Re: Ovl. Jan Luppo Freij; foute gegevens in de acte?

  • rpjkoning
    Message 1 of 6 , Jul 12, 2012
      Hoi Henk en Teijo,

      Dank voor jullie meedenken. Wel even voor de helderheid en voordat we allemaal over het verkeerde jaartal spreken, het betreft NIET het jaar 1930 maar het jaar 1923. In september van dat jaar overleed Jan Luppo Freij en van hem zoek ik de overlijdensdatum en het tijdstip.

      Als ik op de site van AlleGroningers actes lees, voorzien van alle handtekeningen, denk ik niet dat we hier met kopieën te maken hebben maar met de originele exemplaren, toch?? Maar ik leer graag van jullie en sta open voor andere beweringen.
      Toen ik op de site van LDS zocht, vond ik dezelfde acte. Ook heb ik geprobeerd in de krant van 1923 te zoeken naar een familieadvertentie, maar op de site van de KB (historische kranten) kon ik geen Gronings exemplaar van dat jaar vinden.

      Ik hoop echt dat er iemand in de groep is die de juiste datum weet, maar ik zal zeker het archief in HS raadplegen of even langs de KB gaan. Ik laat het resultaat hier wel weten. Kunnen alle makkers die de verkeerde datum hebben ingevuld deze direct even aanpassen.

      Met vriendelijke groet,
      Roelf Koning

      --- In groningen-genealogy@yahoogroups.com, "Teijo Doornkamp" <teijodkp@...> wrote:

      > Volgens mij heeft Ben Doedens ons dit eens verteld: Wat we op
      > AlleGroningers zien zijn de (handgeschreven of overgetypte) kopieen van de
      > overlijdensactes. Dan gaat er wel eens eentje de mist in. Bij de LDS
      > hebben ze normaliter het orgineel online, maar helaas voor je: bij
      > Sappemeer 1930 hebben ze daar Scheemda 1930 gefotografeerd. Dus inderdaad:
      > als je per se wil weten moet je naar Hoogezand-Sappemeer.
      >
      > Teijo

    • Henk Boon
      Message 2 of 6 , Jul 12, 2012
        Hoi Roelof en Teijo,

        Ik vermoed dat Teijo in zijn enthousiasme het verkeerde jaar bij LDS heeft gezocht. Maar Roelof heeft de akte van het jaar 1923 al bij de LDS ingezien. Het is inderdaad dezelfde akte, die ook bij AlleGroningers is te zien.

        Maar de akte bij de gemeente (achter)gebleven kan wellicht verbeterd zijn (in de marge); aktes werden in tweevoud opgemaakt. De ene bleef bij de gemeente en het andere exemplaar ging naar de rechtbank en later naar het betreffende provinciale archief.
        Mijn ervaring is, dat sommige akten bij de gemeentes meer informatie bevatten, tijdens de opmaak al bijgevoegd of later vaak in potlood in de marge bijgeschreven.

        De medewerkers van het gemeentearchief van Hoogezand-Sappemeer zijn erg behulpzaam. Misschien kun je een kopietje/screen van de akte van AG of LDS mailen en vragen of ze die willen vergelijken met de akte bij hen aanwezig.

        Had ook al even gezocht naar een eventuele overlijdensadvertentie bij de KB. Het lijkt erop dat het NvhN betreffende die periode nog niet is gescand. Je zou het NvhN bij de GroningerArchieven kunnen raadplegen.

        Ook Graftombe geeft geen hit.

        Mocht je niet verder komen, dan is het misschien de moeite waard om het Bevolkingsregister resp. Gezinskaarten van Sappemeer te bekijken. Mogelijk wordt daar op de Gezinskaart 1920-1939 wel de juiste overlijdensdatum vermeld.

        Succes en ik hoor graag hoe het afloopt.

        Groeten, Henk Boon.

> [...]

        > Sappemeer 1930 hebben ze daar Scheemda 1930 gefotografeerd. Dus inderdaad:
        > als je per se wil weten moet je naar Hoogezand-Sappemeer.

      • Ben Doedens
        Message 3 of 6 , Jul 12, 2012
          Hallo Allemaal

          De akten van de burgerlijke stand werden in tweevoud opgemaakt. Eén
          exemplaar bleef bij de gemeente, het DUBBEL ging naar de rechtbank.
          Uiteraard werden BEIDE exemplaren getekend en waren ORIGINEEL.
          Het horen in principe exakt gelijke originelen te zijn. Doordat er later
          kantmeldingen aan konden worden toegevoegd, wat soms wel eens de mist in
          ging, kunnen er toch verschillen ontstaan tussen de akte in het
          gemeente-archief en de akte in Alle Groningers. Onderstaande nota
          beschrijft in het kort de gang van zaken, vroeger en nu:

          Persoonsdossiers : een geval apart nota opgesteld in opdracht van het
          Instituut voor Nederlandse Geschiedenis en het Nationaal Archief door de
          tijdelijke commissie nota persoonsdossiers
          uitgave Nationaal Archief, Den Haag 2006

          Bewaarregimes persoonsdossiers / persoonsgegevens
          Burgerlijke Stand
          De registers van de burgerlijke stand worden bij de gemeenten zelf bewaard.
          Pas geruime
          tijd na het afsluiten ervan worden ze overgebracht naar een
          archiefbewaarplaats:
          - registers van geboorten na 100 jaar
          - registers van huwelijken (met kantmelding van echtscheidingen) na 75 jaar
          - registers van overlijden na 50 jaar.
          Vanaf 1990 worden de dubbelen van de registers niet meer bewaard bij de
          griffie van de
          arrondissementsrechtbanken, maar in een centrale archiefbewaarplaats in
          Schaarsbergen.
          Sinds 1 juli 2000 worden de van na die datum daterende dubbelen, hun
          toegangen en latere
          vermeldingen opgeslagen bij de Centrale Justitiële Documentatie te Almelo.
          Deze registers
          zijn daar niet openbaar. De dubbelen worden na de gewone
          overbrengingstermijn
          overgebracht naar de algemene rijksarchiefbewaarplaats te Den Haag.De CJD
          valt onder de
          verantwoordelijkheid van de Directie Rechtspleging van het Ministerie van
          Justitie.
          Er zijn geen bijzondere selectiebesluiten te vinden die de Burgerlijke Stand
          betreffen, ook
          geen gedateerde vernietigingslijsten. Alle aangeleverde archiefbestanddelen
          worden
          bewaard, materieel verzorgd en door beschrijving toegankelijk gemaakt. Over
          de
          duurzaamheid van akten van de burgerlijke stand bepaalt de Regeling papier
          en
          schrijfmiddelen voor de burgerlijke stand 1994 (Stcrt. 1994, 176), dat deze
          gedurende een
          termijn van tenminste 100 jaar houdbaar en goed leesbaar moeten zijn

          Met vriendelijke groeten,
          Ben Doedens

          Dank voor jullie meedenken. Wel even voor de helderheid en voordat we
          allemaal over het verkeerde jaartal spreken, het betreft NIET het jaar 1930
          maar het jaar 1923. In september an dat jaar overleed Jan Luppo Freij en