Re: Mellema / Eckes Winschoten

  • bertspelde
    Message 1 of 21 , Jun 9, 2012
      Teijo en Harm

      "Mijn" Jan Hessels x Trijntien Willems (1689) moet geboren zijn voor
      1671. Dan past hij toch beter bij de Mellema's als de Idzarda's, uitgaande van de huwelijksdata van Jelle (geb. voor 1665) en Douwe (geb. voor 1677),uitgaand van een minimale leeftijd van 18 jaar bij het huwelijk.
      Bert

      --- In groningen-genealogy@yahoogroups.com, "Teijo Doornkamp" <teijodkp@...> wrote:

      > Dag Harm,
      >
      > dank. Ik ben alleen nog niet content met het bewijs dat Hessel Tammes en
      > Elisabeth de ouders zijn van Jelle en Douwe. En de sprong naar Schier
      > ontgaat me ook. Zonder dopen en/of een document waaruit dat blijkt is dat
      > voor mij een twijfelachtige sprong. Ik mis dus iets wat anderen blijkbaar
      > weten...
      >
      > Er zijn artikelen in Gruoninga's verschenen, heb ik inmiddels gezien. Die ga
      > ik eerst maar eens opsnorren en lezen...
      >
      > Teijo

    • bertspelde
      Message 2 of 21 , Jun 9, 2012
        Teijo en Harm

        Net gevonden:Deze Jan Hessels is dus al voor 8-1693 overleden
        Bert

        Huwelijk
        06-08-1693 Hoogezand
        Bruidegom
        Albertus Hermanni Clooster, van Losdorp
        Bruid
        Trijntien Willems, weduwe van Jan Hessels
        Bron
        Doop- en trouwboek Hoogezand 1668-1729
        Collectie DTB (toegang 124)
        Inventarisnummer 226, folio 108

      • Teijo Doornkamp
        Message 3 of 21 , Jun 9, 2012
          Die oom Haijko Tammens kan de broer van Hessel Tammens zijn en dit zijn
          huwelijk:

          Registratie 03-10-1657 Groningen
          Bruidegom Haijko Tammens, van Schiermonnikoog
          Bruid Geertruit Borgt

          Bron Ondertrouwboek Groningen 1656-1660
          Collectie DTB (toegang 124)
          Inventarisnummer 167, folio 34v

          De stukjes zijn er wel, maar om het puzzeltje te leggen mist er nog wat.

          Teijo

          Message 4 of 21 , Jun 9, 2012
            Teijo,

            Een sluitend bewijs heb ik niet en ik heb helaas ook geen bron voor de
            vermelding van "Hessel Tammes" als vader van Jelle en Douwe in mijn
            bestand, maar:

            - Jelle Hessels (Mellema) en Trijntjen Eckens lijken 3 kinderen te
            vernoemen: Lisebet (1685), Hessel (1692) en Tammo (1694)
            - In het h.c. van Jelle en Trijntjen wordt een oom Haijko Tammens genoemd.

            Dat geeft toch wel hele duidelijke aanwijzingen in die richting.

            En via oom Haijko Tammens komen we inderdaad terecht op Schiermonnikoog:

            http://allegroningers.nl/index.php?task=persoon_detail&option=com_genealogie&Itemid=54&akte_id=8806
[...]

            En ook weer een relatie met Stad Groningen.

            Een andere getuige in het h.c. van Jelle en Trijntjen is: oom Carst
            Willems. Op welke manier hij oom is, ontgaat me. Maar ook hij lijkt uit
            Groningen te komen, volgens een zoekactie in Allegroningers.

> [...]
            > Die ga
            > ik eerst maar eens opsnorren en lezen...

          • Harm Selling
            Message 5 of 21 , Jun 9, 2012
              Teijo,

              Zie dat je het huwelijk van oom Haijko Tammens al gevonden had.

              Message 6 of 21 , Jun 9, 2012
                Fred,

                Dat is heel wat waard.
                De afkomst van Nicolaus kende ik nog niet en in Diever had ik natuurlijk
                niet zomaar gaan zoeken. En gezien je ook de dopen van Nicolaus' broer
                en zus, die in zijn h.c. werden genoemd, hebt gevonden, lijkt dit ook te
                kloppen.
                Dank je voor de aanvulling.

                Harm

                --

                Harm Selling
                http://genealogiegroningen.nl
                http://genealogiewinschoten.nl
                http://genealogiestrating.nl

              • wiersemafred
                Message 7 of 21 , Jun 10, 2012
                  Zie ook het huwelijk van Trijntje Haijkes (Mellema) op 28 nov 1696 te Groningen: zij komt van Schiermonnikoog en voor haar is aanwezig neef Douwe Hessels. Trijntje Haijkes is ged 7 sep 1660, Groningen als dv Haijke Tammes en Geeertruid Tonnis Borst.

                  In Gruoninga 1978:41+: "Friese en Groninger Mellema's" door H. Feenstra staan meer gegevens (en bronvermeldingen), vooral over de Schiermonnikoogse Mellemas, dwz Haijke Tammes's nageslacht. Daarin worden de beide Winschoter Mellema's (Douwe en Jelle Hessels) gezien als broer van Tamme Hessels Mellema. Hun vader Haijke Tammes en Hessel Tammes worden als broers beschouwd.

                  De namen van de ouders van Hessel en Haijke zijn me niet bekend. Gezien naamgeving van nageslacht zouden ze een Tamme x Lolle kunnen zijn. (De naam Lolle komt meerdere generaties voor in het nageslacht van zowel Hessel en Haijke.)

                  Gr., FredW

                  Message 8 of 21 , Jun 10, 2012
                    Fred,

                    Het artikel heb ik doorgekeken. Het bevestigt de opzet die ik in
                    gedachten had.
                    Wat ik wel uit het artikel begrijp, is dat verder onderzoek erg moeilijk
                    wordt, gezien het nagenoeg geheel ontbreken van Schieronnikooger bronnen
                    van voor 1718, wanneer het doop- en trouwboek starten. Het lidmatenboek
                    vangt pas in 1731 aan.

                    Message 9 of 21 , Jun 11, 2012
                      Teijo
                      Bij de registratie van zowel Haijo als Hessel is er een getuige Peter Simons aanwezig. In 1656 trouwt een Peter Simons in Groningen met Annetjen Tonnis, hierbij aanwezig Tonnis Borst als "stiefvader? (ook vader van Geertruit?) Peter Simons is voor zover ik het goed heb gelezen eenmaal zwager en eenmaal neef van de bruid.

                    • doornkampt
                      Message 10 of 21 , Aug 13, 2012
                        Epiloog.

                        Ik heb inmiddels de artikelen uit de Gruoninga gezien. Het artikel van Feenstra "Van Friese en Groningse Mellema's" in jaargang 23 (1978) geeft een m.i. betrouwbare reconstructie van de familie. Feenstra noemt het voorkomen van Douwe Hessels als neef op de ondertrouwacte van Trijntje Haijkes met Engelbert Jansen Toorn (Groningen 28-11-1996) als bewijs.

                        Bewijs geleverd wat mij betreft. Iedereen dank voor het meedenken.

                        Wie een kopietje wil van het artikel kan zich bij me melden...

                        Teijo