Re: [groningen-genealogy] Re: het verdwenen gezin, de Evert Jacobs puzzel

  • Paul Stuit
    Message 1 of 14 , Feb 24, 2013
      Hallo Klaas,

      Hartelijk dank voor het meedenken! Toch is het goed om de zaken op een rijtje te zetten. De families Bolhuis stammen af van een andere Jacob Eisses. Zie hieronder:

      Jacob Eisses, geboren 1749/50 in Uithuizen, begraven te Usquert op 13 december 1806
      Dieuwerke Jans, overleden op 2 juni 1811 in Uithuizen
      Bekende kinderen: Elle, Sieuwert, Jan, Trijntje en Eisse. (bij het overlijden van Jacob staat dat er 7 kinderen zijn)

      De familie Weert stamt af van:

      Jacob Eisses, geen doop bekend, overleden in Farmsum na 1783
      Dieuwerke Everts, gedoopt Holwierde op 22 oktober 1741, overleden te Farmsum op 6 december 1825.
      Kinderen: Eisso, Evert, Elske, Lammegijn en Lucea

      Het blijft onduidelijk om zoon Evert inderdaad de Evert Jacobs is die met Trijntje Pieters huwde.
      Groet,
      Paul

      ________________________________
      Message 2 of 14 , Feb 25, 2013
        Paul,
        Anje Jacobs Bolhuis 1786-1857 married with Luije Mennes van der Laan is als a child for Jacob Eisses & Dieuwerke Jans.
        groetjes,
        Robb.

        ________________________________

> [...]

        > Zijn Trijntje Pieters en Trijntje Harms dezelfde persoon?
        >
        > wie denkt er mee? Al vast heel hartelijk dank!!

      • J. van Bolhuis
        Message 3 of 14 , Feb 25, 2013
          Beste mensen,

          Volgens mij worden hier twee gezinnen door elkaar gehaald.

          Allereerst het gezin
          Jacob Eisses Bolhuis, * Uithuizen, † Uithuizen 13.10.1806, □ Usquert 19.12.1806, landbou­wer op een boerderij in 't Lage der Weg te Uithuizen, x Uithuizen 18.9.1774 Dieuwerke Jans, ~ Uithui­zermeeden 16.6.­1754, † Uithuizen 2.6.1820, dv Jan Bronts en Hilje Rijpkes.
          Ik heb als kinderen:
          * Trijntje Jacobs Bolhuis, * ± 1775, † Oldenzijl 9.7.1836, landbouwersche, x Uithuizen 3.9.1797 Jan Klasen (Dennebos), ~ Uithuizen 31.1.1773, † Oldenzijl 12.3.1842, landbouwer te Oldenzijl, zv Klaas Berends en Janneke Freerks, voorouders van Maarten Toonder,

          * Jan Jacobs Bolhuis, * Uithuizen 1777, † Rottum 29.6.1852, landbouwer te Rottum, x Kantens 30.11.1811 Anje Wijbes Brommersma wed Hendrik Jacobs Elema, * 15.4.1778, † Kantens 28.7.1858, dv Wijbe Jans en Anje Jans, hiervan nageslacht Bolhuis,

          *. Anje Jacobs Bolhuis, * Uithuizen ± 1786, † Zandeweer 26.4.1857, ondertr Uithuizen 1.10.1809 Luye Mennes van der Laan wednr Grietje Pauwels, alias Grietje Tiessen, */~ Uithuizen 20/27.1.1782, † Uithuizen 18.9.1872, korenschipper, landbouwer, turfschipper, dagloner, zv Menne Luyes van der Laan en Grietje Pieters,

          *. Siewert Jacobs Bolhuis, * oktober 1787, † Uithuizen 13.3.1862, landman, korenschipper, kastelein en commissionair te Uithuizen, x Uithuizen 16.5.1811 Hebeltje Teuwes van Huizen, * 1791, † Uithuizen 9.5.1842, dv Teeuwe Klaasen en Trientje Freerks hiervan nagelsacht Bolhuis,

          *. Hilje Jacobs Bolhuis, x Eltje Jacobs Klok * 1788, verwer,

          *. Elle Jacobs Bolhuis, * Uithuizen 3.3.1792, † 1879, koopman, koornschipper, landbouwer, x Uithuizen 9.10.1819 Bouke Willems [Benneke] Boer, ~ Zeerijp 21.2.1796, † Holland (Ottawa, Michigan, VS) 11.11.1881, dv Willem Jans Boer en Pieterke Derks Uildersma, emigratie in 1848, hiervan nageslacht Bolhuis,

          *. Eisse Jacobs Bolhuis, * Uithuizen 20.12.1793, † Uithuizen 3.10.1868, landbouwer op Holwinda te Startenhuizen, x Uithuizen 16.12.1820 Anje Hendriks Elema, * Holwierde 10.6.1802, † Noorderhogebrug 17.11.1876, dv Hendrik Jacobs Elema en Anje Wijbes Brommersma, hiervan nagaeslacht Bolhuis.

          Het betreft hier een doopsgezinde familie. Zie ook Gruoninga 1992 blz 148 voor een hypothese over de afstamming van deze familie.

          De andere familie heeft hier m.i. weinig mee te maken.

          Met vriendelijke groet,

          Jan van Bolhuis

> [...]

          > Zijn Trijntje Pieters en Trijntje Harms dezelfde persoon?
          >
          > wie denkt er mee? Al vast heel hartelijk dank!!

        • gruno77
          Message 4 of 14 , Feb 25, 2013
            Hallo Jan,

            Jij hebt helemaal gelijk. Daarnaast is er volgens mij nog een ander probleem, als je kijkt naar de doopvermelding van Evert Jacobs:

            Doop 11-08-1771 Farmsum
            Kind Evert Jacobs

            Geslacht o

            Vader Jacob Eijes

            Moeder Dieverke Jacobs

            Getuige -

            Bron Doop- en trouwboek Kerkelijke gemeente - Farmsum 1721-1804
            Collectie DTB (toegang 124)
            Inventarisnummer 69

            Hier zorgen de patroniemen van de ouders opnieuw voor verwarring. Het staat voor mij nog niet helemaal vast, dat deze Evert Jacobs een zoon van Jacob Eisses en Diewerke Everts is.

            --- In groningen-genealogy@yahoogroups.com, "J. van Bolhuis" <j.van.bolhuis@...> wrote:

> [...]
            >
            > De andere familie heeft hier m.i. weinig mee te maken.

          • Paul Stuit
            Message 5 of 14 , Feb 25, 2013
              Dag Klaas,

              Op de afbeelding van het doopboek staat Jacob Eijses, het gaat hier om een transcriptie spelfout.
              Jacobs is een fout. Er is geen combinatie te vinden met Diewerke Jacobs.
              Ik weet zeker dat het gaat om een zoon van Jacob Eisses en Diewerke Everts.
              Groet,
              Paul

              ________________________________

              --- In mailto:groningen-genealogy%40yahoogroups.com, "J. van Bolhuis" wrote:

> [...]
              >
              > De andere familie heeft hier m.i. weinig mee te maken.

            • gruno77
              Message 6 of 14 , Feb 25, 2013
                Dag Paul,

                Bedankt voor je uitleg. Dat lijkt me duidelijk.

                --- In groningen-genealogy@yahoogroups.com, Paul Stuit <stppl70@...> wrote:

> [...]
                > Ik weet zeker dat het gaat om een zoon van Jacob Eisses en Diewerke Everts.

              • Annelies
                Message 7 of 14 , Feb 25, 2013
                  Dat Diewerke soms met het patroniem Jacobs wordt aangeduid, is geen fout. Je ziet vaker dat een vrouw met haar mans naam wordt vermeld i.p.v. die van haar vader. Bij de ene doop met haar vaders naam, bij de volgende doop met haar mans naam bijv. ben ik diverse keren tegengekomen.

                  groet, Annelies de Wijk.
                  http://www.dewijk.org/genealogie/

                • gruno77
                  Message 8 of 14 , Feb 25, 2013
                    Hallo Annelies,

                    In het Westerkwartier ben ik dat gebruik van een patroniem ook een aantal keren tegengekomen. Dan lijkt het inderdaad te slaan op de relatie tussen een man en een vrouw.

                    --- In groningen-genealogy@yahoogroups.com, "Annelies" <annelies@...> wrote:

                    > Dat Diewerke soms met het patroniem Jacobs wordt aangeduid, is geen fout. Je ziet vaker dat een vrouw met haar mans naam wordt vermeld i.p.v. die van haar vader. Bij de ene doop met haar vaders naam, bij de volgende doop met haar mans naam bijv. ben ik diverse keren tegengekomen.

> [...]
                  • J. van Bolhuis
                    Message 9 of 14 , Feb 26, 2013
                      Dit gebruik was niet beperkt tot het Westerkwartier, maar kwam overal in de provincie voor.
                      GEvolg van gebrek aan feminisme in die tijd, net zoals in het begin bij doop inschrijvingen de moeder vaak niet genoemd wordt, terwijl die volgens mij toch ook iets met de dopeling te maken heeft.

                      --- In groningen-genealogy@yahoogroups.com, "Annelies" wrote:

                      > Dat Diewerke soms met het patroniem Jacobs wordt aangeduid, is geen fout. Je ziet vaker dat een vrouw met haar mans naam wordt vermeld i.p.v. die van haar vader. Bij de ene doop met haar vaders naam, bij de volgende doop met haar mans naam bijv. ben ik diverse keren tegengekomen.

> [...]

                    • gruno77
                      Message 10 of 14 , Feb 26, 2013
                        Hallo Jan,

                        Volgens Van Dale is een patroniem een persoonsnaam, afgeleid van de (voor)naam van de vader. Misschien moet die betekenis wel worden herzien. Er wordt als het ware aan een vrouw gevraagd: "Bij welke man hoor jij eigenlijk?" Hier betekent het dus: Diewerke, de vrouw van Jacob.

                      • Fred Reenders
                        Message 11 of 14 , Feb 26, 2013
                          Heren,

                          Naar mijn bescheiden mening werden er ook in die tijd gewoon fouten gemaakt
                          bij het opschrijven van namen. Een van de oorzaken kan zijn dat het
                          doopboek vaak lang na de doop werd ingevuld aan de hand van krabbeltjes van
                          de dominee. Als er af en toe een verkeerd patroniem staat, ach, dat valt nog
                          mee… Daar maken we geen drama van.

                          Kijk ook eens naar de overlijdensaktes begin 19e eeuw waar soms allerlei
                          namen (vooral van ouders) door elkaar werden gehaald door de aangevers.

                          Vriendelijke groet,

                          Fred Reenders

                          www.reenders.com

                          <mailto:groningen-genealogy%40yahoogroups.com> , "Annelies" wrote:

> [...]
                          die van haar vader. Bij de ene doop met haar vaders naam, bij de volgende
                          doop met haar mans naam bijv. ben ik diverse keren tegengekomen.

                        • J. van Bolhuis
                          Message 12 of 14 , Feb 27, 2013
                            Diewerke, de vrouw die bij Jacob hoort.
                            Ach, in Spaanssprekende landen maken ze het nog bonter:
                            Als daar een meisje Klaartje geboren wordt uit een huwelijk van meneer Jansen met mevrouw Pietersen, dan gaat ze door het leven als Klaartje Jansen Pietersen.
                            Trouwt ze op haar beurt, zeg met een meneer Hoekstra dan wordt haar naam: Klaartje Jansen van Hoekstra. Het lijkt haast een soort eigendomsverhouding.
                            Bij vrouwen kan dat slecht vallen. Ik herinner me dat toen ik een Nederlands diplomatiek paspoort kreeg i.v.m. met een detachering op een ambassade ook mijn vrouw uiteraard zo'n paspoort kreeg. Op blz één stond te lezen dat houdster van dit paspoort echtgenote was van ..., daarna volgede dezelfde tekst op de volgende pagina's in het Engels, Frans, Duits en Spaans. Pas op blz 10 werd haar eigen naam genoemd. Ik kan verzekeren, dat was niet best.
                            Overigens is het vroegere, heel vroegere, gewoonte bij ons wel opvallend, want die valt net in de tijd dat vrouwen nog vaak zelfstandig optraden en hun eigen goederen beheerden zonder dat de man daar veel over te vertellen had.
                            Gelukkig (!) is dat later goed gekomen.
                            In ieder geval houdt in het Nederlands recht de vrouw haar eigen naam (.i.t.t. b.v. tot de VS), en blijft Klaartje voor de wet Jansen heten, of ze trouwt of niet.