Re : [groningen-genealogy] Re: Johannes Willems Beekman

  • Johannes Musch
    Message 1 of 6 , Feb 5, 2012
      Hallo René,

      Ja het oorspronkelijk dialekt in de omgeving van Wesel ("Kleverländisch") staat dichter bij het Nederlands (of Brabants) dan het Duits. Een voorbeeld :
      * Kleverländisch -  „Ek heb noch efkes afgewaachd, ob dat, wach’e min seggen wold.“

      * Nederlands -  „Ik heb nog even afgewacht wat je me zeggen wou.“

      * Duits - „Ich habe noch kurz abgewartet, was Du mir sagen wolltest.“

      Je kunt er meer over aan de weet komen op deze link : http://de.wikipedia.org/wiki/Kleverl%C3%A4ndisch

      Inderdaad zijn er veel namen "verduitst" in grote delen van Duitsland door de invoering van het Hoogduits vanaf de 16e eeuw. Dit geldt voor plaatsnamen zowel als familienamen. De oorspronkelijke spelling is soms terug te vinden in oude oorkonden.

      Met vriendelijke groet,

      Johannes Musch

      De : René <reneremkes@...>
      À : groningen-genealogy@yahoogroups.com
      Envoyé le : Mercredi 1 février 2012 19h28
      Objet : Re : [groningen-genealogy] Re: Johannes Willems Beekman

      Hallo Johannes,

      In mijn eerste mail heb ik een link geplaatst, die naar een site verwees met informatie over Ijsberg en Beekman. Die bleek van Jenny zelf te zijn. Dat had ze kunnen vermijden door zelf even die link te plaatsen.
      Ik wist niet, dat in dat gebied Nederlands aandoende namen in zwang waren. Ik ben meer thuis in het Eemsland. De naam Eisberg komt in elk geval wel voor in Landkreisen, die vlakbij Wesel liggen. Ik kan me overigens wel voorstellen, dat namen daar later verduitst zijn, zonder daar het fijne van te weten.

      Met vriendelijke groet, René Remkes