Re: Re3: Jacob Garbrands & Antie Jans

  • Pieke
    Message 1 of 16 , Dec 7, 2011
      Hallo Klaas, bedankt voor deze aanwijzing.
      Ik had al zo'n vermoeden dat er twee Jacoben waren en dus twee verschillende huwenlijken. Ik hoop dat ik met de gegevens van Hans verder kom qua voorouders van 'mijn' Jacob.

      Nogmaals bedankt voor het meedenken.

      Grotenis fan Pieke & Frouwkje.

> [...]
      >
      > Parenteel van Jacob Garbrants uit Leutingewolde:
      >
      > 1 Jacob Garbrants is geboren omstreeks 1692 in Leutingewolde (Roden) ?. Jacob is overleden na 1726, minstens 34 jaar oud. Jacob trouwde, ongeveer 20 jaar oud, op 03-11-1712 in Midwolde (Leek) met Antie Jans, 21 of 22 jaar oud. Antie is geboren in 1690 in Midwolde, Leek, dochter van Jan Jacobs en Sijrtje Alberts. Zij is gedoopt op 29-05-1690 in Midwolde, Leek. Antie is overleden na 1726, minstens 36 jaar oud.
    • Hans Homan Free
      Message 2 of 16 , Dec 7, 2011
        Hallo Pieke

        Volgens mij is Garbrant Arents (Homan) geboren rond 1670, (zijn vader Arent
        Reinders Homan x Jantje Garbrants geboren rond 1645).

        Garbrant Arents is al in 1696 sibbevoogd, en moet dan meederjarig zijn, dus
        ouder dan 25 jaar. (Zie Schultenprotocol Roden deel 237 deel 1 folio 10 d.d.
        1-6-1696)

        Alhoewel kinderen rond de 22e jarige leeftijd iets vroeger dan het
        gemiddelde is, lijkt mij dit toch redelijk te passen.

        Probleem is dat er een leeftijdgenoot Garbrant te Leutingewolde is, Garbrant
        Tjaarts gehuwd met Margje Jacobs. Ik heb aangenomen dat Jacob Garbrants bij
        de Homan familie hoort vanwege de momberschappen over en weer.

        Met Vriendelijke Groeten,

        Hans Homan Free

        www.homanfree.nl

        Message 3 of 16 , Dec 7, 2011
          Hy Hans,

          Het onderstaande komt meer dichterbij met de gegevens ik had en sluit meeraan op de gegevens die alreeds had ontvangen van jouw, betreffende de fam. Beckeringh.
          Als ik het goed heb is Reinder Arends Homan (vermoedelijk) een zoon van Arend Homan *1575 te Yde - +bef 1671 te Peize; klzn. van Johan Homan * abt 1550 te Yde - + tussen 1608-1610 te Yde.
          Dit moet natuurlijk nog worden gecheckt. Als dat juist is de fam v/d Schaaf en de fam Beckeringh hebben beiden in hun kwartieren de fam Homan zitten.

          Groetensi fan Pieke v.d.S. en Frouwkje B.

          Message 4 of 16 , Dec 7, 2011
            Hoi Pieke,

            Leuk om te horen dat jullie aan beide kanten aan de Homan's vastzitten. De
            genealogie Homan staat natuurlijk uitgebreid in mijn Homan boek, waar nog
            een paar eerdere generaties worden gegeven. Echter, rond die tijd worden de
            bewijzen schaars.

            Met Vriendelijke Groeten,

            Hans Homan Free

            www.homanfree.nl