Re: Francois (Fransiscus) Thuree/Thuret /Theuret uit Uithuizen

  • paulien25
    Message 1 of 8 , Feb 1, 2013
      Bedankt voor het meedenken allemaal. De puzzel is nog niet opgelost, maar ik weet wel weer iets meer. Misschien is Helena wel overleden bij/ vlak na de geboorte van Jacobus (hoewel dat nergens terug is te vinden) en is Francois kort daarna met Christina getrouwd (en is bij het huwelijk van 4-9-1781 een fout gemaakt wb de namen). En het lijkt mij iid niet dat de Leentjen die in 1763 met Francois trouwde zijn moeder was. Bovendien blijkt moeder Helena Jans(en) te heten. Nouja, ik heb nog wat te speuren, wat het natuurlijk ook zo leuk maakt :)

      Paulien.

      --- In groningen-genealogy@yahoogroups.com, "reneremkes" wrote:

      > Jacobus is op 23 januari 1781 RK in Uithuizen gedoopt. De ouders zijn volgens AG "Franciscus Tweer en Helena Jansen", maar ik lees "Franciscus Tureet en Helena Santman".
      >
      > Er is ook nog een nederlandstalige kopie van het DTB (RK) Uithuizen. Die heeft "Franciscus Teeuwes en Helena Jans".
      >
      > Ik denk, dat Helena Meinders/Santman voor 1781 is overleden en dat François toen met Christina Everts uit Stapelmoor is hertrouwd. Bij het invoeren van de gegevens in het DTB (RK) Uithuizen is toen denkelijk een fout gemaakt.

    • reneremkes
      Message 2 of 8 , Feb 1, 2013
        Volgens Alle Groningers wordt op 8 augustus 1777 Helena Meijnders (er staat nog "Helema") begraven in Uithuizen. Als het om de echtgenote van François Theuret gaat dan kan ze bezwaarlijk in 1781 een kind krijgen.
        Bij katholieken geeft Alle Groningers vaak de datum van het ontvangen van het Heilig Oliesel als de datum van overlijden. Vooral in het DTB van Kleinemeer tref je dan mensen aan, die jaren na de Laatste Sacramenten (nogmaals) overlijden.
        Ik weet niet of in het DTB Uithuizen expliciet vermeld wordt, dat we te maken hebben met een lijst van overledenen of mensen, die begraven zijn of dat het om mensen gaat, die het Oliesel ontvangen hebben.

        Jacobus Francicus Theuret was gehuwd met Engelina Hendriks Schreuder. Van haar heb ik nog een rits Eemslandse voorouders. Ben je daarin geïntersserd?