Re: [groningen-genealogy] Aaldriks een slechts zelden voorkomend patroniem?

  • Erick Staal
    Message 1 of 6 , Feb 11, 2013
      Indien het gaat om het al dan niet zelden voorkomen van het patroniem
      Aaldricks/Aaldriks/Aldricks/Aelricks, etc. Dit is in het oosten van de
      provincie niet erg zeldzaam. AG geeft voor bovengenoemde varianten 1068
      hits van voor 1811. Na 1811 toch nog steeds 532 hits ondanks de
      naamsaanneming. Ik ben dan ook geneigd om te zeggen dat Aaldricks in al
      haar vormen niet echt zeldzaam is.

      mvg, Erick
    • jakobniemeijer@rocketmail.com
      Message 2 of 6 , Feb 15, 2013
        Bedankt voor je reactie Henny Jane,
        maar ik denk niet dat er een relatie bestaat met de door mij bedoelde Aaldriks-family.
        Maar ik houd jouw suggestie in gedachten.
        Groet,Jaap Niemeijer

        Message 3 of 6 , Feb 15, 2013
          Dag Erick,
          Ook ík vond veel naamgenoten in AG; maar de connectie met de door mij bedoelde Aldriks-family was toch niet aantoonbaar.
          Maar evenzogoed: bedankt voor het mee-denken.
          Vr.groet,
          Jaap N.

          --- In groningen-genealogy@yahoogroups.com, Erick Staal <elstaal@...> wrote:

> [...]
          > hits van voor 1811. Na 1811 toch nog steeds 532 hits ondanks de
          > naamsaanneming. Ik ben dan ook geneigd om te zeggen dat Aaldricks in al

        • Erick Staal
          Message 4 of 6 , Feb 15, 2013
            Hallo Jaap,

            Oh, dan was de vraag voor mij in elk geval niet duidelijk. Uit de titel
            van de mail dacht ik dat het om het voorkomen van het patroniem Aaldriks
            ging, maar het gaat dus om de familienaam (versteend patroniem) Aaldriks.

            Duidelijk nu.

            Mogelijk helpen de volgende huwelijksakten of -bijlagen verder:

            Huwelijk 26-09-1819 Groningen
            Bruidegom Aalderik Aalderiks, zolderknecht
            Geboren

            Vader bruidegom Albertus Aalderiks, kanonnier

            Moeder bruidegom Anna Elisabeth Cornelissen

            Bruid Eelina Mennes
            Geboren

            Vader bruid Menne Jacobs, sjouwer

            Moeder bruid Bougijn Jans

            Diversen bruidegom 41 jaar; bruid 28 jaar; wedn. Klaassien Post
            Bron Huwelijksregister Groningen 1819
            Aktenummer 160

            mvg, Erick