Bol

  • Erick Staal
    Message 1 of 2 , Dec 28, 2011
      Hoi,

      Graag wil ik even gebruik maken van de kennis in de groep:

      Eltje Jurjens Bol, ged. Oostwold, 10 juli 1746 als zn.v. Jurjen Cornelis
      en Elske Jans.

      Jurjen Cornelis tr. Oostwold, 6 februari 1732 Elske Jans, van Oostvriesland.

      Jurjen Cornelis (i.t.t. Groninger Kw.St.Boek) is echter niet van Oost
      Friesland. Dit leid ik af uit het feit dat in het trouwboek van Oostwold
      per trouwlustige de herkomst werd aangetekend in die periode. Vgl.
      andere huwelijken in Oostwold in de periode 1730-1735.

      Nu wordt er in februari 1728 een Cornelis Jurjens Bol begraven te
      Finsterwolde volgens begraafboek Finsterwolde. Hij van Ekamp.

      Zijn vrouw overlijdt 6/9/1730 (vgl. kerkeboek Finsterwolde).

      - Een Jurjen Cornelis x Ebbe N. laat Finsterwolde, 4 mei 1704 een
      dochter IJe dopen.

      - In de lidmaten van Finsterwolde: 2 juni 1712 Ebbe Eltjes, hv. v.
      Cornelis Jurgens.

      De ouders van Jurjen Cornelis (Bol) zouden dan zijn:

      Cornelis Jurjens Bol x Ebbe Eltjes.

      Het klopt heel goed met de vernoemingen en verklaart ook de herkomst van
      de naam Eltje voor Eltje Jurjens Bol.

      Vraag alleen: wie heeft meer informatie die het een en ander
      waterdicht(er) maakt? en is er meer bekend over Cornelis Jurjens Bol x
      Ebbe Eltjes?

      mvg, Erick
    • fokkesukke@rocketmail.com
      Message 2 of 2 , Jan 1, 2012
        Jammer genoeg heb ik niet het door jou gezochte antwoord. De naam Bol kwam me echter bekend voor, dus even gekeken wat ik er over had. Deze Eltje komt ook in mijn gegevens voor, maar ik was vooral geinteresseerd in zoon Eltje Beerends (al zou ik op dit moment niet precies weten waarom). Waarschijnlijk oud nieuws voor je, maar ik noem het toch maar. Ik vond i.i.g. drie kinderen in dit gezin: naast Berend (1778) nog twee Mariekes (1782 en 1785).