Re: [groningen-genealogy] Aduarderzijl

  • Harm Selling
    Message 1 of 12 , Dec 9, 2012
      Op 9-12-2012 18:55, Wob schreef:

> [...]
      > overgrootvader Geale Minze van der Veen kwam met zijn schip uit
      > Aldeboarn aan in Aduarderzijl, waar hij slechts 36 jaar oud overleed.
      > Zijn vrouw Antje Wopkes de Vries bleef in Aduarderzijl wonen. Ook de
      > kinderen Antje, Roelofina, Gezina en Wobke woonden er met uitzondering
      > van de laatste die In Garnwerd woonde. Deze Wobke trouwde met
      > Henderika Roelofina de Groot, die ook in Aduarderzijl woonde.
      > Aduarderzijl wordt beschreven als een zeer klein gehucht met maximaal
      > 100 inwoners. Toch kan ik niets vinden.. Wie helpt mij enigszins op weg???

      Maar waar gaat het precies om? Om overlijdensgegevens van vrouw en
      kinderen of om meer informatie over Aduarderzijl?

      --

      Harm Selling
      http://genealogiegroningen.nl

    • gruno77
      Message 2 of 12 , Dec 9, 2012
        Hallo Wob,

        Het was mij ook niet helemaal duidelijk wat je bedoelde. De vrouw van Wobke van der Veen heette overigens Henderika Elizabeth (niet Roelofina) de Groot. Hieronder wat gegevens over dat echtpaar en over het gehucht Aduarderzijl.

        Aduarderzijl (Gronings: Auwerderziel) is een gehucht in de gemeente Winsum in de Nederlandse provincie Groningen, gelegen ten zuiden van het Reitdiep. Er wonen ongeveer 50 mensen. Het gehucht ligt ten oosten van het gehucht Allersma, ten noordoosten van het dorp Ezinge, ten noorden van het dorp Feerwerd en ten noordwesten van de wierde Antum en het dorp Garnwerd.

        Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Aduarderzijl

        Huwelijk 02-10-1901 Ezinge

        Bruidegom Wobke van der Veen, pannenbakker
        Geboren Garnwerd gem. Ezinge
        Vader Geale van der Veen

        Moeder Antje de Vries

        Bruid Henderika Elizabeth de Groot, naaister
        Geboren Aduarderzijl, gem. Ezinge
        Vader Jan de Groot, dagloner

        Moeder Roelfke van Dijk

        Bron Huwelijksregister Ezinge 1901
        Aktenummer 15

        ________________________

        Geboorte 27-05-1905 Ezinge

        Kind Roelofina van der Veen

        Geslacht v

        Vader Wobke van der Veen

        Moeder Henderika Elizabeth de Groot

        Bron Geboorteregister Ezinge 1905
        Aktenummer 25

        ______________________________

        Huwelijk 26-05-1928 Hoogkerk

        Bruidegom Tonnis ten Have, bruidegom 30 jaar, timmerman
        Geboren Termunten
        Vader Wiert ten Have

        Moeder Jantje Smit

        Bruid Roelofina van der Veen, bruid 22 jaar
        Geboren Ezinge
        Vader Wobke van der Veen, fabrieksarbeider

        Moeder Henderika Elizabeth de Groot

        Bron Huwelijksregister Hoogkerk 1928
        Aktenummer 19

        --- In groningen-genealogy@yahoogroups.com, "Wob" <wvdveen1@...> wrote:

        > Ik heb het al eens eerder geprobeerd, maar zonder succes. Mijn overgrootvader Geale Minze van der Veen kwam met zijn schip uit Aldeboarn aan in Aduarderzijl, waar hij slechts 36 jaar oud overleed. Zijn vrouw Antje Wopkes de Vries bleef in Aduarderzijl wonen. Ook de kinderen Antje, Roelofina, Gezina en Wobke woonden er met uitzondering van de laatste die In Garnwerd woonde. Deze Wobke trouwde met Henderika Roelofina de Groot, die ook in Aduarderzijl woonde. Aduarderzijl wordt beschreven als een zeer klein gehucht met maximaal 100 inwoners. Toch kan ik niets vinden.. Wie helpt mij enigszins op weg???

      • Wob
        Message 3 of 12 , Dec 9, 2012
          --- In groningen-genealogy@yahoogroups.com, Harm Selling <h.selling@...> wrote:

          > Maar waar gaat het precies om? Om overlijdensgegevens van vrouw en
          > kinderen of om meer informatie over Aduarderzijl?

> [...]
          Eigenlijk gaat het mij om beide bronnen. Ik weet dat de vrouw Antje Wopkes in Aduarderzijl is gestorven maar ik vind niets in een gemeente archief. Ik zou willen weten waar zij in Aduarderzijl heeft gewoond. Wobke -dat is mijn grootvader- trouwt in 1901 met Henderika Roelofina de Groot die ook in Aduarderzijl woonde. Ook van haar kan ik niets vinden. In 1914 woonden zij er nog. Weet je, het is zo'n kleine plaats...
        • Wob
          Message 4 of 12 , Dec 9, 2012
            Hallo Klaas,
            Je hebt gelijk met Henderika Elizabeth. Sorry voor deze vergissing. Ik probeer achter het leven te komen van Geale Minze van der Veen. Hij was slechts 36 jaar toen hij stierf. Hij was op weg van Aldeboarn naar Aduarderzijl. Waaraan stierf hij? Waarom bleef zijn vrouw die toch een echte Friezin was in het gehucht Aduarderzijl? Zij bleef er tot haar dood in 1922 wonen.Ik ben ettelijke keren in Aduarderzijl geweest en heb eigendomspapieren bekeken.. Niets..!! Het is een ontzettend klein maar ook aardig gehucht en je zou denken, dat er toch iets bekend moet zijn? Mijn grootvader heeft er gewoond en zijn vier kinderen zijn er geboren..Misschien probeer ik teveel..??
            Wob

            Message 5 of 12 , Dec 10, 2012
              Hallo Wob,

              De overlijdensakte van Gaele Minzes van der Veen geeft geen aanknopingspunten over zijn doodsoorzaak. Zijn overlijden wordt aangegeven door twee naaste buren, die geen verdere inlichtingen (renseignementen) kunnen geven. Blijkbaar weten de huidige, oudere inwoners van Aduarderzijl ook niet veel meer over zijn gezinssituatie. Over hem heb ik ook geen vermeldingen gevonden bij twee scheepvaartmusea en digitale kranten.

              Ik kwam nog wel een verhaal tegen over Minze van der Veen uit Harlingen, die een ongeluk kreeg op zijn kotter. Mogelijkerwijs is dat nog een familielid van jou. De link van de bewuste website is:

              http://www.baptistenharlingen.nl/redding.html

              Er draait ook een film op die site, waarin Minze zelf zijn verhaal vertelt.

            • Annelies
              Message 6 of 12 , Dec 10, 2012
                Zijn zoontje van 4 jaar overlijdt een dag later. Dat zou op een besmettelijke ziekte kunnen wijzen: in 1885 was er een cholera-epidemie in Nederland, maar ik weet niet of dat in Groningen ook het geval was.

                groet, Annelies de Wijk
                http://www.dewijk.org/genealogie/

                --- In groningen-genealogy@yahoogroups.com, "gruno77" <pera@...> wrote:

> [...]
                >
                > http://www.baptistenharlingen.nl/redding.html
                >
                > Er draait ook een film op die site, waarin Minze zelf zijn verhaal vertelt.

              • Robb Ouzts
                Message 7 of 12 , Dec 10, 2012
                  I found 7 children for Geele van der Veen & Antje de Vries.  2 died young, and 5 married.
                  mvg,
                  Robb.

                  First Generation
                  1.  Geele Minzes (Gaele) van der Veen was born on 18 Mar
                  1849 in Oldeboorn, Utingeradeel, Friesland, Nederland.He died
                  on 15 Mar 1885 at the age of 35 in Garnwerd, Ezinge, Groningen, Nederland.
                  Geele Minzes (Gaele) van der Veen
                  and Antje Wopkes de Vries were married on 7 Dec 1872 in Wijmbritseradeel,
                  Friesland, Nederland.Antje
                  Wopkes de Vries, daughter of Wopke Sijbolts de Vries and Grietje Rienks de
                  Vries, was born on 25 Dec 1848 in Woudsend, Wijmbritseradeel, Friesland,
                  Nederland.She
                  died on 15 Apr 1922 at the age of 73 in Aduarderzijl, Ezinge, Groningen,
                  Nederland.
                  Geele Minzes van der Veen and Antje Wopkes de Vries had
                  the following children:
                                2              i.   Wobke van der Veen, born 23 Sep 1873,
                  Garnwerd, Ezinge, Groningen, Nederland;
                  married Henderika Elizabeth de Groot, 2 Oct 1901, Ezinge, Groningen, Nederland; died 28 Aug 1948, Hoogkerk, Groningen, Nederland.
                                               ii.   Minze
                  van der Veen was born on 4 Apr 1875 in Heeg, Wijmbritseradeel, Friesland,
                  Nederland.He
                  died on 30 Oct 1888 at the age of 13 in Aduarderzijl, Ezinge, Groningen,
                  Nederland.
                                3            iii.   Eke van der Veen, born 4 Aug 1876,
                  Garnwerd, Ezinge, Groningen, Nederland;
                  married Folkert Schuitema, 20 Aug 1898, Ezinge, Groningen, Nederland; died 9 Apr 1956, Ulrum, Groningen, Nederland.
                                4            iv.   Magrietha van der Veen, born 7 Jun
                  1878, Akkrum, Utingeradeel, Friesland, Nederland;
                  married Abel Buursema, 7 Jun 1901, Ezinge, Groningen, Nederland; married Ekke van der Hoek, 22 Jun 1921, Aduard,
                  Groningen, Nederland;
                  married Paukus Zijlstra; died 8 Dec 1951, Grootegast, Groningen, Nederland.
                                               v.   Easge
                  Minze van der Veen was born on 24 Feb 1880 in Utingeradeel, Friesland,
                  Nederland.He
                  died on 16 Mar 1885 at the age of 5 in Garnwerd, Ezinge, Groningen, Nederland.
                                5            vi.   Antje van der Veen, born 22 Mar 1882,
                  Grouw, Idaarderadeel, Friesland, Nederland;
                  married Meindert Blauwiekel, 9 Mar 1907, Aduard, Groningen, Nederland.
                                6           vii.   Feike van der Veen, born 12 Dec 1884,
                  Aduarderzijl, Ezinge, Groningen, Nederland;
                  married Beike Prins, 5 Mar 1910, Bedum, Groningen, Nederland; died 8 Apr 1926, Bedum, Groningen, Nederland.
                  Second Generation
                  2.  Wobke
                  van der Veen (Geele Minzes-1) was born on 23 Sep 1873 in Garnwerd, Ezinge,
                  Groningen, Nederland.He
                  died on 28 Aug 1948 at the age of 74 in Hoogkerk, Groningen, Nederland.
                  Wobke van der Veen and Henderika
                  Elizabeth de Groot were married on 2 Oct 1901 in Ezinge, Groningen, Nederland.Henderika
                  Elizabeth de Groot, daughter of Jan de Groot and Roelfke van Dijk, was born
                  on 27 Sep 1878 in Aduarderzijl, Ezinge, Groningen, Nederland.She died on 4 Jan 1950 at the age of 71 in Groningen,
                  Groningen, Nederland.
                  Wobke van der Veen and Henderika Elizabeth de Groot had
                  the following children:
                                7              i.   Antje van der Veen, born 2 Feb 1902,
                  Aduarderzijl, Ezinge, Groningen, Nederland;
                  married Roelf Heis, 25 Aug 1927, Hoogkerk, Groningen, Nederland.
                                8             ii.   Roelofina van der Veen, born 27 May
                  1905, Aduarderzijl, Ezinge, Groningen, Nederland;
                  married Tonnis ten Have, 25 May 1928, Hoogkerk, Groningen, Nederland.
                                9            iii.   Gezina van der Veen, born 26 May 1908,
                  Aduarderzijl, Ezinge, Groningen, Nederland;
                  married Willem van Dijken, 30 Apr 1932, Hoogkerk, Groningen, Nederland.
                             10            iv.   Geale Mense van der Veen, born 1915,
                  Aduarderzijl, Ezinge, Groningen, Nederland;
                  married Paulina Kannegieter, 20 Apr 1933, Groningen, Groningen, Nederland.
                  3.  Eke
                  van der Veen (Geele Minzes-1) was born on 4 Aug 1876 in Garnwerd, Ezinge,
                  Groningen, Nederland.She
                  died on 9 Apr 1956 at the age of 79 in Ulrum, Groningen, Nederland.
                  Eke van der Veen and Folkert
                  Schuitema were married on 20 Aug 1898 in Ezinge, Groningen, Nederland.Folkert Schuitema was born in Grijpskerk,
                  Groningen, Nederland.
                  4.  Magrietha
                  van der Veen (Geele Minzes-1) was born on 7 Jun 1878 in Akkrum,
                  Utingeradeel, Friesland, Nederland.She died on 8 Dec 1951 at the age of 73 in Grootegast,
                  Groningen, Nederland.
                  Magrietha van der Veen and Abel
                  Buursema were married on 7 Jun 1901 in Ezinge, Groningen, Nederland.Abel
                  Buursema was born in 1879 in Ezinge, Groningen, Nederland.He died on 6 Dec 1911 at the age of 32 in Groningen,
                  Groningen, Nederland.
                  Magrietha van der Veen and Ekke
                  van der Hoek were married on 22 Jun 1921 in Aduard, Groningen, Nederland.Ekke
                  van der Hoek was born in 1883 in Grootegast, Groningen, Nederland.He died on 12 Nov 1931 at the age of 48 in Zuidhorn,
                  Groningen, Nederland.
                  Magrietha van der Veen and Paukus Zijlstra were married.Paukus
                  Zijlstra was born (date unknown).
                  5.  Antje
                  van der Veen (Geele Minzes-1) was born on 22 Mar 1882 in Grouw,
                  Idaarderadeel, Friesland, Nederland.
                  Antje van der Veen and Meindert
                  Blauwiekel were married on 9 Mar 1907 in Aduard, Groningen, Nederland.Meindert
                  Blauwiekel was born in Tolbert, Leek, Groningen, Nederland.
                  6.  Feike
                  van der Veen (Geele Minzes-1) was born on 12 Dec 1884 in Aduarderzijl,
                  Ezinge, Groningen, Nederland.He
                  died on 8 Apr 1926 at the age of 41 in Bedum, Groningen, Nederland.
                  Feike van der Veen and Beike
                  Prins were married on 5 Mar 1910 in Bedum, Groningen, Nederland.Beike Prins was born in Bedum, Groningen,
                  Nederland.
                  Third Generation
                  7.  Antje
                  van der Veen (Wobke-2, Geele Minzes-1) was born on 2 Feb 1902 in
                  Aduarderzijl, Ezinge, Groningen, Nederland.
                  Antje van der Veen and Roelf Heis
                  were married on 25 Aug 1927 in Hoogkerk, Groningen, Nederland.Roelf
                  Heis, son of Wubbe Heis and Anna Abbas, was born in 1901 in Wedde,
                  Groningen, Nederland.
                  8.  Roelofina
                  van der Veen (Wobke-2, Geele Minzes-1) was born on 27 May 1905 in
                  Aduarderzijl, Ezinge, Groningen, Nederland.
                  Roelofina van der Veen and Tonnis
                  ten Have were married on 25 May 1928 in Hoogkerk, Groningen, Nederland.Tonnis
                  ten Have, son of Wiert ten Have and Jantje Smit, was born in 1898 in
                  Termunten, Groningen, Nederland.
                  9.  Gezina
                  van der Veen (Wobke-2, Geele Minzes-1) was born on 26 May 1908 in
                  Aduarderzijl, Ezinge, Groningen, Nederland.
                  Gezina van der Veen and Willem
                  van Dijken were married on 30 Apr 1932 in Hoogkerk, Groningen, Nederland.Willem
                  van Dijken was born in 1905 in Baflo, Groningen, Nederland.

                  10.  Geale Mense van der Veen (Wobke-2, Geele Minzes-1)
                  was born in 1915 in Aduarderzijl, Ezinge, Groningen, Nederland.
                  Geale Mense van der Veen and
                  Paulina Kannegieter were married on 20 Apr 1933 in Groningen, Groningen,
                  Nederland.Paulina
                  Kannegieter, daughter of Geert Kannegieter and Antje Kok, was born in 1914
                  in Oude-Pekela, Groningen, Nederland.

                  ________________________________
                  Message 8 of 12 , Dec 10, 2012
                    Hallo Annelies, Robb en Klaas,
                    Ik had jullie informatie al, maar toch bedankt voor alle moeite. Mij ging
                    het inderdaad om een teken van leven uit die tijd..!!
                    Ik weet het dat ik veel vroeg, want ik ben er al tijden mee bezig maar denk
                    steeds "Het was een klein gehucht, zijn er dan helemaal geen sporen bewaard
                    gebleven? Hoe kan dat..?"
                    Ik geef het dan ook niet op..!!
                    Wob

> [...]
                    gehucht met maximaal 100 inwoners. Toch kan ik niets vinden.. Wie helpt mij

                    -----
                    Geen virus gevonden in dit bericht.
                    Gecontroleerd door AVG - www.avg.com
                    Versie: 2013.0.2805 / Virusdatabase: 2634/5948 - datum van uitgifte:
                    12/09/12
                  • Sjouwke
                    Message 9 of 12 , Dec 12, 2012
                      http://aragogslog.blogspot.nl/2012/07/aduarderzijl.html

                      http://aragogslog.blogspot.nl/search/label/Vakantie

                      daar staan foto's (die je gerust mag opslaan) van Aduarderzijl, genomen in
                      juni/juli van dit jaar: het bestaat dus nog steeds ;-)
                      ook is er nog van alles ouds te vinden, waaronder de sluis natuurlijk, maar
                      ook veel erg oude huisjes!
                      Eén van mijn all time favoriete plaatsen (o.a. voor mijn vakantie), en echt
                      de moeite waard om er eens een dagje te gaan kijken!

                      Garnwerd, Feerwerd en Ezinge zijn de dichtstbijzijnde "grotere" plaatsen,
                      dus wellicht dat je daar meer informatie kunt vinden?

                      Groetjes, Sjouwke

                      <http://aragogslog.blogspot.com/> http://aragogslog.blogspot.com/

                      <http://atelier-hobbit.sitepage.nl/> http://atelier-hobbit.sitepage.nl

                      <http://members.home.nl/sjouwke> http://members.home.nl/sjouwke

[...]