:groningen-genealogy%40yahoogroups.com, "J. van Bolhuis" wrote:

> [...]
        >
        > De andere familie heeft hier m.i. weinig mee te maken.

      • gruno77
        Message 3 of 14 , Feb 25, 2013
          Dag Paul,

          Bedankt voor je uitleg. Dat lijkt me duidelijk.

          --- In groningen-genealogy@yahoogroups.com, Paul Stuit <stppl70@...> wrote:

> [...]
          > Ik weet zeker dat het gaat om een zoon van Jacob Eisses en Diewerke Everts.

        • Annelies
          Message 4 of 14 , Feb 25, 2013
            Dat Diewerke soms met het patroniem Jacobs wordt aangeduid, is geen fout. Je ziet vaker dat een vrouw met haar mans naam wordt vermeld i.p.v. die van haar vader. Bij de ene doop met haar vaders naam, bij de volgende doop met haar mans naam bijv. ben ik diverse keren tegengekomen.

            groet, Annelies de Wijk.
            http://www.dewijk.org/genealogie/

          • gruno77
            Message 5 of 14 , Feb 25, 2013
              Hallo Annelies,

              In het Westerkwartier ben ik dat gebruik van een patroniem ook een aantal keren tegengekomen. Dan lijkt het inderdaad te slaan op de relatie tussen een man en een vrouw.

              --- In groningen-genealogy@yahoogroups.com, "Annelies" <annelies@...> wrote:

              > Dat Diewerke soms met het patroniem Jacobs wordt aangeduid, is geen fout. Je ziet vaker dat een vrouw met haar mans naam wordt vermeld i.p.v. die van haar vader. Bij de ene doop met haar vaders naam, bij de volgende doop met haar mans naam bijv. ben ik diverse keren tegengekomen.

> [...]
            • J. van Bolhuis
              Message 6 of 14 , Feb 26, 2013
                Dit gebruik was niet beperkt tot het Westerkwartier, maar kwam overal in de provincie voor.
                GEvolg van gebrek aan feminisme in die tijd, net zoals in het begin bij doop inschrijvingen de moeder vaak niet genoemd wordt, terwijl die volgens mij toch ook iets met de dopeling te maken heeft.

                --- In groningen-genealogy@yahoogroups.com, "Annelies" wrote:

                > Dat Diewerke soms met het patroniem Jacobs wordt aangeduid, is geen fout. Je ziet vaker dat een vrouw met haar mans naam wordt vermeld i.p.v. die van haar vader. Bij de ene doop met haar vaders naam, bij de volgende doop met haar mans naam bijv. ben ik diverse keren tegengekomen.

> [...]

              • gruno77
                Message 7 of 14 , Feb 26, 2013
                  Hallo Jan,

                  Volgens Van Dale is een patroniem een persoonsnaam, afgeleid van de (voor)naam van de vader. Misschien moet die betekenis wel worden herzien. Er wordt als het ware aan een vrouw gevraagd: "Bij welke man hoor jij eigenlijk?" Hier betekent het dus: Diewerke, de vrouw van Jacob.

                • Fred Reenders
                  Message 8 of 14 , Feb 26, 2013
                    Heren,

                    Naar mijn bescheiden mening werden er ook in die tijd gewoon fouten gemaakt
                    bij het opschrijven van namen. Een van de oorzaken kan zijn dat het
                    doopboek vaak lang na de doop werd ingevuld aan de hand van krabbeltjes van
                    de dominee. Als er af en toe een verkeerd patroniem staat, ach, dat valt nog
                    mee… Daar maken we geen drama van.

                    Kijk ook eens naar de overlijdensaktes begin 19e eeuw waar soms allerlei
                    namen (vooral van ouders) door elkaar werden gehaald door de aangevers.

                    Vriendelijke groet,

                    Fred Reenders

                    www.reenders.com

                    <mailto:groningen-genealogy%40yahoogroups.com> , "Annelies" wrote:

> [...]
                    die van haar vader. Bij de ene doop met haar vaders naam, bij de volgende
                    doop met haar mans naam bijv. ben ik diverse keren tegengekomen.

                  • J. van Bolhuis
                    Message 9 of 14 , Feb 27, 2013
                      Diewerke, de vrouw die bij Jacob hoort.
                      Ach, in Spaanssprekende landen maken ze het nog bonter:
                      Als daar een meisje Klaartje geboren wordt uit een huwelijk van meneer Jansen met mevrouw Pietersen, dan gaat ze door het leven als Klaartje Jansen Pietersen.
                      Trouwt ze op haar beurt, zeg met een meneer Hoekstra dan wordt haar naam: Klaartje Jansen van Hoekstra. Het lijkt haast een soort eigendomsverhouding.
                      Bij vrouwen kan dat slecht vallen. Ik herinner me dat toen ik een Nederlands diplomatiek paspoort kreeg i.v.m. met een detachering op een ambassade ook mijn vrouw uiteraard zo'n paspoort kreeg. Op blz één stond te lezen dat houdster van dit paspoort echtgenote was van ..., daarna volgede dezelfde tekst op de volgende pagina's in het Engels, Frans, Duits en Spaans. Pas op blz 10 werd haar eigen naam genoemd. Ik kan verzekeren, dat was niet best.
                      Overigens is het vroegere, heel vroegere, gewoonte bij ons wel opvallend, want die valt net in de tijd dat vrouwen nog vaak zelfstandig optraden en hun eigen goederen beheerden zonder dat de man daar veel over te vertellen had.
                      Gelukkig (!) is dat later goed gekomen.
                      In ieder geval houdt in het Nederlands recht de vrouw haar eigen naam (.i.t.t. b.v. tot de VS), en blijft Klaartje voor de wet Jansen heten, of ze trouwt of niet.