Re: Thank you Genlias volunteers

  • Rinske Van Brederode
    Message 1 of 12 , Jan 2, 2013
      I too would like to add my hearfelt thanks to all the people who gave their time and effort and made Genlias what it was. Without you, my family tree would be but a branch.
      We hope Wiewaswie will carry on where you left off.
      Rinske
      Barrie Ontario

    • T. Doornkamp
      Message 2 of 12 , Jan 3, 2013
        Dag,

        heeft iemand bovenstaand HC online?

        Dank alvast, Teijo

      • geertkamphuis
        Message 3 of 12 , Jan 3, 2013
          Teijo,

          Het betreffende HC levert je jammer genoeg niets over familieleden op.
          Noch voor de brg, noch voor de brd waren er vertegenwoordigers, er wordt alleen melding gemaakt van de getuigen Remko Engels en Hero Zebes.

          m. vr. groeten

          Geert Kamphuis

          --- In groningen-genealogy@yahoogroups.com, "T. Doornkamp" wrote:

          > Dag,
          >

          > heeft iemand bovenstaand HC online?
          >
          > Dank alvast, Teijo

        • geertkamphuis
          Message 4 of 12 , Jan 3, 2013
            Teijo,

            Wellicht heb je deze hc's nog niet, daarin vindt je wel enkele connecties:

            HC tussen Aldert Harms en Anna Wilkens dd 18-9-1772 Oude Pekela (Dick Kuil):
            Brg: Harm Jans, [vader], liggende de moeder krank te bedde, Jan Harms broeder, en zijn vrouw Swaantje Wessels, Tijbegin Harms zuster, en haar man Harm Jans, Wubbe Harms en zijn vrouw Naantje Hindriks halfzuster, Jantje Hindriks halfzuster.
            Brd: Geeske Wilkens zuster, Jan Wilkens broeder, Wubbe Wilkens broeder, Trijntje Wilkens zuster, en haar man Hindrik Hindriks, Doewe Roelofs Kleeve en zijn vrouw Gesijn Geerts nicht, Pieter Berents neef.
            Get: Roelef Hinderks en Beerent Hindriks Sasker.
            bijzonderheden: desen morgen getrout ...

            HC tussen Hindrik Tonnis en Hinderktje Elzes dd 3-12-1790 Wedde (Harm Selling)
            Bruidegom, zoon van Tonnis Jans en Jantje Hinderks, echt. indertijd:
            Tonnis Jans vader, Geessijn Tonnis volle zuster, Wubbe Harms,
            aangetrouwde volle oom, Naantje Hinderks volle moei, Jan Harms en Anna
            Wilkens halve oom en aangetrouwde halve moei, Hinderk Jans en Wobke
            Alderts, aangetrouwde oude oom en volle moei, Jan Roelfs en Geessijn
            Geerts, aangetrouwde volle nichten.
            Brd: Elzo Aijkes en Antje Derks volle vader en moeder, Renske,
            Trijntje en Aijke Elzes volle zusters, Jan Aijkes en Aaltje Baukes,
            halve oom en aangetrouwde halve moei, Klaas Jans en Hillechijn Aijkes,
            aangetrouwde oom en volle moei, Hinderk Hinderks en Trijntje Mammes,
            volle oude oom en aangetrouwde oude moei.

          • Erick Staal
            Message 5 of 12 , Jan 3, 2013
              Hallo Teijo,

              Harm Jans (Korvemaker) x Tijbegijn Harms zijn ook voorouders van mij:

              De naam Aldert komt van de Houwing's.

              Zie onderstaande kwartierstaat:

              1. Jan Harms Korvemaker, geb. Hoorn (Wedde), ged. Wedde 2 okt. 1774,
              landbouwer Oude Pekela, † Oude Pekela 27 sept. 1847, tr. Wedde 6 mei
              1800 Trijntje Lucas Hazelhoff, ged. Wedde 23 juli 1775, † Oude Pekela 21
              maart 1854, dr. van Lucas Engelbartus Haselhoff en Grietje Geerts.

              Notitie bij de geboorte van Jan Harms: Doop 02-10-1774 Wedde

              Kind Jan
              Geslacht m

              Vader Harmen Jans
              Moeder Tebigje Harmen

              Bron Doop- en trouwboek Wedde 1701-1811
              Collectie DTB (toegang 124)
              Inventarisnummer 504
              Notitie bij het overlijden van Jan Harms: Overlijden 27-09-1847 Oude Pekela

              Overledene Jan Harms Korvemaker
              Geslacht m
              Leeftijd 74 jaar
              Geboorteplaats Hoorn gem. Wedde

              Vader Harm Jans Korvemaker
              Moeder Tiebe Harms
              Relatie Trientje Lukas Hazelhof

              Bron Overlijdensregister Oude Pekela 1847
              Aktenummer 69
              Notitie bij de geboorte van Jan Jans: Doop 03-05-1807 Wedde

              Dopeling Jan
              Geslacht m
              Geboortedatum 25-04-1807

              Vader Jan Harms
              Moeder Trijntje Lukas

              Bron Doop- en trouwboek Wedde 1701-1811
              Collectie DTB (toegang 124)
              Inventarisnummer 504, folio 48v
              Notitie bij het overlijden van Jan Jans: Overlijden 17-01-1871 Blijham
              gem. Wedde

              Overledene Jan Jans Korvemaker
              Geslacht m
              Leeftijd 63 jaar
              Geboorteplaats Wedde

              Vader Jan Jans Korvemaker
              Moeder Trientje Hazelhoff
              Relatie Hester Roelfs Waalkens

              Bron Overlijdensregister Wedde 1871
              Aktenummer 2
              Notitie bij het huwelijk van Hester Roelfs en Jan Jans: Huwelijk
              13-05-1840 Wedde

              Bruidegom Jan Jans Korvemaker, boerenknecht
              Geboren Hoorn gem. Wedde
              Vader Jan Harms Korvemaker, landbouwer
              Moeder Trijntje Lucas Hazelhoff

              Bruid Hester Roelfs Waalkens, dienstmeid
              Geboren Blijham
              Vader Roelf Berents Waalkens, arbeider
              Moeder Derkje Jans Fransen

              Bron Huwelijksregister Wedde 1840
              Aktenummer 3
              Notitie bij de geboorte van Hester Roelfs: Geboorte 06-09-1816 Blijham
              gem. Wedde

              Kind Hester Waalkens
              Geslacht v

              Vader Roelf Berents Waalkens
              Moeder Dertje Jans Fransens

              Bron Geboorteregister Wedde 1816
              Aktenummer 33
              Notitie bij het overlijden van Hester Roelfs: Overlijden 14-02-1857
              Hoorn gem. Wedde

              Overledene Hester Waalkens
              Geslacht v
              Leeftijd 40 jaar
              Geboorteplaats Hoorn gem. Wedde

              Vader Roelf Berends Waalkens
              Moeder Dertje Jans Fransens
              Relatie Jan Jans Korvemaker

              Bron Overlijdensregister Wedde 1857
              Aktenummer 8

              Generatie II

              2. Harm Jans Korvemaker, geb. Hoorn (Wedde) omstr. 1730, landbouwer, †
              Wedde 19 juli 1777, tr. Wedde 5 mei 1771
              3. Tibigje Harms, geb. van Vriescheloo, tr. 2e Wedde 25 aug. 1778 Wubbe
              Wilkens.
              Uit dit huwelijk:
              a. Geeszien Harms Korvemaker, ged. Wedde 13 maart 1772.
              b. Jan Harms, zie 1.
              c. Aaltien Harms Korvemaker, ged. Wedde 22 juni 1777.

              Notitie bij Harm Jans: hij ook Korfker
              Notitie bij Tibigje: Getrouwd als Tibigjen
              zij ook Tiebe
              Notitie bij het huwelijk van Harm Jans en Tibigje:

              Huwelijk 05-05-1771 Wedde

              Bruidegom Harmen Jans
              Bruid Tibigjen Harms

              Bron Doop- en trouwboek Wedde 1701-1811
              Collectie DTB (toegang 124)
              Inventarisnummer 504, folio 56v

              Generatie III

              4. Jan Harms Korvemaker, geb. Hoorn (Wedde) omstr. 1699, begr. Wedde 23
              nov. 1755, tr.
              5. Aaltje Jans, ged. Wedde 24 dec. 1702, † ald. 1 okt. 1766.

              6. Harm Jans, ged. Vlagtwedde 26 dec. 1707, tr. Oude Pekela 9 febr. 17361
              7. Geessien Alders Houwingh, geb. omstr. 1710.

              Notitie bij Harm: andere kk.

[...]
              Notitie bij de geboorte van Harm: Doop 26-12-1707 Vlagtwedde

              Dopeling Harmen
              Geslacht m

              Vader Jan Benes
              Moeder Tijbe Roelffs

              Bron Doop- en trouwboek Vlagtwedde 1678-1744
              Collectie DTB (toegang 124)
              Inventarisnummer 487, folio 17v
              Notitie bij het huwelijk van Harm en Geessien Alders: Jans, Harm Oude
              Pekela 09.02.1736 Allers, Geeske

              getuigen

              Bg: Jan Benes, vader, Roelef Jans en Metje Hubers, volle broer en
              angetr.zuster, Hindrik Jans, volle broer, Hindrikje Jans, volle zuster,
              Hindrikje Hindriks, volle nichte
              Bd: Evert Hindriks, afgestorven schoonvader en curator over bruids
              voorkinder, Harm Everts en Albert Everts en Martje Wessels, volle broers
              en angetr.zuster van haar afgestorven eheman.

              Bd is weduwe van Hindrick Everts.

              Generatie IV

              8. Harm Jans Korvemaker, geb. 1668, Pachter op erve Elgers (boerderij
              no.57) te Wedde,2 begr. Wedde 23 sept. 1733, tr.
              9. Gepke Berents, geb. 1673, begr. Wedde 1731.

              10. Jan Joesten, tr.
              11. Jantien Lamberts.

              12. Jan Benes, geb. Sellingen omstr. 1665, osheerder, begr. Roswinkel 17
              nov. 1741,
              tr.
              13. Tijbe Roelfs, † na 1733.

              Uit dit huwelijk:
              a. Hindertien Jans, ged. Vlagtwedde 8 okt. 1699.
              b. Bene Jans, ged. Vlagtwedde 17 april 1701.
              c. Roelff Jans, ged. Vlagtwedde 23 maart 1703.
              d. Imcke Jans, ged. Vlagtwedde 21 juni 1705.
              e. Harm, zie 6.
              f. Lammert Jans, ged. Vlagtwedde 11 jan. 1711.
              g. Hindrik Jans, geb. De Stobben, Vlagtwedde, ged. Bourtange 25 maart 1714.

              Notitie bij Jan: Geboren: Omstr 1668, Sellingen, Vlagtwedde, GR, NLD 166
              Huwelijk: Tijbe Roelfs omstreeks 1698 in Sellingen, Vlagtwedde, GR, NLD 166
              Overleden: nov 1741, Roswinkel, Emmen, DR, NLD ongeveer 73 jaar oud 166
              Begraven: 17 nov 1741, Roswinkel, Emmen, DR, NLD 1325

              Vermeldenswaardige gegevens:

              • Beroep: osseheerder, 1699, Vlagtwedde, GR, NLD. 166

              • Lidmaat: van de NH-kerk, 10 jun 1699, Vlagtwedde, GR, NLD. 166

              • Woonplaats, 1714, de Stobben, Vlagtwedde, GR, NLD. 1326

              • Woonplaats, 1738, Roswinkel, Emmen, DR, NLD. 166 Op 7 maart 1738
              vertrokken naar Roswinkel.
              Notitie bij de geboorte van Hindertien: Doop 08-10-1699 Vlagtwedde

              Dopeling Hindertien
              Geslacht v

              Vader Jan Benes
              Moeder Tijbe Roelffs

              Bron Doop- en trouwboek Vlagtwedde 1678-1744
              Collectie DTB (toegang 124)
              Inventarisnummer 487, folio 11v
              Notitie bij de geboorte van Bene: Doop 17-04-1701 Vlagtwedde

              Dopeling Bene
[...]

              Notitie bij de geboorte van Roelff: Doop 23-03-1703 Vlagtwedde

              Dopeling Roelff
[...]

              Notitie bij de geboorte van Imcke: Doop 21-06-1705 Vlagtwedde

              Dopeling Imcke
              Geslacht v

              Vader Jan Benes
              Moeder Tijbe Roelffs

              Bron Doop- en trouwboek Vlagtwedde 1678-1744
              Collectie DTB (toegang 124)
              Inventarisnummer 487, folio 16
              Notitie bij de geboorte van Lammert: Doop 11-01-1711 Vlagtwedde

              Dopeling Lammert
              Geslacht m

              Vader Jan Benes Osherder
              Moeder Tijbe Roelffs

              Opmerkingen vader is osherder

              Bron Doop- en trouwboek Vlagtwedde 1678-1744
              Collectie DTB (toegang 124)
              Inventarisnummer 487
              Notitie bij de geboorte van Hindrik: Doop 25-03-1714 Bourtange

              Kind Henrick
              Geslacht o

              Vader Ossheerd

              Opmerkingen bij de Stobbe

              Bron Kerkeboek Bourtange 1695-1811
              Collectie DTB (toegang 124)
              Inventarisnummer 42

              14. Aldert Willems Houwingh, tr.
              15. Naentje Wubbes.

              Notitie bij Naentje: bij Dick Kuil ook Laentje.

              Generatie V

              24. Beene Jans.
              28. Willem Jans Houwingh.

              Notitie bij Willem Jans: Schoolmeester in Vriescheloo vanaf 1666 tot na
              1712 ( Bron Vrieschelooster boerderijenboek van J.S.A Huizing). Over
              Willem Jans Houwing is een artikel gepubliceerd in het tijdschrift
              Westerwolde jaargang 24 - pag -30. Ick ondergeschreven Willem Jans
              Houwing. Hij was een omstreden schoolmeester.

              Bronnen
              1. hc
              2. Boerderijenboek Wedde

              Gegenereerd met Aldfaer 4.2 op 3 jan. 2013 19:51

              mvg, Erick
            • Godwin Zwanenburg
              Message 6 of 12 , Jan 3, 2013
                Beste Erick,

                Je weet dat op:
                http://www.homanfree.nl/houwing1/houwing1.htm

                nog twee generaties voorouders staan van Willem Jans Houwing (IIIf in
                deze genealogie)?
                Deze is eerder gepubliceerd in Drents Genalogisch Jaarboek 2010.

                Groeten,

                Godwin

                Godwin Zwanenburg
                Uthof 24
                9202 HM Drachten
                The Netherlands
              • Erick Staal
                Message 7 of 12 , Jan 3, 2013
                  Hallo Godwin,

                  Bedankt voor deze informatie. Ik had, gezien de herkomst uit
                  Vriescheloo, eerlijk gezegd enigszins opgegeven dat er nog meer te
                  vinden was over de Houwingh's daar. Overigens moet ik mijn bronnen nog
                  bijwerken waarom Geesien Alderts i.d.d. een Houwingh is. Tibigje Harms
                  is trouwens gedoopt Oude Pekela, 26 december 1745 (in december 1744 ook
                  een Tibigje aldaar gedoopt van hetzelfde echtpaar. Dat kind is echter
                  dus vrijwel zeker jong overleden).

                  mvg, Erick