Re: [groningen-genealogy] Re: Begeman

  • Albert Meijer
    Message 1 of 11 , Sep 12, 2012
      Moi Willem en Klaas,

      Even in de huwelijkse bijlagen gekeken. Filippus Derks was arbeider te Hoorn, bij Vlagtwedde. Hij is daar begraven op 24 of 26-10-1808.
      https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1-19034-10472-65?cc=1831469&wc=10701494 (hij wordt hier huisvrouw van Geesien Harms genoemd)
      of hij is begraven 7-10-1807 te Wedde.https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1-19034-11112-30?cc=1831469&wc=10701493

      Vreemd is echter de volgende akte:https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1-19215-57947-42?cc=1831469&wc=10701498
      Anna Filippus Begeman en Hendriks Engels Mulder vragen toestemming van de koning voor hun huwelijk, omdat hij met haar zuster getrouwd was en zij met zijn broer.
      Dit laatste blijkt echter niet uit andere akten. Zij was eerder getrouwd met Berend Filip Mulder en Hendrik Harms Stel.

      Albert.

      ________________________________
      Message 2 of 11 , Sep 12, 2012
        Moi Albert, Willem en andere belangstellenden,

        Het was mij ook opgevallen, dat op dezelfde dag (8-5-1791), dat Filippus Derks en Geessijn Harms trouwen, Berendt Geerts Koster en Antje Harms trouwen. Zijn Geessijn en Antje mogelijk zussen van elkaar?

        Mvg, Klaas Pera

        --- In groningen-genealogy@yahoogroups.com, Albert Meijer <albert.meijer@...> wrote:

> [...]
        > Dit laatste blijkt echter niet uit andere akten. Zij was eerder getrouwd met Berend Filip Mulder en Hendrik Harms Stel.

      • Dick Kuipers
        Message 3 of 11 , Sep 13, 2012
          Willem,

          Gegeven de familienaam, tijd en het patroniem Derks ligt het misschien wel
          erg voor de hand dat jouw Filippus Derks Begeman een broer is van Oltman
          Derks Begeman (X Renske Berends Houwinga), geb. 15-04-1740 Westerstede (bij
          Oldenburg) en overl. 05-07-1836 Slochteren. In de overlijdensakte worden als
          ouders genoemd Oltman Derks Begeman X Martje Pieters, die beide overleden
          zijn in Westerstede.

          Grtn, Dick

          Message 4 of 11 , Sep 13, 2012
            Hallo,

            Ik heb in mijn geheugen zitten maar weet niet meer hoe ik eraan kom, dat de naam Begeman zijn oorsprong vindt in het dorp Bega in Lippeland. Ruim voor 1800 was de naam Begeman in Lippeland echter al verspreid over vele dorpen, zodat je er niet veel aan zult hebben als je alleen in Bega gaat zoeken.

            Groet Reint.

          • Robb Ouzts
            Message 5 of 11 , Sep 14, 2012
              Hallo alle,

              I have updated my files with the descendents of Filippus and Geessijn.  I believe Klaas is correct, that Geessijn and Antje are half-sisters.  Here is a link to the descendants as I have it for Harm Thomas:  http://wc.rootsweb.ancestry.com/cgi-bin/igm.cgi?op=REG&db=rawboots&id=I211145

              Someone indicated that when Hinderk Engels Mulder and Anna Filippus Begeman married, they had previously been married to each other's siblings, but this is incorrect.  Hinderk was married with Anna's sister Harmke, but Anna was not married with Hinderk's brother or other relative.  Anna married first with Beerent Filippus Mulder in 1824, but he is not a relative of Hinderk's, neither was her 2nd husband married in 1838 with Hinderik Harms Stel.

              Someone else mentioned Oltman Derks Begeman born 1740 died 1836 in Slochteren might be a brother of Filippus Derks Begeman.  I think Filippus may have been as young as 1760's.  According to Oltman's death record his father was also Oltman Derks Begeman, this Oltman may well have had a son Derk who was possibly the father of Filippus which would make the 2nd Oltman Filippus' uncle.  Unfortunately I haven't been able to find access to the German records which would clear this up.

              groetjes,
              Robb.

              --- In mailto:groningen-genealogy%40yahoogroups.com, Albert Meijer <albert.meijer@...> wrote:

> [...]
              > Dit laatste blijkt echter niet uit andere akten. Zij was eerder getrouwd met Berend Filip Mulder en Hendrik Harms Stel.

            • gruno77
              Message 6 of 11 , Sep 15, 2012
                Hi Robb and others,

                According to his death certificate Oltman Derks Begeman was born in Westerstede, Oldenburg in Germany. That is not the county of Lippe, where the Begeman(n)s usually come from. For Filippus Derks Begeman one would expect as his German parents Derk/Dierk/Diedrich Begemann and Anna. Looking at the names of Filippus Derks Begeman's chidren the names Fenne and Harm(ke) can be excluded. They refer to Geesje Harms' parents Harm Thomas and Fennegijn Alberts.

                With kind regards,

                Klaas Pera