Re: [groningen-genealogy] huwelijkscontracten stad Groningen?

  • Teijo Doornkamp
    Message 1 of 2 , Jun 28, 2012
      Dag Els,

      er zijn huwelijkscontracten van de stad Groningen. In de oude benamingen
      zijn dat RA III x en RA III y. In 1650 zit je dan volgens mij al in RA III
      x. Er is bij mijn weten helaas geen digitale index beschikbaar. In het
      archief staan ze in de kasten vlak na de ingang rechtdoor: een hele serie
      boekjes met een index. Voor RA III x moet je al aardig oude handschriften
      kunnen want ook de index is al oud...

      Ik zie dit staan bij archieven.nl. Zo heet de toegang / inventaris
      blijkbaar nu.

      1534 Volle Gerecht van de stad Groningen, 1475 - 1811
      Inventaris
      2. Protocollatie

      3484-3934 Minuten en concepten van akten
      Datering: 1601, 1658 - 1811

      Uiterlijke vorm: 335 pakken en 115 charters

      NB: Het betreft akten van huwelijkse voorwaarden, testamenten,
      (geregistreerde) koopakten en akten van scheiding en deling. In dorso
      onder andere aantekeningen over registratie in het 'Schultprotocol' (inv.
      nrs. 3935 - 4162) en de namen van de personen aan wie een exemplaar van
      een akte ter hand moest worden gesteld. De charters zijn alle
      geregistreerd in de inv. nrs. 3935 - 4162. Van de huwelijkscontracten,
      boedelscheidingen en testamenten in de pakken zijn microfiches gemaakt
      (onder oud nummer III ij). Een index op de persoonsnamen in de minuten en
      concepten van huwelijkscontracten, boedelscheidingen en testamenten is te
      vinden in de studiezaal onder nr. 173. Zie ook Toegang 1770 inv.nr. 53, A.
      Verwey - van Goor, Huwelijkscontracten in de stad Groningen: enkele
      beschouwingen over het huwelijkscontract in de stad Groningen voor en na
      de Nieuwe Stads Constituties van 1689.

      3935-4162 Minuten van akten
      Datering: 1613 - 1811, met indices

      Uiterlijke vorm: 228 delen

      NB: De eigentijdse benaming is: Schultprotocol. Bevat zowel
      geregistreerde als ongeregistreerde akten. Hoewel de instructie van 23
      oktober 1604 voor de secretaris de vorming van registers van akten die
      voor burgemeesters en raad waren opgemaakt voorschreef, bleef de
      secretarie op dit punt in gebreke. De akten in deze delen werden op
      persoonlijk initiatief ter meerdere zekerheid van de belanghebbenden
      geregistreerd. De akten zijn niet chronologisch op dag ingeschreven,
      vandaar dat de data in de beschrijvingen die van de (registratie)maand van
      de eerste en laatste akte in een deel zijn. De datum waarop de
      geregistreerde akten zijn opgemaakt is meestal ouder dan datum van
      registratie. De geregistreerde akten zijn bovendien veelal opgemaakt door
      een buiten de stad Groningen residerende zegelaar of redger. In het
      Reglement Reformatoir van 1749 werd voor alle zegelaars in hele provincie
      de registratie van akten in een protocol dwingend voorgeschreven. Vanaf
      dat jaar zijn dan ook in de stedelijke protocollen slechts sporadisch
      akten geregistreerd die buiten de stad zijn opgemaakt. Van deze delen zijn
      microfiches gemaakt (onder oud nummer III x). Een eigentijdse index op
      persoonsnamen in de nrs. 3935 - 4162 is te vinden in de studiezaal onder
      nr. 172.

      Teijo