Re: Annaeus Andreae

  • margreetpol
    Message 1 of 5 , Nov 3, 2012
      Ok, ik vat 'm inmiddels: Ik ben pas sinds mei bezig met stamboomonderzoek en had nog niet gezien dat doopactes van de stad Groningen op allegroningers.nl van voor 1640 niet te vinden zijn...

      Toch vraag ik me nog steeds af of Annaeus wel een zoon van Tobias is. Bij de namen van zijn kinderen zie ik ook geen overeenkomsten.. Ik las nog wel ergens dat Annaeus in 1678 het grootburgerrecht van de stad Groningen heeft verkregen.
      Iemand een idee waar ik hier meer informatie over zou kunnen vinden?

      m.v.g.,
      Margreet Pol

      --- In groningen-genealogy@yahoogroups.com, "margreetpol" <mpol70@...> wrote:

> [...]
      > de Geer, maar van wie dan wel? Annaeus heeft overigens wel net als
      > Tobias aan de Ossenmarkt te Groningen gewoond.
      >
      > Wie kan mij hulp bieden?
      >
      > Alvast bedankt,
      >
      > mv.g.,
      >
      > Margreet Pol (link naar mijn website op Geneanet):
      > http://gw3.geneanet.org/margreetp_f?lang=nl;pz=margreet+annechien;nz=pol\
      > ;ocz=0;p=annaeus;n=andreae
      > <http://gw3.geneanet.org/margreetp_f?lang=nl;pz=margreet+annechien;nz=po\
      > l;ocz=0;p=annaeus;n=andreae>
      >
      > p.s. Binnenkort meer posts, ik zit ook nog met andere onopgeloste

    • Annelies
      Message 2 of 5 , Nov 3, 2012
        Annaeus is in ieder geval niet vóór 1640 geboren, als zijn veronderstelde ouders juist zijn, die trouwen immers in 1643.
        In theorie zou hij dan in 1644 geboren kunnen zijn, dan trouwt hij op zijn 18de in 1662.
        In 1673 is hij hoveling van het koopman- en kramersgilde (Pathuis - 111b), ik weet niet of hij dat op zijn 29ste zou kunnen zijn, in ieder geval moet hij toen al burgerrechten hebben gehad.
        Al zijn kinderen worden geboren aan de Vismarkt.
        Klopt het wel wat je zegt dat hij aan de Ossenmarkt woonde?
        Voor mijn gevoel moet je inderdaad op zoek naar andere ouders.

        groet, Annelies de Wijk.
        http://www.dewijk.org/genealogie/

      • margreetpol
        Message 3 of 5 , Nov 3, 2012
          Hallo Annelies,

          Bedankt voor het meedenken!
          Over de Ossenmarkt heb je gelijk, ik was in de war met zijn kleinzoon Annaeus (geb. 1705), de zoon van zijn zoon Cornelius (1676). Die Annaeus was doctor (volgens de doopactes van zijn kinderen) en woonde aan de Ossenmarkt.
          De kinderen van deze Annaeus zijn inderdaad geboren aan de Vismarkt en de Kremerrijpe...

          Groet,
          Margreet