Re: Aaldriks een slechts zelden voorkomend patroniem?

  • jakobniemeijer@rocketmail.com
    Message 1 of 6 , Feb 15, 2013
      Bedankt voor je reactie Henny Jane,
      maar ik denk niet dat er een relatie bestaat met de door mij bedoelde Aaldriks-family.
      Maar ik houd jouw suggestie in gedachten.
      Groet,Jaap Niemeijer

      Message 2 of 6 , Feb 15, 2013
        Dag Erick,
        Ook ík vond veel naamgenoten in AG; maar de connectie met de door mij bedoelde Aldriks-family was toch niet aantoonbaar.
        Maar evenzogoed: bedankt voor het mee-denken.
        Vr.groet,
        Jaap N.

        --- In groningen-genealogy@yahoogroups.com, Erick Staal <elstaal@...> wrote:

        > Indien het gaat om het al dan niet zelden voorkomen van het patroniem
        > Aaldricks/Aaldriks/Aldricks/Aelricks, etc. Dit is in het oosten van de
        > provincie niet erg zeldzaam. AG geeft voor bovengenoemde varianten 1068
        > hits van voor 1811. Na 1811 toch nog steeds 532 hits ondanks de
        > naamsaanneming. Ik ben dan ook geneigd om te zeggen dat Aaldricks in al
        > haar vormen niet echt zeldzaam is.
        >
        > mvg, Erick

      • Erick Staal
        Message 3 of 6 , Feb 15, 2013
          Hallo Jaap,

          Oh, dan was de vraag voor mij in elk geval niet duidelijk. Uit de titel
          van de mail dacht ik dat het om het voorkomen van het patroniem Aaldriks
          ging, maar het gaat dus om de familienaam (versteend patroniem) Aaldriks.

          Duidelijk nu.

          Mogelijk helpen de volgende huwelijksakten of -bijlagen verder:

          Huwelijk 26-09-1819 Groningen
          Bruidegom Aalderik Aalderiks, zolderknecht
          Geboren

          Vader bruidegom Albertus Aalderiks, kanonnier

          Moeder bruidegom Anna Elisabeth Cornelissen

          Bruid Eelina Mennes
          Geboren

          Vader bruid Menne Jacobs, sjouwer

          Moeder bruid Bougijn Jans

          Diversen bruidegom 41 jaar; bruid 28 jaar; wedn. Klaassien Post
          Bron Huwelijksregister Groningen 1819
          Aktenummer 160

          mvg, Erick