Beukema-boek gevalletje hoofdpijn

  • Sjouwke
    Message 1 of 6 , Aug 1, 2012
      Dat dat boek wemelt van de fauten, ja dat weet ik allang (lol), maar ik zit
      hier nu weer met een stukje waar ik echt niet uitkom, en zelfs hoofdpijn van
      krijg!
      Iemand die het me duidelijk kan/wil uitleggen?

      Het gaat om p. 61, nr. 58: Grietje Rijpkes Beukema, gedoopt 1716 x met Jan
      Jurjens Dijk in 1759 (ze was toen al minstens 43 jaar oud dus) - wv 2
      kinderen 1-582
      Er pal onder, moet dan een kind zijn: die Jurjen Jans die is gedoopt in 1738
      en trouwt in 1764???
      Geboren dan dus 21 jaar voor huwelijk ouders......

      Zijn broer Rijpke Jans Beukema is geboren 1741. Ook dus nog steeds: 18 jaar
      voordat z'n ouders trouwden!

      Of is hier een verwarring met de Jan Jurjens Dijk (geboren 1730) die op p.
      33 in 1763 trouwde met Ludewe Pieters Beukema? Dat is echter m.i. een totaal
      andere.

      Grietje Rijpkes Beukema trouwt dan 2. met Lieuwe Ipes, in het boek staat
      geen trouwdatum voor dit 2e huwelijk, echter dat huwelijk moet zijn geweest
      voor 1755 toen hun oudste dochter Meiske Lieuwes Beukema werd geboren.

      Ze trouwt dus 1. in 1759 (kinderen geboren 1738 en 1741)
      Ze trouwt 2. voor 1755: 3 kinderen geboren in 1755, 1758 en in 1763

      Iemand die me van mijn opkomende koppijn af kan helpen door duidelijk en
      overzichtelijk (lol) op een rijtje te zetten hoe het WEL zit?

      (Of ik moet een zonnesteek hebben van het plotseling zo mooie weer, en dat
      ik er zelf helemaal verkeerd naar zit te kijken...)

      Groetjes, Sjouwke

      <http://members.home.nl/sjouwke> http://members.home.nl/sjouwke

    • simothecat
      Message 2 of 6 , Aug 1, 2012
        --- In groningen-genealogy@yahoogroups.com, "Sjouwke" <sjouwke@...> wrote:

> [...]
        > en trouwt in 1764???
        > Geboren dan dus 21 jaar voor huwelijk ouders......

        Sjouwke,

        I think that the marriage date for the first marriage is just plain wrong, but I could not find any record of it.

        I think though, the people are sitting correctly in their position in the book. I did find a marriage contract for Harm Jacobs x Meiske Lieuwes (23 July 1774), but the only witnesses for the bride are Lieuwe Ipes and Grietje Rijpkes, vader en moeder. Then in a marriage contract for Rijpke Jans and Eltje Arents Bosvelt (16 November 1774), the witnesses for the groom are Grietje Rijpkes and Lieuwe Ipes (moeder and stiefvader), and Tjark Rijpkes, oom. Finally in a marriage contract for Albert Juirts and Welmoed Lieuwes (22 June 1781), the witnesses for the bride are Lieuwe IJpes, vader, Rijpke Jans, halfbroer, and Harm Jacobs, swager.

        Jan
      • Albert Meijer
        Message 3 of 6 , Aug 1, 2012
          Sjouwke,

          Kijk maar eens op de site van Anne Beukema, http://home.hccnet.nl/h.b.klok/abeukema/index.htm

          bij de afstammelingen van Jan Boijckema vind je de hele family.

          Albert.