Stijntje van Calcar

  • Pera
    Message 1 of 19 , Jan 16, 2013
      Beste lijstgenoten,

      Stijntje van Calcar ging op 10-03-1794 te Groningen in ondertrouw met
      Freerk Dubbelboer. Zijis overleden voor 10-10-1795 in Groningen. Freerk
      Dubbelboer is geboren in 1774 in Groningen, zoon van Geert Jans
      Dubbelboer en Eilke Freriks. Hij is gedoopt op 13-09-1774 in Groningen
      (Nieuwe Kerk). Hij is overleden op 23-03-1814 in Groningen.

      Kind van Stijntje en Freerk:

      1 Eilke Freerks Dubbelboer. Zij is gedoopt op 14-08-1794 in Groningen
      (Nieuwe Kerk). Eilke is overleden.

      Wie weet wie de ouders zijn van Stijntje van Calcar? Bij haar huwelijk
      kwam ze uit Noorddijk.

    • Godwin Zwanenburg
      Message 2 of 19 , Jan 17, 2013
        Beste Klaas,

        Ik heb geen direct antwoord, maar de van Calcar's zijn een
        doopsgezinde familie en staan in Ned. Patr. 1974.
        Ze zullen waarschijnlijk ook in de Doopsgezinden boeken van Sebo Abels staan.

        Groeten,

        Godwin

        Godwin Zwanenburg
        Uthof 24
        9202 HM Drachten
        The Netherlands
      • geertkamphuis
        Message 3 of 19 , Jan 17, 2013
          Klaas,

          Kijk eens op www.vancalcar.com/familytree2.htm.
          Je zult er geen bewijs vinden voor de afstamming van Stijntje,
          maar mogelijk is zij een dochter uit het eerste huwelijk van
          Jacob Jans van Calcar 1743/44 - 1800 b: 13 mrt 1743/44 d: 15 mei 1800 in Bedum en Anigjen Gerrits Pol Married: 27 jul 1767.
          Jacob hertrouwd op 5 mrt 1795 in Bedum met Martha Pieters Wieringa.
          Zij krijgen op 7 jul 1797 in Noorddijk een tweede dochter genaamd Christina (vernoemd naar moeder Stijntje van Jacob), mogelijk omdat zijn eerste dochter Stijntje voor die datum is overleden?.
          Deze Jacob van Calcar wordt een aantal malen vermeld in actes van het gericht Selwerd als Jacob van Calcar van Selwerder Clooster (was dus boer op land van het klooster van Selwerd, dat viel onder Noorddijk).

          m. vr. groeten

          Geert Kamphuis

          --- In groningen-genealogy@yahoogroups.com, Pera wrote:

> [...]
          > (Nieuwe Kerk). Eilke is overleden.
          >
          > Wie weet wie de ouders zijn van Stijntje van Calcar? Bij haar huwelijk

        • gruno77
          Message 4 of 19 , Jan 17, 2013
            Hallo Godwin,

            Het is inderdaad een (bij uitstek) doopsgezinde familie. Dan komt het misschien wat vreemd over, dat haar kind Eilke Freerks Dubbelboer toch is gedoopt in de hervormde Nieuwe Kerk. Stijntje van Calcar is echter al heel snel na de geboorte van haar enige kind overleden. Eilke is toen gedoopt in de hervormde kerk, waarvan haar vader lidmaat was. Freerk Dubbelboer is overigens later wel doopsgezind geworden.

            Ik heb nog even gekeken op de website van Sebo Abels, maar zijn nieuwe boek is mij iets te prijzig (315 Euro).

            --- In groningen-genealogy@yahoogroups.com, Godwin Zwanenburg wrote:

> [...]
            > doopsgezinde familie en staan in Ned. Patr. 1974.
            > Ze zullen waarschijnlijk ook in de Doopsgezinden boeken van Sebo Abels staan.

          • gruno77
            Message 5 of 19 , Jan 17, 2013
              Hallo Geert,

              In eerste instantie had ik een ander echtpaar op het oog als mogelijke ouders van Stijntje van Calcar, namelijk Gerrit van Calcar en Stijntje ter Horst. Gerrit en Stijntje kwamen allebei uit Deventer. Van hen zijn drie kinderen bekend: Johanna, Mattheüs en Hendrika (en dus geen Stijntje). Bovendien kwam Stijntje van Calcar bij haar huwelijk uit Noorddijk.

              Dan is het inderdaad aannemelijker, dat zij een dochter was van Jacob Jans van Calcar en Anigjen Gerrits Pol. Ik schat, dat Stijntje zo rond 1774 in Noorddijk is geboren (= 20 jaar voor haar huwelijk). Vooralsnog houd ik het op dit ouderpaar. Bedankt voor de nuttige tip.

              Hartelijke groeten,

              Klaas Pera

              --- In groningen-genealogy@yahoogroups.com, "geertkamphuis" wrote:

> [...]
              > Deze Jacob van Calcar wordt een aantal malen vermeld in actes van het gericht Selwerd als Jacob van Calcar van Selwerder Clooster (was dus boer op land van het klooster van Selwerd, dat viel onder Noorddijk).

            • wiersemafred
              Message 6 of 19 , Jan 17, 2013
                Geert, Klaas --

                De Jacob van Calcar die met Annigje Pol trouwde is op 28-3-1787 hertrouwde met Martje van Delden. Zie:

                http://allegroningers.nl/personen/q/persoon_achternaam_t_0/*al*ar*/q/persoon_voornaam_t_0/ja*o*/q/persoon_rol_s_0/0/q/persoon_rol_s_1/0?sort=datum_i&direction=asc

                In de scan staan ook zijn ouders vermeld (Mattheus v C. x Geertje Houttuin).

                De Jaocb Jans van Calcar die met Martha Wieringa trouwde in 1795 was een zoon van Jan van Calcar en Christina/Stijntje Hansen Anken. Ik zie geen eerder huwelijk van deze Jacob Jans, die, zoals je al zei, van Solwerder Klooster/Noorddijk kwam.

                Bij Stijntje's huwelijk met Freerk Dubbelboer in 1794 komt zij van Noorndijk en is voor haar aanwezig haar oom en voorstander Jacob van Calcar. Mogelijk is die oom dezelfde als de Jacob Jans die met Martha Wieringa trouwde. Als dat zo is dan zal Stijntje een kleinkind zijn van Jan van Calcar en Stijntje Anken. Ik zou in die richting gaan zoeken als ik jou was.

                (Er is verder een Hindrik van Calcar, van Selwerder Klooster on der Noorddijk, die otr. op 4 okt 1772 met Suster Reerts van Heerenveen. Ik dat een kandidaat?)

                Success met het verder speuren.
                Gr., FredW

              • gruno77
                Message 7 of 19 , Jan 17, 2013
                  Hallo Fred,

                  Freerk Dubbelboer is drie keer getrouwd:

                  1 Freerk Dubbelboer is geboren in 1774 in Groningen, zoon van Geert Jans Dubbelboer en Eilke Freriks. Hij is gedoopt op 13-09-1774 in Groningen (Nieuwe Kerk). Freerk is overleden op 23-03-1814 in Groningen, 39 of 40 jaar oud. Van het overlijden is aangifte gedaan.

                  Freerk:
                  (1) trouwde, 19 of 20 jaar oud, in 03-1794 in Groningen (Nieuwe Kerk) met Stijntje van Calcar, ongeveer 20 jaar oud, nadat zij op 10-03-1794 in Groningen in ondertrouw zijn gegaan. Stijntje is geboren omstreeks 1774 in Noorddijk. Stijntje is overleden vóór 10-10-1795 in Groningen, ten hoogste 21 jaar oud.

                  (2) trouwde, 20 of 21 jaar oud, op 25-12-1795 in Westerwijtwerd met Angenietje Tjeerts Lantinga, 21 jaar oud, nadat zij op 10-10-1795 in Groningen in ondertrouw zijn gegaan. Angenietje is een dochter van Tjeert Jans Lantinga en Trijntje Abels Stellema. Zij is gedoopt op 18-09-1774 in Menkeweer, Bedum. Angenietje is overleden in 12-1800 in Groningen, 26 jaar oud. Zij is begraven op 16-12-1800 in Groningen.

                  (3) ging in ondertrouw, 28 of 29 jaar oud, op 29-05-1803 in Groningen met Elsien Wieringa, 28 jaar oud. Elsien is een dochter van Johannes Wieringa en Trijntje van Bergen. Zij is gedoopt op 16-12-1774 in Groningen. Elsien is overleden.

                  Het is bekend, dat zijn derde vrouw Elsien (doopnaam Elsijn) Wieringa ook doopsgezind was. Er schijnt dus sowieso een connectie met de familie Wieringa te zijn.

                  --- In groningen-genealogy@yahoogroups.com, "wiersemafred" wrote:

> [...]
                  >
                  > (Er is verder een Hindrik van Calcar, van Selwerder Klooster on der Noorddijk, die otr. op 4 okt 1772 met Suster Reerts van Heerenveen. Ik dat een kandidaat?)

                • Godwin Zwanenburg
                  Message 8 of 19 , Jan 17, 2013
                    Beste Klaas,

                    2013/1/17 gruno77 <pera@...>:
                    > Hallo Godwin,
                    >

                    > Ik heb nog even gekeken op de website van Sebo Abels, maar zijn nieuwe boek is mij iets te prijzig (315 Euro).

                    Klopt, dat was ook mijn conclusie. Maar het zijn wel mooie boeken (5
                    of 6 dikke jongens!) met veel info. Ze zijn aanwezig bij de Groninger
                    Archieven achter de balie.

                    Het kan zijn dat iemand het Patriciaat op CD heeft en het 1974 stuk
                    kan sturen. Heb ik ook wel belangstelling voor.

                    Groeten,

                    Godwin

                    Godwin Zwanenburg
                    Uthof 24
                    9202 HM Drachten
                    The Netherlands
                  • Lantinga, Egbert
                    Message 9 of 19 , Jan 18, 2013
                      In de Haarlemse Courant (KB) staat dit overlijdensbericht van F. Dubbelboer:
                      Groningen, hedenmiddag 2 november 1794 overleden Cristina van Calkar in de leeftijd van 21 jaren en 8 dagen.

                      M vr gr,
                      Egbert
                    • gruno77
                      Message 10 of 19 , Jan 18, 2013
                        Hallo Egbert,

                        Heel erg bedankt voor deze belangrijke aanwijzing. Dat betekent, dat ze binnen drie maaanden na de geboorte van haar enige kind Eilke Freerks Dubbelboer is overleden. Stijntje van Calcar is dus geboren in 1773, waarschijnlijk te Noorddijk. Jacob van Calcar was bij haar huwelijk aanwezig als oom en voorstander. Waarschijnlijk is Stijntje of C(h)ristina dus een kleinkind van Jan Hindricks van Calcar en Christina Hanssen Anken. Nog even verder zoeken naar het bewijs.

                        --- In groningen-genealogy@yahoogroups.com, "Lantinga, Egbert" wrote:

> [...]
                        > Groningen, hedenmiddag 2 november 1794 overleden Cristina van Calkar in de leeftijd van 21 jaren en 8 dagen.

                      • Egbert
                        Message 11 of 19 , Jan 18, 2013
                          Ze is hiermee ongetwijfeld een kleindochter van JH van Calcar en Christina Hansen Anken en verder in ieder geval ook geen dochter van Jan Jans van Calkar. Dit laatste kunnen we afleiden uit het boek Ernstige godsvrucht en gezond verstand (GoogleBooks).
                          M vr gr,
                          Egbert

                          --- In groningen-genealogy@yahoogroups.com, "gruno77" wrote:

> [...]
                          >
                          > Heel erg bedankt voor deze belangrijke aanwijzing. Dat betekent, dat ze binnen drie maaanden na de geboorte van haar enige kind Eilke Freerks Dubbelboer is overleden. Stijntje van Calcar is dus geboren in 1773, waarschijnlijk te Noorddijk. Jacob van Calcar was bij haar huwelijk aanwezig als oom en voorstander. Waarschijnlijk is Stijntje of C(h)ristina dus een kleinkind van Jan Hindricks van Calcar en Christina Hanssen Anken. Nog even verder zoeken naar het bewijs.

                        • wiersemafred
                          Message 12 of 19 , Jan 18, 2013
                            Klaas, Egbert --

                            Dat Stijntje/Cristina een kleinkind is van Jan Hindriks van Calcar x Christina/Stijntje Hansen Anken vindt ondersteuning in Gens Nostra jrg 52 (1997), pag. 5 (PJC Elema's artikel over de Anken familie. Ik citeer:

                            Jacob Jans van Calcar, geb. 13-3-1744, [z.v. Jan Hindriks van C. en Stijntje Hansen Anken] bij zijn huwelijk wonend onder Noorddijk, overl. Bedum 15-5-1800, otr. Bedum 5-3-1795 (att. om in de Menniste kerk te trouwen) Martha Pieters (Wieringa), ged. Westerwijtwerd 22-11-1772, overl. Onderdendam 21-1-1815, dr. van Pieter Derks en Grietien Jans. Zij hertr. Adorp 13-8-1801 Evert Harms Everts, geb. Zuidwolde 1-11-1769, overl. Onderdendam 2-6-1844, zn. van Harm Everts en Trijntje Jans van Calcar. Voor dit huwelijk was dispensatie nodig omdat zij aangehuwde tante en neef van elkaar waren". Hun huwelijkse voorwaarden werden gesloten in de stad.. Aan bruidegomszijde getuigden Jan van Calcar broeder, Trijntien van Calcar wed. Harm Everts zuster, en Freerk Dubbelboer als 'leg. tut. over zijn onmondig kind bij wijlen Christina van Calcar. Deze Christina van Calcar was slechts een jaar tevoren (Groningen 22-2/N.K. 10-3-1794) gehuwd met Frerik Dubbelboer. Zij kwam van Noorddijk en zal een dochter van Isaac zijn geweest, aangezien bij die gelegenheid Jacob als haar oom en voorstander optrad.

                            Dus daar wordt Isaace van Calcar as mogelijke vader van Stijntje gezien. Isaac, die in 1742 in Kalkwijk was geboren en in 1768 in Hoogezand was hertrouwd, met Maria Brusder, zou qua tijdvak inderdaad de vader van Stijnte geb 1773 kunnen zijn. Maar Stijntje kwam bij haar huwelijk met Freer Dubbelboer van Noorddijk, niet van Kalkwijk of Hoogezand. (Natuurlijk zou zij (en/of haar ouders) naar Noorddijk verhuisd kunnen zijn.)

                            Ik zie een andere mogelijkheid: zou Stijntje de dochter kunnen zijn van Hendrik Jans van Calcar (geb 10 apri 1739) van Selwerder Klooster? Op 11 okt 1772 in Heerenveen (!) de 3e procl. van huw van Hendrik Jans van Calcar, afkomstig van Selwerd, Gr., en Suster Tjeerds afkomstig van Heerenveen. Ook een vermelding van Hindrik van Calcar, van Selwerder Klooster on Noorddijk x Suster Reerts (zie AlleGroningers), van Heerenveen, op 4 okt 1772. Het zou me geheel niet verbazen als die Hindrik x Suster de ouders waren van Stijntje, die een jaar na het huwelijk is geboren.

                            Wat denken jullie er van.
                            Mvg, FredW

                            PS: Dat er een familie connectie is met Heerenveen blijkt verder uit de doopakte op 19 juni 1740 Heerenveen, van Jan, zoon van Jan Hendriks van Calcar en Cristina Hansen. Hoe en waarom die ouders in Heerenveen waren kan ik je niet zeggen, maar ik hoop dat dit wat "food for thought" zal verstrekken.

                            --- In groningen-genealogy@yahoogroups.com, "Egbert" wrote:

                            > Ze is hiermee ongetwijfeld een kleindochter van JH van Calcar en Christina Hansen Anken en verder in ieder geval ook geen dochter van Jan Jans van Calkar. Dit laatste kunnen we afleiden uit het boek Ernstige godsvrucht en gezond verstand (GoogleBooks).
> [...]
                          • gruno77
                            Message 13 of 19 , Jan 18, 2013
                              Egbert,

                              Volgens de genealogie Sevinga had Jan Hindricks van Calcar acht kinderen, waaronder Jan Jans van Calcar. Zie de link:

                              http://www.genealogieonline.nl/kwartierstaat-johannes-zijlstra/I1071432439.php

                              Nu moeten we er dus achter zien te komen wie de ouders van Stijntje waren. Nog even verder zoeken dus.

                              Mvg, Klaas

                            • gruno77
                              Message 14 of 19 , Jan 18, 2013
                                Fred,

                                Ter illustratie even het door jou al genoemde huwelijk van Hendrik Jans van Calcar en Suster Tjeerds (niet Reerts, zoals op Alle Groningers staat):

                                Schoterland, huwelijken 1772
                                Vermelding: Derde proclamatie op 11 oktober 1772 in Heerenveen
                                Bruidegom: Hendrik Jans van Calcar
                                Bruid: Suster Tjeerds afkomstig van Heerenveen
                                Opmerking : hij is afkomstig van Selwerd (Groningen)

                                Gestandaardiseerde namen:
                                Bruidegom: HENDRIK JANS .....
                                Bruid: SUSTER TJEERDS
                                ..... = naam, patroniem of familienaam komt niet voor in de Thesaurus

                                Bron:
                                Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmatenboeken(DTBL)
                                Trouwregister Hervormde gemeente Heerenveen 1743-1811
                                Inventarisnr.: DTB 599

                                Hartelijke groeten,

                                Klaas Pera

                              • wiersemafred
                                Message 15 of 19 , Jan 18, 2013
                                  Klaas --

                                  Nog een paar andere gegevens van Tresoar:
                                  -- Elsien Wieringa, de derde vrouw van Freerk Dubbelboer, is ovl in Heerenveen, 13 apr 1838 (wonende Joure). [Freerk was al in 1814 in Groningen overleden. Wat bracht Elsien naar Heerenveen, Schoterland?]
                                  -- Suster Tjeerts, de vrouw van Hendrik Jans van Calcar, is (waarschijnlijk) degege die op 25 jan 1770 gedoopt werd op belijdenis te Schoterland, doopsgezinde gemeente, en daar volgens het lidmatenboek Schoterland overleden in 1778. [Woonde ze bij haar ovl. in Schoterland? of was ze daar op bezoek?]

                                  Leuke puzzeltjes.
                                  gr., FredW
                                • Bert Schut
                                  Message 16 of 19 , Jan 18, 2013
                                    Hallo Klaas, Egbert en Fred,

                                    Volgens Sebo H. Abels in Doopsgezinde families in de Groninger Veenkolonien
                                    en Selwerd deel 3 blz 1494 is Stijntje Hindriks van Calcar inderdaad een
                                    dochter van Hinderk Jans van Calcar [Hindrik van Calker] en Suster Reerts
                                    [=Suster Tjeerds], van Heerenveen.

                                    Groeten,

                                    Bert Schut

> [...]

                                    > Calkar. Dit laatste kunnen we afleiden uit het boek Ernstige godsvrucht en

                                  • Bert Schut
                                    Message 17 of 19 , Jan 18, 2013
                                      En en sluitende bewijs:

                                      Archiefvermeldingen:

                                      -730-1689-Selwerd Sappemeer-fol.97-14 mei 1782. Hindrik Jans van Calker.
                                      Wonende op ’t Selwerder klooster, laat een testament opmaken. Hij benoemt
                                      tot zijn erfgenaam zijn minderjarig dochtertje Stijntje Hindriks van Calker
                                      bij wijlen zijn overleden vrouw Zuster Tjeerts. Ze ontvangt zowel de
                                      goederen in de provincie Friesland als de provincie Groningen. Als
                                      testamentaire voorstanders worden aangezocht: de koopman Luitje Reinders, te
                                      Sappemeer, Jetse Gerbens Brouwer, op Heerenveen en Jacob van Calker, op het
                                      Selwerde klooster.

                                      Bron: Sebo H. Abels in Doopsgezinde families in de Groninger Veenkolonien
                                      en Selwerd deel 3 blz 1494

> [...]

                                      > Calkar. Dit laatste kunnen we afleiden uit het boek Ernstige godsvrucht en

                                    • gruno77
                                      Message 18 of 19 , Jan 18, 2013
                                        Fred,

                                        Bedankt voor de aanvullingen. De gegevens van Suster Tjeerts had ik al gevonden bij Tresoar. Zij was ook doopsgezind. Zoals wel meer is gebeurd bij de mennisten, is de geboorte van Stijntje van Calcar waarschijnlijk niet geregistreerd.

                                        De familie Van Calcar was nogal mobiel. Het verbaast mij dan ook niet, dat ze de ene keer in Deventer en een volgende keer in Groningen of Friesland opduiken.

                                        Over Freerk Dubbelboer heb ik het een en ander gevonden in het boek "Groningen Toen", historisch jaarboek over Groningen, uitgave 1984:

                                        Hij werd in de hervormde Nieuwe Kerk te Groningen gedoopt, maar werd later doopsgezind. Het is niet duidelijk wanneer hij doopsgezind werd. De kinderen uit zijn eerste twee huwelijken werden nog wel hervormd gedoopt. In 1794 woonde hij met zijn eerste vrouw Stijntje van Calcar aan de Kerkstraat te Groningen. Het dochtertje uit zijn derde huwelijk met Elsien Wieringa, dat geboren werd in 1809, werd niet hervormd gedoopt. Freerk Dubbelboer en zijn tweede vrouw Agnietje Tjeerts Lantinga waren een paar keer betrokken bij de aan- en verkoop van land aan de groene laan achter de Rijskampen (= huidige Paddepoel) te Groningen. Agnietje Tjeerts Lantinga overleed in het kraambed bij de geboorte van haar derde kind Angenietje Lantinga Dubbelboer in december 1800. Op de dag van haar begrafenis reden er paarden en koetsen. Daarvoor had haar vermogende echtgenoot Freerk Dubbelboer gezorgd.

                                        Freerk Dubbelboer was kastelein. Hij had een café aan het Nieuwe Kerkhof te Groningen. Hoewel de verkoopakte niet is terug te vinden, blijkt dat hij in 1814 eigenaar is van de Mennisten Sociëteit Welgelegen. Hij bleef echter wel aan het Nieuwe Kerkhof wonen. Aan de Kerklaan was een kolfbaan van de menisten. De straatnamen Kolfstraat, Baanstraat herinnneren hieraan. Bestuursleden: Oude Vlamingen en Waterlanders. In 1809 werd e.e.a. verkocht door Willem Deknatel. Freek Dubbelboer was de koper, een Waterlander/Vlaming. De kolfbanen van "Welgelegen" liet hij sluiten. Daarvoor in de plaats kwam er een koestal voor zes koeien bij. In 1814 verkocht hij "Welgelegen" aan de katholieke ijzerkoper Franciscus Rikkers en diens doopsgezinde vrouw Anna-Christina ter Wolbeek. In dat jaar overleed Freerk Geerts Dubbelboer.

                                        Hartelijke groeten,

                                        Klaas Pera

                                      • gruno77
                                        Message 19 of 19 , Jan 18, 2013
                                          Hallo Bert,

                                          Dat is het overtuigende bewijs van wat wij al vermoedden. Mooier kan het bijna niet en ik hoef me het weekend niet te vervelen. Iedereen erg bedankt voor het meedenken.