Boelens-boek pagina 106

  • Michèl
    Message 1 of 4 , May 5, 2012
      Waarde lijstgenoten,

      wie kan en wil mij vertellen wat er op pagina 106 in het Boelens-boek vermeld staat inzake de locatie 'int Ravet' en 'Stickerswoerd' in de Lutkenieuwstraat?

      Bij voorbaat dank en groet,
      Michèl de Jong
    • J. van Bolhuis
      Message 2 of 4 , May 6, 2012
        quote:
        Het ene huis inde Brugstraat heette Lieve Vrouwen Huis of Marienhove en
        lag aan de noordzijde van de straat op de hoek van de Nijstrat
        (=Lutkenieuwstraat) ...... Het andere huis in de Brugstraat stond ten
        westen ervan. De naam was Gheert Utijnge (Wittinge) huijs. Het bezit in
        de Lutkenieuwstraat was onderdeel van het pand Sickerwoerd. Het was een
        groot pand en bestond uit twee gedeelten. Eén van de twee heette "int
        ravet" .... In 2005 zijn bi opgravingen in de Lutkenieuwstraat de
        funderingen van een kaatsbaan blootgelegd. In 1569-1570 is langs de
        Lutkenieuwsstraat een langwerpig gebouw opgetrokken een "ravet". Dat
        werd voor het kaatssspel gebruikt.
        unqote

        On 5-5-2012 20:15, Michèl wrote:

> [...]
        >
        > wie kan en wil mij vertellen wat er op pagina 106 in het Boelens-boek
        > vermeld staat inzake de locatie 'int Ravet' en 'Stickerswoerd' in de

      • Michèl
        Message 3 of 4 , May 8, 2012
          Overstelpende dank! Staat in het omringende ook nog een jaartal? En in welk verband worden deze panden aangehaald in het Boelensverhaal?

          Groeten,
          Michèl

          --- In groningen-genealogy@yahoogroups.com, "J. van Bolhuis" <j.van.bolhuis@...> wrote:

> [...]
          > funderingen van een kaatsbaan blootgelegd. In 1569-1570 is langs de
          > Lutkenieuwsstraat een langwerpig gebouw opgetrokken een "ravet". Dat

        • J. van Bolhuis
          Message 4 of 4 , May 28, 2012
            Michèl,

            De passage is ontleend aan het lemma over Johan Boelens (plm
            1545-1620/3), browuer te Groningen. Beide huzien (en een ander in de
            Brugstraat) waren zijn eigendom. Marienhove wordt voor 1611 weer verkocht.

            Groet,
            Jan van Bolhuis