eventuele kinderen van buitenvaarder

  • fokkesukke@rocketmail.com
    Message 1 of 9 , Feb 5 3:15 PM
      Ik heb een echtpaar, Harm Bonder (1833, Veendam) en Jantje de Haan (1835, Groningen), dat op 10 maart 1867 te Groningen trouwt. Harm overlijdt in 1898, Jantje in 1907.
      Ik kan geen kinderen van dit echtpaar vinden. Natuurlijk kunnen ze kinderloos zijn gebleven, dat zou dan het eerste echtpaar zonder kinderen zijn dat ik in de collectie heb. Een andere verklaring zou het beroep van Harm kunnen zijn. Hij was buitenvaarder. Ik kan me dus best voorstellen dat er kinderen aan boord zijn geboren of was het niet gebruikelijk dat een buitenvaarder met z'n gezin aan boord leefde?
      Op genlias heb ik ook niets kunnen vinden, maar ik denk eerder aan buitenlandse havens.
      Iemand enig idee of er een mogelijkheid is om daar achter te komen? In het algemeen gesproken: is er ergens een registratie van schepen? Ik ben wel meer schippers tegengekomen en zou daar graag wat meer over willen weten, bijv. of ze zelf een schip hadden en wat voor schip dat dan was.

      Ik hoop dat iemand iets meer over dit onderwerp weet.

      Groet,
      Ineke
    • harwal2002
      Message 2 of 9 , Feb 5 11:44 PM
        Het lijkt me dat het bevolkingsregister uitkomst moet bieden. Harm woont ten tijde van zijn overlijden in Groningen, dus als ik jou was zou ik beginnen met het bevolkingsregister van de gemeente Groningen te raadplegen.

        gr.Harm

        --- In groningen-genealogy@yahoogroups.com, "fokkesukke@..." <fokkesukke@...> wrote:

> [...]
        >
        > Ik hoop dat iemand iets meer over dit onderwerp weet.

      • J. van Bolhuis
        Message 3 of 9 , Feb 6 12:44 AM
          Beste Ineke,

          Het bekendste standaardwerk is Van Koldam e.a. Veenkoloniale Zeevaart.
          Ik heb het nagekeken voor je, Harm Bonder wordt daarin niet genoemd. Het
          werk heeft ook niet de pretentie volledig te zijn. Op de site van het
          Noordelijk scheepvaartmuseum komt hij evenmin voor.
          Dat vrouw (en kinderen!) ook bij buitenvaarders aan boord waren was
          zeker niet ongebruikelijk. Ikzelf deed onderzoek naar de Wildervankse
          schippersfamilie Joosten, en constateer in een aantal gevallen dat een
          heel gezin (of een groot deel daarvan) tegelijk omkomt bij een scheepsramp.
          Zo vergaat in op 6 april 1818 op de Zeeuwse wateren het schip van
          Hendrikcus Klaasens (Jonker), zijn lichaam spoelt aan, net als dat van
          een tweejarig kind. De moeder, Heidewig Joosten wordt niet gevonden,
          tenminste, niet geïdentificeerd, maar moet aanwezig zijn geweest gezien
          de leeftijd van het kind. Op 7 november 1858 verongelukt de de kof (ik
          dacht tot voor kort dat het kofschip alleen in de grammatica voorkwam,
          maar het blijkt een echt bestaand scheepstype te zijn geweest) Neptunus
          bij Bornholm. Daarbij verdrinken Jurrien Jans Joosten en Geertje
          Hindriks Hazewinkel met twee van hun drie kinderen (het derde kind was
          op deze reis niet meegegaan), en Grietje Joosten ziet op 13 mei 1882
          haar man Jan Koos Scholten voor haar ogen verdrinken nadat hij overboord
          is gevallen.
          In veel gevallen werd het overlijden in de BS van de plaats van
          domicilie aangetekend op basis van een extract van de ambtenaar BS der
          gemeente waar het overlijden plaats vond, of, indien in het buitenland
          door de consul ter plaatse, maar er ontbreken zoveel data dat daar
          beslist het nodige fout ging. Bij geboorten hetzelfde. zo doet Kasper
          Blaupot te Winschoten gehuwd met Grietje Joosten pas op 30 december 1872
          aangifte van het overlijden van zijn zoontje dat in 1868 overleed in Las
          Palmes (Zuid Amerika). Wel een bewijs niet alleen dat er inderdaad het
          nodige misging in de registratie, maar ook hoe lang de zeevaarders van
          huis konden zijn.

          Groet,
          Jan

        • fokkesukke@rocketmail.com
          Message 4 of 9 , Feb 6 4:11 PM
            Hallo Jan,

            Je hebt me een stuk verder geholpen.
            Misschien dan wel niet met het vinden van wat ik zocht, maar ik wist niet goed waar te beginnen met varende verwanten. Het boek lijkt me wel wat om te lezen als ik Boer en heer uit heb, na alles omtrent de boeren in Groningen vormt dat een mooie afwisseling. Ik had er geen idee van dat er monsterrollen bestonden, althans niet dat ze via internet in te zien waren. Ik vond een Albert Bonder geboren te Veendam en dat bleek de broer van Harm te zijn. Nog een paar schippers nagekeken, die ik niet heb kunnen vinden, maar wat ik wel vond was de vermelding van Geert Pauls Lameijer uit Nieuweschans. Hij wordt een paar maal vermeld op een monsterrol en één van de schepen heet Paul Wiertsema. Geert Pauls Lameijer is de zoon van Antje Geerts Wiertsema. De Wiertsema's zijn molenbouwers. Toch valt er nog wat meer zeevaart te bespeuren: de dochter van een broer van haar is getrouwd met een schipper en tenslotte heeft een andere broer een zoon die Paul Wiertsema heet.
            Ik zou graag meer van het schip Paul Wiertsema willen weten, met name wie de eigenaar is. Ik lees op de site van het Scheepvaartmuseum dat er veel gegevens in archieven aldaar zijn. De pech is, en dat maakt even opzoeken of ik iets over Harm Bonder kan vinden in het archief te Groningen ook wat lastig, dat ik in het westen van het land woon.
            Weet je toevallig nog meer bronnen die via internet te raadplegen zijn?

            Groet,
            Ineke

            --- In groningen-genealogy@yahoogroups.com, "J. van Bolhuis" <j.van.bolhuis@...> wrote:

> [...]
            > Palmes (Zuid Amerika). Wel een bewijs niet alleen dat er inderdaad het
            > nodige misging in de registratie, maar ook hoe lang de zeevaarders van

          • Pera
            Message 5 of 9 , Feb 6 10:31 PM
              Hallo Ineke,

              Je zou contact op kunnen nemen met Piet Boltjes. Hij is de beheerder van de
              website www.zeemansleed.nl Persoonlijk heb ik daar heel goede ervaringen
              mee. Volgens mij staat de naam Harm Bonder niet op zijn website, maar Piet
              heeft wel heel veel informatie over schippers en schepen tot zijn
              beschikking. Via de rubriek Contact op de genoemde website kun je hem
              benaderen. Dat kan door middel van een contactformulier of door helemaal
              onderaan in die rubriek op zijn naam te klikken. Heel veel succes!

[...]

              <mailto:groningen-genealogy%40yahoogroups.com> , "J. van Bolhuis"
              <j.van.bolhuis@...> wrote:

> [...]
              > Palmes (Zuid Amerika). Wel een bewijs niet alleen dat er inderdaad het
              > nodige misging in de registratie, maar ook hoe lang de zeevaarders van

            • Teijo Doornkamp
              Message 6 of 9 , Feb 7 12:59 AM
                Ik neem de gelegenheid te baat ook deze site nog te pluggen:
                http://www.scheepsindex.nl Hier zijn veel schepen, opvarenden en
                eigenaren terug te vinden.

                Teijo
              • fokkesukke@rocketmail.com
                Message 7 of 9 , Feb 7 6:44 PM
                  Klaas en Teijo,

                  Ik heb beide websites die jullie noemden bekeken. Niet een direct antwoord op Bonder, maar ik kan zoals voorgesteld contact opnemen. Daarbij en daar ben ik erg blij mee, heb ik weer twee online-bronnen met informatie over schepen en opvarenden. Op scheepindex ben ik wat andere bekende namen tegen gekomen en daar wordt ook het schip Paul Wiertsema genoemd. Er zijn er twee, ik moet nog even nagaan welk type het schip was waarop Lameijer voer. Vreemd genoemd wordt hij (Lameijer) op geen van beide sites genoemd, maar als je het ene stukje hier vindt en het andere stukje daar, krijg je de puzzel wel compleet.
                  Reuze bedankt allebei voor het noemen van deze waardevolle sites.

                  Groet,
                  Ineke

                  --- In groningen-genealogy@yahoogroups.com, "Teijo Doornkamp" <teijodkp@...> wrote:

                  > Ik neem de gelegenheid te baat ook deze site nog te pluggen:
                  > http://www.scheepsindex.nl Hier zijn veel schepen, opvarenden en
                  > eigenaren terug te vinden.
                  >
                  > Teijo

                • M.Bennema Geerlings
                  Message 8 of 9 , Feb 8 12:32 AM
                    Ineke,

                    Ik las je bericht over buitenvaarders, is misschien de site:
                    www.soundtoll.nl een optie
                    Ook een mogelijkheid om te zoeken is misschien via verzekeringsmaatschappijen die zich vooral richten op het verzekeren van schepen ( Lloyds bv)

                    vriendelijke groet,
                    Menno Bennema Geerlings

                    Message 9 of 9 , Mar 9, 2014
                      Dag Ineke,
                      Ik heb vrijwel alleen maar schippers uit Groningen (stad) en Friesland als voorouders: zowel binnen- als buitenvaarders. Veel  van de kinderen zijn aan boord geboren, maar vrijwel altijd in Nederland en in de geboorteplaats dan ook aangegeven bij geboorte (en nergens anders). Bij geboorte in het buitenland (mijn grootmoeder is geboren in Duitsland op het schip) vind je ook alleen een geboorteakte in Duitsland. Bij trouwen en overlijden kom je zo'n buitenlandse geboorteplaats van een schipperszoon of -dochter pas weer tegen.
                      Groet, Peter de Wit