huur in plaats van rente

  • J. van Bolhuis
    Message 1 of 1 , Jan 24 7:03 AM
      Goedendag.

      Ik kom in Rechterlijk Archieven in de veenkoloniƫn tegen dat wanneer onroerend goed of een schip gekocht wordt en een deel van de koopsom nog niet is betaald dat daarvoor b.v. 4% per jaar wordt gerekend. "huur in plaats van rente" staat er dan meestal bij.
      Eerst dacht ik dat dit betekende dat de eigendom nog niet over was gegaan en dat het gekochte object tot die tijd dus gehuurd werd. Een soort huurkoop dus. Maar ik kom deze woorden ook tegen wanneer het gewoon een lening betreft, zonder dat het aan een koop is gekoppeld.
      Weet iemand hoe ik dat "huur in plaats van rente"moet uitleggen?

      Jan van Bolhuis