Re: [groningen-genealogy] Tobias Meinders

  • augustus
    Message 1 of 20 , Aug 9, 2012
      Hallo Sjouwke,
      Bedankt voor de uitleg;ik had totaal geen vermoeden dat het zo in elkaar zat.
      De puzzle inz. Tobias is nu compleet.
      Nogmaals dank voor jullie inzet.

      Groeten,
      Jan.

      Message 2 of 20 , Aug 9, 2012
        Hallo Jan,

        Ik denk ook dat de moeder van Tobias, Catrina Tobias Wiiligh is, maar het blijft vreemd dat in het stamboek als moeder vermeld wordt Hendrikje Alders. Niet alleen de familienaam of patroniem van zijn moeder is niet overeenstemmend met de naam vermeld in de geboorteakte maar ook de voornaam. Dat bij het overlijden te Hellevoetsluis op 2-8-1859 Hendrikje Alders voorkomt is verklaarbaar omdat de aangevers die informatie waarschijnlijk uit de legeradministratie hadden.

        Interessant is om na te gaan hoe hij bij de militieregistratie (vermoedelijk te Groningen) vermeld staat.

        http://militieregisters.nl/

        Dit project is gaande en de registratie van Tobias is nog niet ingevoerd.

        Met vriendelijke groet,

        Chris van Dijkum

        --- In groningen-genealogy@yahoogroups.com, "augustus" <augustus@...> wrote:

> [...]
        >
        > p.s.
        > Het uitzoeken van hun nageslacht in Vlissingen roept ook de nodige vraagtekens op!

      • augustus
        Message 3 of 20 , Aug 9, 2012
          Hallo Chris,

          Bedankt voor de tip.
          Ik laat alle gegevens nu maar voor wat ze zijn; anders kom ik er niet meer uit!
          Groeten
          Jan Boelhouwer

          --- In mailto:groningen-genealogy%40yahoogroups.com, "augustus" <augustus@...> wrote:

> [...]
          >
          > p.s.
          > Het uitzoeken van hun nageslacht in Vlissingen roept ook de nodige vraagtekens op!

        • Chris van Dijkum
          Message 4 of 20 , Aug 9, 2012
            Hallo Jan,

            Ik ben alleen je antwoord op de terechte vraag van Henk Boon, of de geboortedatum van Tobias in het stamboek van het Korps Mariniers (eerste divisie) vermeld staat, niet tegengekomen.

          • augustus
            Message 5 of 20 , Aug 10, 2012
              Sorry Chris,
              Hier de volgende gegevens uit twee stamboeken

              Tobias Meinderts
              geboren: 12 september 1811 te Groningen
              Korporaal 16 april 1840
              10 april 1846 bij expiratie van dienst gepasporteerd;
              Marinier 1e klasse
              Overleden 12 augustus 1859 in ziekeninrichting te Hellevoetsluis.

              Vader;Frederik Jan Meinderts
              Moeder; Hendrikje Alders.

              Groet,
              Jan Boelhouwer.
              p.s.
              Bron; gahetna
              Nr.toegang 2.12.14.
              Invetarisnr. 487 (5942)
              Invetarisnr. 488 (7301)

> [...]

              > Bedankt voor de tip.
              > Ik laat alle gegevens nu maar voor wat ze zijn; anders kom ik er niet meer uit!

            • Chris van Dijkum
              Message 6 of 20 , Aug 10, 2012
                Sorry Jan,

                maar mijn tip van militieregisters is een tip van niks.
                In de eerste plaats doet het RHC Groninger Archieven in dit project niet mee:

                http://militieregisters.nl/deelnemende-archieven.html

                en in de tweede plaats is uit die tijd blijkbaar niets bewaard gebleven over de militieregisters in Groningen.

                http://www.groningerarchieven.nl/zoeken/mais/archief/?q=militieregisters&miview=inv2&mivast=5&mizig=210&miadt=5&micode=800&milang=nl&mizk_alle=militieregisters#inv3t2

                of verkort:

                http://tinyurl.com/cek8kfg

                Klikken op inventaris, vervolgens op Periode 1824 - 1941, en dan klikken op Militaire zaken.

              • reinderpieters
                Message 7 of 20 , Aug 23, 2012
                  is er gewoon een fout gemaakt bij de sterfakte?

                  in elk geval is bij het overlijden op 11-10-1857 te Groningen van Catharina Willig op 83 jarige leeftijd duidelijk naar wie Tobias genoemd is, zijn grootvader Tobias Willig.

                  Gek genoeg zijn zijn twee dochters misschien niet eens van hem. Ze zijn allebei op 03-03-1845 in Vlissingen erkend. Misschien de huwelijksdag van Tobias en Catharina? Beide zijn geboren op 04-02-1843 als onechte kinderen.
                • bengalias7
                  Message 8 of 20 , Aug 25, 2012
                    Tobias was bij de marine.
                    Vlissingen was destijds een grote marinehaven
                    Hij had twee dochters bij Cornelia de Kok:
                    Frederika Meinders geb.4 febr. 1843
                    Helena Meinders geb. 22 nov. 1844
                    Beide kinderen heeft hij op 3 maart 1845 erkend.
                    (archief Vlissingen en Zeeuws Archief)
                    Dus het waren zijn dochters.

                    Hij is nooit met Cornelia gehuwd.
                    Zij heeft in totaal zeven kinderen gebaard,waarvan vier kinderen
                    werd vermeld: vader N.N.

                    Jan

                    Message 9 of 20 , Aug 25, 2012
                      zegt erkenning dat hij 100% de vader is? Mijn overgrootvader erkende bij het huwelijk een kind van een jaar terwijl het waarschijnlijk een zoon van de dominee van Kropswolde is (volgens mijn tante)daar werkte ze.

                      Toch lijkt het me vreemd dat Tobias en Cornelia niet getrouwd zijn geweest. Als Tobias als marinier iets zou zijn overkomen, dan had ze recht op een pensioen. Hoe dat zonder boterbriefje zou zijn gegaan?
                    • bengalias7
                      Message 10 of 20 , Aug 25, 2012
                        Volgens mij erkent niemand kinderen als hij niet zeker is dat ze niet van hem zijn.
                        Cornelia had al vier kinderen van andere mannen.
                        Waarschijnlijk is hij na de erkenning weer uitgevaren en
                        was niet in Vlissingen tijdens haar dood in 1847.
                        Zijn naam duikt pas weer op in Hellevoetsluis

> [...]
                        >
                        > Toch lijkt het me vreemd dat Tobias en Cornelia niet getrouwd zijn geweest. Als Tobias als marinier iets zou zijn overkomen, dan had ze recht op een pensioen. Hoe dat zonder boterbriefje zou zijn gegaan?

                      • Ben Doedens
                        Message 11 of 20 , Aug 25, 2012
                          Dag Reinder,

                          In Nederland hoeft een erkenner niet de verwekker van het kind te zijn.Door erkenning ontstaan wel familierechtelijke betrekkingen tussen het kind en de erkenner. Wettelijk wordt de erkenner dan de vader. Geschiedt de erkenning bij of staande een huwelijk, dan wordt het erkende kind door dat huwelijk tevens gewettigd (men hoeft er niks voor te doen) en wordt het erkende kind beschouwd als een wettig kind uit het huwelijk. Erkenning en wettiging hebben familierechtelijke en dus ook erfrechtelijke gevolgen.

                          Met vriendelijke groeten,
                          Ben Doedens

                          Message 12 of 20 , Aug 25, 2012
                            Ik wil ze niet graag de kost geven, al die erkenners die kinderen hebben erkend die niet van hen waren. Vaak werd een ongehuwde moeder uiteindelijk toch nog aan de man gebracht waarbij deze het voor het huwelijk geboren kind erkende en bij het huwelijk werd gewettigd waarmee de "schande" in het dorp met "de mantel der liefde" werd bedekt en het kind in een "gewoon" gezin opgroeide. Ik heb zelf door de genealogie ontdekt dat mijn grootvader en grootmoeder van moeders kant beiden zgn. voorkinderen waren. Mijn grootvader werd na 1 jaar door zijn "vader" erkend, mijn grootmoeder moest zelfs 3 jaar wachten voor zich er een "vader" aandiende.

                            Ik kom echter ook geboorteakten tegen waarbij de aangever van een voor het huwelijk geboren kind tevens verklaarde de vader te zijn en dus het kind daarmee erkennend. En dan natuurlijk de stellen die bij de ABS voor de geboorte de ongeboren vrucht erkennen. Leuk, want de a.s. vader erkent de ongeboren vrucht waarvoor de a.s. moeder bij de erkenningsakte haar toestemming geeft. In dat soort gevallen kun je er vrijwel 100% van uitgaan dat de erkenner ook de verwekker is.

                            Met vriendelijke groeten,
                            Ben Doedens

                            Message 13 of 20 , Aug 28, 2012
                              Zoals ik al eerder zei, erkenning hoeft niet 100% vaderschap te impliceren. Dat Cornelia al eerder kinderen kreeg van anderen (beroepsrisico?) die hij niet meeneemt zal wel erop duiden dat hij vermoed dat het zijn kinderen zijn. Achteraf is het gezegde "het is een wijs kind die weet wie zijn vader is" binnen de arbeidskring van Cornelia waarschijnlijk geldend.

                              Cornelia heeft wel een band met de marine, haar dochter die op 04-03-1834 geboren is wordt erkend door een scheepskok bij de marine.