Re: [groningen-genealogy] Voorstellen en gelijk een vraag

  • Erick Staal
    Message 1 of 16 , Feb 16, 2013
      Hallo Tom,

      Er bestaat een huwelijkscontract van dit echtpaar:

      Berents, Lubbert Veendam 16.01.1706 Jans, Trijntien

      Wellicht dat iemand anders hier in de groep je aan de tekst kan helpen.

      Verder maar één kind gevonden:

      Doop 09-10-1707 Veendam
      Kind Berent
      Geslacht m

      Vader Lubbert Berents

      Moeder Trijntjen Jans

      Getuige -

      Bron Doop- en trouwboek Kerkelijke gemeente - Veendam 1655-1731
      Collectie DTB (toegang 124)
      Inventarisnummer 475

      mvg, Erick Staal
    • Tom Nuijten
      Message 2 of 16 , Feb 16, 2013
        Dank je wel voor je reactie Erick,

        Ik had van Dirk Beerta de tekst ontvangen. Dus dat geeft de burger goede moed.

        Met vriendelijke groet,

        Tom Nuijten

        Message 3 of 16 , Feb 16, 2013
          Tom,

          Mogelijk tweede huwelijk van Trijntje Jans:

          ?5 apr 1716 Wildervank: Albert Barels van Annerveen en Trijntien Jans, uit Wildervank, weduwe van Lubb. Beerents.
          Huwelijkscontract:
          5 apr 1716: HC tussen Albert Barels en Trijntien Jans wed. Lubbert Beerens; Oldambt: Wildervank (731/302 - 308, -, -)
          Brg: Jantien Barels, Geertien Barels en Hindrikje Barels zusters.
          Brd: Ebbe Douwes en Jantien Jans zwager en zuster, Aeltien Derks wed. Geert Jans schoonzuster Jan Derks num ux. als nichten ?

          m.v.gr.

          Geert Kamphuis

          --- In groningen-genealogy@yahoogroups.com, "Tom Nuijten" <tnuyten@...> wrote:

          > Dank je wel voor je reactie Erick,
          >
          > Ik had van Dirk Beerta de tekst ontvangen. Dus dat geeft de burger goede moed.
          >
          > Met vriendelijke groet,
          >
          > Tom Nuijten

        • geertkamphuis
          Message 4 of 16 , Feb 17, 2013
            Tom,

            Bij Winschoten ligt (lag) de buurtschap Zuiderveen (zie Wikipedia voor details).
            Als Lubbert Berents uit Overijssel afkomstig was, zou daar bij het huwelijk hoogstwaarschijnlijk naar gerefereerd zijn.

            Geert Kamphuis
          • Ben Doedens
            Message 5 of 16 , Feb 17, 2013
              Dag Geert en Tom,

              Het Zuiderveen ligt tussen Oude Pekela en Winschoten. Het is nu de officiële straatnaam voor de weg tussen Winschoten (beginnend op de driesprong St. Vitusholt en Garst) en de gemeentegrens tussen de gemeente Winschoten (nu Oldambt) en (Oude) Pekela. In de vroegere gemeente Oude Pekela werd de straatnaam. hoe kan het anders, Winschoterweg. In de vijftiger jaren werd direct na de gemeentegrens de Winschoterweg gebroken door een aftakking van een nieuwe snelweg ten westen van de Pekela’s. Die aftakking heeft nu de vorm van een rotonde. Ik woon er een paar honderd meter vanaf in de Oude Pekelder wijk Noord.

              Met vriendelijke groeten,
              Ben Doedens

              Message 6 of 16 , Feb 17, 2013
                Geert,

                Dank je wel voor deze info.
                Hoewel hij bruikbaar lijkt denk ik dat het toch niet deze buurtschap is omdat ik op allegroningers.nl helemaal niets heb kunnen vinden van een geboorte. Dat Lubbert Berents niet uit Overijsel zou komen hoeft niet persé. Als Berent aangeeft bij zijn huwelijk geboren te zijn in Zuidveen en de predikant gaat er klakkeloos van uit dat dat Zuid(er)veen bij Winschoten terwijl het Suidveen in Overijsel is heb je al een probleem.
                Maar ik ben (nog) helemaal niet thuis in de Groninger genealogie dus ik kan het uiteraard mis hebben. Ik ga lekker stug verder met zoeken. Vanzelfsprekend is alle hulp welkom.

                Met vriendelijke groet,

                Tom Nuijten

[...]

              • Harm Selling
                Message 7 of 16 , Feb 17, 2013

> [...]
                  > Als Lubbert Berents uit Overijssel afkomstig was, zou daar bij het
                  > huwelijk hoogstwaarschijnlijk naar gerefereerd zijn.

                  De aanduiding Zuidveen ben ik vaker tegengekomen in de Oost-Groningse
                  DTB. Onder andere in mijn eigen kwartierstaat. Mijn ervaring is dat met
                  deze aanduiding het plaatsje Zuidveen bij Steenwijk wordt bedoeld,
                  inderdaad in Overijssel. Inderdaad niet te verwarren met Winschoter
                  Zuiderveen. Dat wordt op veel manieren verbasterd, bijvoorbeeld als
                  Suirveen. Maar wordt Winschoter Zuiderveen bedoeld, dan zie je over het
                  algemeen in ieder geval de letter 'R' in de naam genoemd.

                  --

                  Harm Selling
                  http://genealogiegroningen.nl

                • Tom Nuijten
                  Message 8 of 16 , Feb 17, 2013
                    Dank Harm voor deze toelichting.
                    Het bevestigt mijn vermoeden dat ik inderdaad in Overijsel moet gaan zoeken.

                    Met vriendelijke groet,

                    Tom Nuijten

> [...]

                    Suirveen. Maar wordt Winschoter Zuiderveen bedoeld, dan zie je over het
                    algemeen in ieder geval de letter 'R' in de naam genoemd.

                  • Bert Schut
                    Message 9 of 16 , Feb 17, 2013
                      Hallo Tom,

                      Dit huwelijkscontract lijkt relevant.

                      Vll (Veendam) fol.152, 16 januari 1706, huwelijkscontract. Bruidegom:
                      Lubbert Berents [merk], van Zuidveen. Bruid: Trijntien Jans, in Veendam.
                      Getuigen aan bruidegomszijde: Otte Harmens
                      [merk], aangehuwde neef. Getuigen aan bruidszijde: Jan Jans Naejer x
                      Elisabeth Gerrijts [merk], vader en stiefmoeder, Aiso Ebels, Harmen Tijssen
                      [=Harmen Tijs] en Schulte Jans, voogden.
                      Getuigen: Geurt Nacken en Roelf Blincke.

                      Kom er nog op terug. Maar krijg nu bezoek.

                      Groeten,

                      Bert Schut, Middelburg

> [...]

                      Suirveen. Maar wordt Winschoter Zuiderveen bedoeld, dan zie je over het
                      algemeen in ieder geval de letter 'R' in de naam genoemd.

                    • Dirk Beerta
                      Message 10 of 16 , Feb 17, 2013
                        Dit is mogelijk de Otte Harmens bedoeld als aanwezige bij het hc van
                        Lubbert Berents.
                        Alleen moet je nog even uitzoeken of Beerte Andries een nicht is van
                        Lubbert.

                        Registratie: 11-12-1687

                        Bruidegom Otte Harmens, van Zuidveen

                        BruidBeerte Andries, van Zuidveen

                        Bron: Doop- en trouwboek Kerkelijke gemeente - Veendam 1655-1731

                        Collectie DTB (toegang 124)

                        Inventarisnummer 475, folio 157

                        Message 11 of 16 , Feb 17, 2013
                          Vwb de voorouders van Trijntje Jans (Naeijer).

                          Haar doop:

                          Doop 16-07-1682 Veendam
                          Kind Trijntjen

                          Vader Jan Janssen Naeijer

                          Moeder Jantjen Coops

                          Getuige -

                          Bron Doop- en trouwboek Kerkelijke gemeente - Veendam 1655-1731
                          Collectie DTB (toegang 124)
                          Inventarisnummer 475

                          Er is ook nog:

                          Registratie: 14-05-1682
                          Bruidegom Jan Janssen Naeijer, van Nijeveen, jongeman

                          Bruid Hendrickjen Hendricx, van Scheerwolde, jongedochter

                          Bron Doop- en trouwboek Kerkelijke gemeente - Veendam 1655-1731
                          Collectie DTB (toegang 124)
                          Inventarisnummer 475, folio 154v

                          maar dit is volgens mij een andere Jan Jans Naeijer aangezien:

                          Doop 14-02-1692 Veendam
                          Kind Jan
                          Geslacht m

                          Vader Jan Jans Naeijer de Kleijne:

                          Moeder -

                          Getuige -

                          Diversen Veendam
                          Bron Doop- en trouwboek Kerkelijke gemeente - Veendam 1655-1731
                          Collectie DTB (toegang 124)
                          Inventarisnummer 475

                          Doop 13-05-1703 Veendam
                          Kind Jantjen
                          Geslacht v

                          Vader Jan Jans Jonge Naeijer

                          Moeder Geesjen Roelefs

                          Getuige -

                          Bron Doop- en trouwboek Kerkelijke gemeente - Veendam 1655-1731
                          Collectie DTB (toegang 124)
                          Inventarisnummer 475

                          Dit lijkt dus te wijzen op twee Jan Jans Naeijer(s). Vader en zoon?

                          Nijeveen en Scheerwolde liggen trouwens allebei in de kop van
                          Overijssel. Het lijkt er dus op dat, ondanks de vestiging in Veendam, er
                          nog steeds binnen Overijsselse kringen werd getrouwd.

                          mvg, Erick

                          Message 12 of 16 , Feb 17, 2013
                            Herstel: Nijeveen ligt uiteraard in Drenthe, vlak bij Meppel. Maar het
                            is allemaal veengebied en dezelfde regio.

                            Erick
                          • Bert Schut
                            Message 13 of 16 , Feb 17, 2013
                              Hallo Tom,

                              Hierbij wat meer gegevens uit mijn database. Het is een een overzicht. Er is
                              meer info met meer details, dus aarzel niet met vervolgvragen. Onderstaande
                              uit alle.groningers de Trijntje uit je vraag.

                              Groeten,

                              Bert Schut

                              06-01-1684 Veendam
                              Kind
                              Trijntjen
                              Vader
                              Jan Jansen Neijer
                              Moeder
                              Jantjen Coops
                              Getuige
                              -
                              Bron
                              Doop- en trouwboek Kerkelijke gemeente - Veendam 1655-1731
                              Collectie DTB (toegang 124)
                              Inventarisnummer 475

                              Parenteel van Jan Janssen Naeijer.

                              Generatie I

                              I. Jan Janssen Naeijer, zn. van Jan N. en N. N., geb. te Nieuveen, tr.
                              (Janneken ongeveer 20 jaar oud) (1) te Veendam op 24 mrt 1672 met Janneken
                              Coops, dr. van Coop Wessels en Trijne Geerts, geb. te Sappemeer in 1652,
                              ovl. te Veendam.
                              Uit dit huwelijk:
                              1. Geert Jans Naeijer, ged. te Veendam op 10 mei 1674, ovl. (hoogstens 41
                              jaar oud) voor 1716, volgt IIa.
                              2. Trijntjen Jans, ged. te Veendam op 12 nov 1676.
                              3. Jan Jans Jonge Naeijer, ged. te Veendam op 25 jan 1680, volgt IIb.
                              4. Trijntjen Jans Naeijer, ged. te Veendam op 16 jul 1682.
                              5. Trijntjen Jans Naeijer, ged. te Veendam op 6 jan 1684, volgt IIc.
                              6. Jantjen Jans Naijer, ged. te Veendam op 14 aug 1687, volgt IId.
                              7. Coop Jans, ged. te Veendam op 9 mrt 1690.

                              Jan Janssen Naeijer, otr. (2) te Veendam op 29 apr 1694, tr. te
                              Westerlee op 13 mei 1694 met Elisabeth Gerrijts.
                              Uit dit huwelijk:
                              1. Coop Jans, ged. te Veendam op 5 mei 1695, volgt IIe.

                              Elisabeth Gerrijts, tr. (1) met Martijn Hinkelman, ovl. voor 29 apr
                              1694.

                              Generatie II

                              IIa. Geert Jans Naeijer, zn. van Jan Janssen Naeijer (I) en Janneken
                              Coops, ged. te Veendam op 10 mei 1674, ovl. (hoogstens 41 jaar oud) voor
                              1716, tr. (ongeveer 19 jaar oud) te Veendam op 29 apr 1694 met Aeltjen
                              Derks.
                              Uit dit huwelijk:
                              1. Coop Geerts, ged. te Veendam op 7 nov 1694.
                              2. Derk Geerts, ged. te Veendam op 19 mrt 1697.
                              3. Jantjen Geerts Naaijer, ged. te Veendam op 4 sep 1701, volgt IIIa.

                              IIb. Jan Jans Jonge Naeijer, zn. van Jan Janssen Naeijer (I) en Janneken
                              Coops, ged. te Veendam op 25 jan 1680, tr. (ongeveer 22 jaar oud) circa 1
                              mrt 1702 met Geesjen Roelefs.
                              Uit dit huwelijk:
                              1. Jantjen Jans, ged. te Veendam op 13 mei 1703.

                              IIc. Trijntjen Jans Naeijer, dr. van Jan Janssen Naeijer (I) en Janneken
                              Coops, ged. te Veendam op 6 jan 1684, tr. (resp. ongeveer 22 en ongeveer 24
                              jaar oud) (1) te Veendam op 31 jan 1706 met Lubbert Berents, geb. te
                              Suidtveen circa 1682.
                              Uit dit huwelijk:
                              1. Beerent Lubbers, geb. te Veendam op 6 okt 1707, ovl. (hoogstens 29
                              jaar oud) te Wildervank voor 25 nov 1736, volgt IIIb.
                              2. Jantien Lubbers, volgt IIIc.

                              Trijntjen Jans Naeijer, tr. (resp. ongeveer 32 en ongeveer 33 jaar oud)
                              (2) te Wildervank op 5 apr 1716 met Albert Barelds, zn. van Barelt Hilbrants
                              en Anneke Alberts, ged. te Anloo op 25 feb 1683, ovl. (ongeveer 43 jaar oud)
                              te Wildervank op 26 nov 1726.
                              Uit dit huwelijk:
                              1. Barelt Alberts, geb. te Wildervank in 1718, volgt IIId.

                              IId. Jantjen Jans Naijer, dr. van Jan Janssen Naeijer (I) en Janneken
                              Coops, ged. te Veendam op 14 aug 1687, tr. (ongeveer 18 jaar oud) te Veendam
                              op 5 sep 1705 met Ebbe Douwes, zn. van Douwe Bouckes en Geertjen Jimkes.
                              Uit dit huwelijk:
                              1. Geertje Ebbens, geb. voor 1718, ovl. (minstens 61 jaar oud) na 15 feb
                              1779, volgt IIIe.

                              IIe. Coop Jans, zn. van Jan Janssen Naeijer (I) en Elisabeth Gerrijts,
                              ged. te Veendam op 5 mei 1695, otr. (ongeveer 19 jaar oud) te Meeden op 16
                              dec 1714 met Anneke Meinders.
                              Uit dit huwelijk:
                              1. Ipe Koops, ged. te Westerlee op 15 dec 1715, volgt IIIf.

                              Generatie III

                              IIIa. Jantjen Geerts Naaijer, dr. van Geert Jans Naeijer (IIa) en Aeltjen
                              Derks, ged. te Veendam op 4 sep 1701, tr. (resp. ongeveer 21 en ongeveer 31
                              jaar oud) te Veendam op 14 mrt 1723 met Andries Otten Knol, zn. van Otte
                              Harmens (Knol) (vervener) en Beerta Andries, geb. te Veendam circa 1692.
                              Uit dit huwelijk:
                              1. Otte Andries, ged. te Veendam op 5 dec 1723.
                              2. Geert Andries, ged. te Veendam op 13 mrt 1726.
                              3. Jan Andries, geb. te Veendam op 14 nov 1728, volgt IVa.
                              4. Derk Andries, ged. te Veendam op 25 nov 1731.
                              5. Derk Andries, ged. te Veendam op 5 dec 1734.
                              6. Beertje Andries Otten, ged. te Veendam op 5 dec 1734, volgt IVb.
                              7. Geert Andries, ged. te Veendam op 26 mei 1738.

                              Andries Otten Knol, zn. van Otte Harmens (Knol) (vervener) en Beerta
                              Andries, tr. (resp. ongeveer 23 en ongeveer 28 jaar oud) (1) te Veendam op
                              24 nov 1715 met Jantje Claassens, dr. van Claes Martens en Janneken
                              Hendricx, ged. te Veendam op 25 mrt 1687, ovl. (hoogstens 35 jaar oud) voor
                              13 mrt 1723.

                              IIIb. Beerent Lubbers, zn. van Lubbert Berents en Trijntjen Jans Naeijer
                              (IIc), geb. te Veendam op 6 okt 1707, ged. te Veendam op 9 okt 1707, ovl.
                              (hoogstens 29 jaar oud) te Wildervank voor 25 nov 1736, tr. (26 jaar oud) te
                              Wildervank op 29 nov 1733 met Grietien Jacobs, dr. van Jacob Harms Orsel en
                              Swaentie Lammers, geb. te Wildervank, ovl. voor 6 apr 1758.
                              Uit dit huwelijk:
                              1. Lubbert Berends, geb. te Wildervank in 1734, volgt IVc.
                              2. Beerent Beerends.

                              Grietien Jacobs, dr. van Jacob Harms Orsel en Swaentie Lammers, tr.
                              (Roelf hoogstens 49 jaar oud) (2) te Wildervank voor 7 feb 1740 met haar oom
                              Roelf Harmens Ursel, zn. van Harm Roelefs (Ursel) en Wendel Hindricks, geb.
                              te Wildervank, ged. te Veendam op 21 sep 1690, ovl. (minstens 73 jaar oud)
                              na 6 jun 1764.
                              Uit dit huwelijk:
                              1. Jacob Roelfs, ged. te Wildervank op 13 nov 1740.
                              2. Arentje Roelfs Ursel, ged. te Wildervank op 1 sep 1743, ovl. (ongeveer
                              30 jaar oud) te Wildervank in 1774, tr. (resp. ongeveer 27 en ongeveer 23
                              jaar oud) te Wildervank op 20 jan 1771 met Jan Douwes Snijder, zn. van Douwe
                              Jurjens en Jantjen Jans Snijder, ged. te Wildervank op 16 apr 1747,
                              schipper, ovl. (ongeveer 66 jaar oud) te Amsterdam op 30 sep 1813.
                              3. Annigien Roelfs, ged. te Wildervank in jul 1746, arbeidsvrouw, ovl.
                              (ongeveer 67 jaar oud) te Nieuwe Pekela op 21 jan 1814, tr. (1) met Hindrik
                              Jakobs, ovl. voor 28 okt 1792, otr. (ongeveer 46 jaar oud) (2) te Veendam op
                              28 okt 1792 met Geert Lukas.

                              IIIc. Jantien Lubbers, dr. van Lubbert Berents en Trijntjen Jans Naeijer
                              (IIc), tr. te Wildervank op 17 mei 1739 met Harmen Freriks.
                              Uit dit huwelijk:
                              1. Lubbert Harmens, ged. te Wildervank in nov 1753.

                              Message 14 of 16 , Feb 17, 2013
                                Bert, Erik, Dirk, Harm en alle anderen,

                                Ik dank jullie voor jullie bijdragen aan de antwoorden op mijn vraag. Ik denk dat mijn Amerikaanse kennis geweldig geholpen is.

                                Met vriendelijke groet,

                                Tom Nuijten

> [...]

                                Suirveen. Maar wordt Winschoter Zuiderveen bedoeld, dan zie je over het
                                algemeen in ieder geval de letter 'R' in de naam genoemd.

                              • Evert de Jonge
                                Message 15 of 16 , Feb 18, 2013
                                  Hallo,

                                  Zuidveen ligt ten zuiden van Steenwijk en viel kerkelijk onder
                                  Steenwijkerwold, maar Zuidveeners gingen geregeld naar de kerk enz. in het
                                  dichterbij gelegen Steenwijk .

                                  Ook ik heb een voorouders uit Zuidveen eerst in Steenwijk(erwold) gezocht en
                                  toen ontdekt dat het het Groningse Zuidveen betrof en andersom!

                                  Succes en gr. Evert de Jonge