Hut/Folckerts

  • Evert de Jonge
    Message 1 of 3 , Jan 16, 2013
      Hallo,

      Elze Wubbes trouwde Winschoten 30-11-1782 (otr. 10-11) met Klaasje Jans
      (Baning). Zij lieten op 29-2-1784 eveneens te Winschoten hun zoon (en enig
      kind) Wubbe dopen. Vier jaar later overleed Elze en werd 12-10-1788 te
      Winschoten begraven.

      Wubbe Elzes, de zoon, groeide op bij zijn moeder die ook kinderen uit haar
      1e huwelijk met Berend Eltjes Hut had.

      Wubbe, als jongste in het gezin, nam de geslachtsnaam Hut waarschijnlijk
      als vanzelfsprekend aan.

      In het werk van Dr. L.J. Hut, 'Genealogie Hut' (Groningen 1968) worden de
      nakomelingen van Wubbe Elzes Hut als de Winschoter tak van de familie Hut
      beschouwd. De auteur meende verder dat Elze Wubbes geboren moet zijn circa
      1750 en een zoon was van Wubbe Elzes & Harmke Meems. Dit echtpaar leefde in
      Onstwedde (huwelijk ald. 29-4-1759). Deze Wubbe Elzes was een lid van de
      familie Folckerts.

      Ik heb geen bewijzen kunnen vinden voor de afstamming van Elze Wubbes uit
      het echtpaar Wubbe Elzes (Folckerts) & Harmke Meems; sterker ik denk dat het
      niet klopt.

      Elze Wubbes zou een zoon kunnen zijn van Wubbe Eltjens & Renske Sijbels die
      7-3-1762 een Else lieten dopen in Scheemda.

      Wie weet meer?

      Vr. gr. Evert de Jonge

    • rawboots
      Message 2 of 3 , Jan 17, 2013
        Hoi Evert,

        Do you have the marriage in 1814 in Onstwedde for Elze Wubbes Folckers?
        It is listed as Wubbe Elzes Folckers, but the baptism date given of 1764
        is for Else, not Wubbe, and the marriage is signed Elze Wubbes Folckers.
        This man dies in 1829 in Onstwedde, though no parents or wife are named
        in his death. His wife dies in 1820. Klaaske Baan dies in 1819 in
        Winschoten, and she is listed as the widow of Elze Wubbes, whom your
        records and mine indicate was buried in Winschoten in 1788. I do not
        have proof positive that the Scheemda baptism is correct for Elze
        married with Klaaske, but it seems pretty clear the Elze W Folckers
        (1764-1829) of Onstwedde isn't him. The other option is that Else
        (Elze) Folckers had an older brother Else baptized in 1760, if by chance
        he didn't die young he might be the one married with Klaaske Baan. I
        think this not too likely though, as I think his son Wubbe would have
        used Folckers, and not Hut as a surname. I think Wubbe Elzes Hut took
        the surname with his half siblings of Hut because his father didn't have
        a surname. The Folckers as a surname appears in the 1760 baptism of
        Else, indicating that though it is not used in every record, this family
        did have the name Folckers prior to 1811. Stranger things have happened
        though.

        groetjes,

        Robb.

        --- In groningen-genealogy@yahoogroups.com, "Evert de Jonge" wrote:

> [...]
        >

        > Elze Wubbes zou een zoon kunnen zijn van Wubbe Eltjens & Renske
        Sijbels die
        > 7-3-1762 een Else lieten dopen in Scheemda.

      • Evert de Jonge
        Message 3 of 3 , Jan 19, 2013
          Hallo,

          Dank voor alle reacties.