Re: Aaldriks een slechts zelden voorkomend patroniem?

  • jakobniemeijer@rocketmail.com
    Message 1 of 6 , Feb 15, 2013
      Dag Erick,
      Ook ík vond veel naamgenoten in AG; maar de connectie met de door mij bedoelde Aldriks-family was toch niet aantoonbaar.
      Maar evenzogoed: bedankt voor het mee-denken.
      Vr.groet,
      Jaap N.

      --- In groningen-genealogy@yahoogroups.com, Erick Staal <elstaal@...> wrote:

      > Indien het gaat om het al dan niet zelden voorkomen van het patroniem
      > Aaldricks/Aaldriks/Aldricks/Aelricks, etc. Dit is in het oosten van de
      > provincie niet erg zeldzaam. AG geeft voor bovengenoemde varianten 1068
      > hits van voor 1811. Na 1811 toch nog steeds 532 hits ondanks de
      > naamsaanneming. Ik ben dan ook geneigd om te zeggen dat Aaldricks in al
      > haar vormen niet echt zeldzaam is.
      >
      > mvg, Erick

    • Erick Staal
      Message 2 of 6 , Feb 15, 2013
        Hallo Jaap,

        Oh, dan was de vraag voor mij in elk geval niet duidelijk. Uit de titel
        van de mail dacht ik dat het om het voorkomen van het patroniem Aaldriks
        ging, maar het gaat dus om de familienaam (versteend patroniem) Aaldriks.

        Duidelijk nu.

        Mogelijk helpen de volgende huwelijksakten of -bijlagen verder:

        Huwelijk 26-09-1819 Groningen
        Bruidegom Aalderik Aalderiks, zolderknecht
        Geboren

        Vader bruidegom Albertus Aalderiks, kanonnier

        Moeder bruidegom Anna Elisabeth Cornelissen

        Bruid Eelina Mennes
        Geboren

        Vader bruid Menne Jacobs, sjouwer

        Moeder bruid Bougijn Jans

        Diversen bruidegom 41 jaar; bruid 28 jaar; wedn. Klaassien Post
        Bron Huwelijksregister Groningen 1819
        Aktenummer 160

        mvg, Erick