RE: [groningen-genealogy] Griet Jurjens Tijran Oostwold / Eexta.

  • albert zweep
    Message 1 of 8 , Dec 2, 2011
      Hallo Hans

      Een late
      reactie. Ik ken geen info die de door jou genoemde ouders van Albert Geerts
      zouden bevestigen. Wel kan ik zeggen dat ik ze niet geloofwaardig vind, op
      grond van de namen van de zonen van Albert Geerts en Grietje: Geert, Jurjen
      (2x), Jan, Frerik, Harm. Daar is dus geen Derk of Nanne bij, en dat zou je wel
      verwachten als de genoemde ouders juist zijn. Maar dat had je misschien zelf
      ook al wel bedacht.

      Wel kan ik
      melden dat ik iets gevonden heb omtrent de ouders van Grietje Jurjens Tijran. Als
      je hierin geinteresserd bent, of andere leden van deze groep, meldt dat dan
      even. Dan plaats ik deze gegevens binnenkort.

      Albert
      Zweep

      To: groningen-genealogy@yahoogroups.com
      From: hans.j.vos@...
      Date: Sat, 26 Nov 2011 09:59:50 +0000
      Subject: [groningen-genealogy] Griet Jurjens Tijran Oostwold / Eexta.

      Beste deelnemers.

      Op sommige sites lees ik dat Grietje Jurjens Tijran, geboren rond 1720 te Oostwold - op 22 mei 1746 te Eexta is gehuwd met Albert Geerd(t)s, Meester Timmerman van Emmelkamp.

      Deze Albert Geerts (dp ca. 1717) zou een zoon zijn van Geert Derks (dp ca 1675 te Beerta) en Jesel Nannes.

      Albert Geerts is in deze stamreeks dus een kleinzoon van Derk Geerts van Hoorn en Reinolda van Brederode.

      Ik kan echter geen documenten vinden, die deze afstamming onderbouwen.

      Zijn deze gegevens onjuist, of zijn er wel documenten te vinden, die deze afstamming bevestigen?

      Vriendelijke groeten,

      Hans J. Vos.

      Den Haag.

      Message 2 of 8 , Dec 2, 2011
        Jan Berends Wekenborg geboren rond 1788 te Wekenborg

        trouwt op 26 november 1807 Kleinemeer met Gertrudis Nijland gedoopt
        05 augustus 1763, Kleinemeer en hij trouwt weer met

        Geertruida Lukenga (Gertrudis Luikinga, Luikenga) op 27 december
        1810 Kleinemeer

        Uit dit laatste huwelijk vind ik 5 kinderen

        1. Anna Wekenborg
        Add Information for Anna Wekenborg - I490001
        geb. 05 december 1812, Sappemeer, Groningen
        []

        2. Margaritha Jans Wekenborg
        Add Information for Anna Wekenborg - I490001
        geb. ongeveer 1816, Sappemeer, Groningen
        []

        3. Bernardus Wekenborg
        Add Information for Anna Wekenborg - I490001
        geb. 19 januari 1818, Sappemeer, Groningen
        []

        4. Harmannus Wekenborg
        Add Information for Anna Wekenborg - I490001
        geb. 14 september 1820, Sappemeer, Groningen
        []
        ovl. 27 december 1889, Sappemeer, Groningen
        []
        (69 )
        >5. Jan Wekenborg
        Add Information for Anna Wekenborg - I490001
        geb. 19 juni 1824, Sappemeer, Groningen
        []
        ovl. 20 maart 1898, Groningen, Groningen
        []
        (73 )

        Het gaat me nu om het tweede kind. Ik kan van haar geen geboorte akte vinden.

        Niet als grietje maar ook niet als Margaritha in alle spellingen of
        variaties op naam die ik kon bedenken.

        Zij trouwt op 28 april 1840 op 24 jarige leeftijd met Bartholomeus Smit

        Wie kan haar doopakte wel vinden?

        _ _
        (o) (o)
        oOOO----(_)----OOOo---
        http://www.hendrick-hamel.henny-savenije.pe.kr (in English) Feel free
        to discover Korea with Hendrick Hamel (1653-1666)
        http://www.vos.henny-savenije.pe.kr Frits Vos Article about Witsen
        and Eibokken and his first Korean-Dutch dictionary
        http://www.cartography.henny-savenije.pe.kr (in English) Korea
        through Western Cartographic eyes
        http://www.henny-savenije.pe.kr/phorum Bulletin board for Korean studies

      • Elsinga Sietze
        Message 3 of 8 , Dec 2, 2011
          Dag Henny,

          Die zul je ook niet vinden.
          Margaritha trouwt:
          Huwelijk 28-04-1840 Sappemeer Bruidegom Bartholomeus Smit, schipper
          Geboren Sappemeer
          Vader Gerrit Barthels Smit, schipper
          Moeder Anna Geerts Brink
          Bruid Margaritha Jans Wekenborg
          Geboren Sappemeer
          Vader Jan Berends Wekenborg, koopman
          Moeder Geertruida Lukinga
          Bron Huwelijksregister Sappemeer 1840
          Aktenummer 8

          Via www.genver.nl kom je bij de huwelijksbijlagen van Sappemeer, waar je moet kiezen image 174/175 en je vind een akte van bekendheid over haar geboorte..........

          Met vriendelijke groeten,

          Sietze Elsinga

          Op 2 dec 2011, om 16:24 heeft Henny Savenije het volgende geschreven:

        • Henk Boon
          Message 4 of 8 , Dec 2, 2011
            Hallo Hans en Albert,

            De opmerking van Albert betreffende de vernoeming van de kinderen van Albert
            Geerts(Speets) en Grietje Jurjens(Tijran), waar een Derk of Nanne ontbreekt,
            lijkt me inderdaad terecht om aan te nemen dat Geert Nannes en Jesel Derks
            niet de ouders van Alberts Geerts zijn.

            Als zevende kind en jongste dochter van Albert Geerts en Grietje Jurjens kan
            nog worden toegevoegd: Geertjen, geb./ged. Eexta 16/23-9-1793

            Albert, ik ben zeker geïnteresseerd in hetgeen je hebt gevonden betreffende
            de ouders van Grietje Jurjens Tijran!!

            Groeten, Henk Boon.

              Message 6 of 8 , Dec 3, 2011
                Beste Albert,

                Dank voor je reactie.
                Jouw antwoord bevestigt mijn vermoeden, dat de vermelding van Albert Geerts
                (doop ca. 1717) als zoon van
                Geert Derks (doop ca 1675 te Beerta) en Jesel Nannes, niet juist is. Henk
                Boon bevestigt dat ook in zijn reactie.
                Ik pas mijn gegevens aan.
                Ik heb zeker belangstelling voor de aanvullende gegevens over Grietje
                Jurjens Tijran en haar ouders en kijk uit naar
                de plaatsing van jouw informatie op deze site.

                Ik wens jou en Henk Boon een goed weekeinde,

                Hans Vos.

                Op 2 december 2011 14:45 schreef albert zweep <albertzweep@...> het
                volgende:

> [...]
                >

                > Ik kan echter geen documenten vinden, die deze afstamming onderbouwen.
                >
                > Zijn deze gegevens onjuist, of zijn er wel documenten te vinden, die deze

              • albert zweep
                Message 7 of 8 , Dec 3, 2011
                  Hans en Henk ik plak hieronder een document wat ik heb geproduceert. Ik vrees dat het er qua opmaak nogal verwrongen komt uit te zien. Maar ik zie wel. Ik hou mij aanbevolen voor op- of aanmerkingen. En misschien is er iemand die nog aanvullingen heeft, bijv. uit de rechterlijke archieven van Oostwold, Westerlee of Eexta.groetenAlbert

                  Grietje Jurjens
                  Tijran, Menje Jurjens Tijran, beide �van
                  Oostwold�

                  Verantwoording en aanvullende opmerkingen, voorafgaand aan het
                  kwartierstaatje

                  Het startpunt voor
                  het vinden van de ouders van
                  bovenstaande dames was het constateren dat zij zussen zijn, en dochters van een
                  vader Jurjen en hoogstwaarsch. een moeder Geertjen.

                  Doop 30-04-1749
                  EextaKind AntjeGeboorteplaats EextaGeboortedatum 27-04-1749Vader Jurien ScheltensMoeder Menje Jurjens
                  PijranKerkeboek Eexta 1651-1811Collectie DTB (toegang 124)

                  De naam �Pijran�
                  in bovenstaande doopinschr. in �allegroningers� berust op een leesfout, er
                  staat �Tijran�, te controleren door
                  de akte in te zien. Deze dochter Antje vernoemt de moeder van Jurien Scheltens (bij
                  huw. Jurien Jurjens, van Nieuw Beerta), zoon van Schelto Edzkens en Antie
                  Galtjes. Jurien en Menje dopen 3
                  kinderen: Antje 1749, Schelto 1754, Geertjen
                  1756. Grietje Jurjens Tijran heeft maar
                  ��n dochter, Geertjen, en 6 zonen,
                  waaronder een Frerik.

                  Dat Jan Tijes en Geertjen
                  Freriks, na hun trouwen in 1724 in
                  Westerlee, in Oostwold hebben gewoond, en daar kinderen kregen, wordt bewezen
                  door het volgende: (NB doop- en tr.b
                  Oostwold beginnen pas in 1728!)

                  RA Midwolda

                  fol.615 - 15 juli
                  1730 - Geertjen Freriks, weduwe van Jurjen Thies als bewindvoerster van haar 3
                  kinderen, met instemming van drost G. Schaffer, verpacht aan Jan Berents en
                  Fenje Gosses (ehel.) een behuizing en tuin te Oostwold. Als ook het land waar
                  deze tuin in ligt. Ten noorden het Koediep, ten oosten dr. Klemmius, ten zuiden
                  de Hereweg, ten westen de kerk van Oostwold. Tijd: 9 jaren, beginnend vanaf nu.
                  De pachtsom is 350 gld. De pachters mogen het schuurtje eventueel afbreken.
                  Verpachtster blijft tot mei 1731 wonen in het huis om niet. Als de verpachtster
                  na de 9 jaren wil inlossen, dan zal het geld gerekend worden tegen 5% en de
                  huur van het huis tegen 15 st. Verbeteringen zullen verrekend moeten worden.
                  Van de pachtsom van 350 gld. wordt 300 gld. afgelost inzake een schuld van
                  Jurjen Thies aan de pachters, 18 st. 2 st. aan rente hierbij horend, onkosten
                  en 31 gld. 10 st. contant. Getuigen: Aike Hindriks en Gerrit Egberts.

                  Geertjen Freriks,
                  afk. ��t Kloosterholt� , heb ik
                  toegeschreven aan de ouders Frerik
                  Everts en Menje Epkes , ondanks dat ik haar doop niet heb kunnen vinden
                  . Gebaseert op 1. haar afk. van �t
                  Kloosterholt en vader Frerik; 2.
                  gat in de dopen van haar ouders: 1e kind 1697, 2e kind
                  1709; 3. de naam van de moeder �Me(e)n je .
                  4. vierde vernoeming (5de zoon) van de zonen van Grietje Jurjens Tijran is Frerik.

                  Everts; die deels geverifieert kunnen worden door het volgende:Spanheim 1 [http://www.den-braber.nl/%5d29. Hilligerle 7
                  pl:int Holt Ib. F.288Lubbert Hindrix bij de Sijpe en Dieuwer gebr: een venne van
                  6 koeweiden en 3 deimp: agter de gast met veen bouteAo:1648 is Lubbert Hindrix getr: an CornelisjeAo:1664 de dogter Rixte getr: an Evert VrerixAo:1689 Derck Geerts en Dieuwer

                  Kwartierstaat van Grietje
                  Jurjens Tijran

                  Generatie 1 (proband)

                  1 Grietje Jurjens Tijran, geboren omstreeks 1725 in Oostwold.

                  huwelijk:

                  het hc
                  in Eexta bevat g��n informatie

                  Grietje
                  trouwde, ongeveer 21 jaar oud, op vrijdag 20 mei 1746 in Eexta (hc) [bron: Hc Eexta (Harm Selling)] met Albert Geerds. Het kerkelijk huwelijk vond plaats
                  op zondag 22 mei 1746 [bron: Arch. Gron. Index huw].
                  Albert is geboren in "van Emlichheim".

                  Beroep:

                  timmerman

                  [bron: Bij dopen kinderen]

                  Kinderen
                  van Grietje en Albert:

                  I. Geert Alberts, geboren op vrijdag 10 februari 1747 in Eexta. Hij is
                  gedoopt op zondag 12 februari 1747 in Eexta [bron: groningen
                  dopen [menne glas]].

                  II. Jurjen, geboren op dinsdag 20 augustus 1748 in Eexta. Hij is
                  gedoopt op zondag 25 augustus 1748 in Eexta [bron: groningen
                  dopen [menne glas]].

                  III. Jurjen Alberts, geboren op donderdag 12 maart 1750 in Eexta. Hij is
                  gedoopt op vrijdag 13 maart 1750 in Eexta [bron: groningen
                  dopen [menne glas]].

                  IV. Jan Alberts Drenth, geboren op dinsdag 11 januari 1752 in Eexta. Hij
                  is gedoopt op zondag 16 januari 1752 in Eexta [bron:
                  groningen dopen [menne glas]]. Jan is overleden op vrijdag 16 juni 1820
                  in Eexta, gem. Scheemda, 68 jaar oud [bron: Genlias].

                  Beroep:

                  timmerman
                  (1820)

                  Jan
                  trouwde, 27 jaar oud, op zondag 30 mei 1779 in Eexta [bron:
                  CD Groningen dopen-huw.] met Elsijn Jans, 20
                  jaar oud. Elsijn is een dochter van Jan Jans en Anje Jans. Zij is gedoopt op zondag 30 juli 1758 in Eexta.

                  V. Frerik
                  Alberts, geboren
                  op dinsdag 4 december 1753 in Eexta. Hij is gedoopt op zondag 9 december 1753
                  in Eexta [bron: groningen dopen [menne glas]].

                  VI. Harm Alberts, geboren op vrijdag 31 december 1756 in Eexta. Hij is
                  gedoopt op zondag 2 januari 1757 in Eexta [bron: groningen
                  dopen [menne glas]].

                  VII. Geertje
                  Alberts, geboren
                  op zondag 16 september 1759 in Eexta. Zij is gedoopt op zondag 23 september
                  1759 in Eexta [bron: groningen dopen [menne glas]].
                  Geertje is overleden op vrijdag 27 december 1793 in Groot Termunten, 34 jaar
                  oud [bron: RAG DTB Termunten overl. 1781-1804].
                  Geertje trouwde, 21 jaar oud, op zondag 10 december 1780 in Eexta [bron: Arch. Gron. DTB Eexta] met Frans
                  Roelfs (Franz Henrich Rolfs), 24 jaar oud. Frans is geboren op woensdag 1
                  december 1756 in "uit het Brandenburgse" [bron:
                  Bert Franssen], zoon van Johann Peter Rolf en Anna Elisabeth Kombrinck. Hij is gedoopt op zondag 19
                  december 1756 in Bockhorst, Gfs. Ravensberg, Dld [bron: Bert
                  Franssen]. Frans is overleden v��r 1812, ten hoogste 56 jaar oud. Frans
                  trouwde later op vrijdag 4 april 1794 in Termunten [bron: RAG
                  DTB Termunten] met Janna Alberts Viswat
                  (1768-1847).

                  Beroep:

                  arbeider
                  (vermeld in 1820)

                  Generatie 2 (ouders)

                  2 Jurjen Tijes (Jurjen Thies), geboren in (afk.)"van
                  Oostwold". Jurjen is overleden v��r donderdag 15 juni 1730 in Oostwold [bron: RA Midwolda (Sebo Abels)].

                  Hij ging
                  in ondertrouw op zondag 20 februari 1724 in Westerlee en Heiligerlee [bron: allegroningers.nl] met de ongeveer 24-jarige

                  3 Geertjen Frericks, geboren omstreeks 1700 in (afk.)"uit �t Kloosterholt".

                  geboorte:

                  geen
                  doop gevonden

                  Geertjen
                  trouwde (2), ongeveer 32 jaar oud, op dinsdag 3 juni 1732 in Oostwold [bron: allegroningers.nl] met Harm
                  Jans Hut.

                  Kinderen
                  uit dit huwelijk:

                  I.
                  Grietje Jurjens Tijran,
                  geboren omstreeks 1725 in Oostwold (zie 1).

                  II. Menje Jurjens Tijran, geboren omstreeks 1727 in Oostwold. Menje:

                  (1)
                  trouwde, ongeveer 21 jaar oud, op zondag 17 november 1748 in Eexta [bron: allegroningers.nl] met Jurjen
                  Scheltes, 21 jaar oud. Jurjen is geboren in "van Nieuw-Beerta", zoon
                  van Schelto Edzkes en Antje
                  Galtjes. Hij is gedoopt op maandag 14 april 1727 in Beerta [bron:
                  allegroningers.nl]. Jurjen is overleden v��r 1761, ten hoogste 34 jaar
                  oud.

                  (2)
                  trouwde, ongeveer 34 jaar oud, op vrijdag 27 februari 1761 in Eexta [bron: allegroningers.nl] met Derk
                  Berents.

                  Generatie 3 (grootouders)

                  6 Frerick Everts, geboren in "uit Heiligerlee".

                  Hij
                  trouwde op donderdag 21 februari 1697 in Westerlee en Heiligerlee [bron: allegroningers.nl] met

                  7 Menje Epkes, geboren in "van Eexta".

                  Kinderen
                  uit dit huwelijk:

                  I. Rikste, geboren op zaterdag 23 februari 1697. Zij is gedoopt op
                  donderdag 28 februari 1697 in Eexta.

                  II.
                  Geertjen Frericks,
                  geboren omstreeks 1700 in (afk.)"uit �t Kloosterholt" (zie 3).

                  III. Epke Freriks, geboren in �t
                  Kloosterholt. Zij is gedoopt op woensdag 13 november 1709 in Westerlee en
                  Heiligerlee [bron: allegroningers.nl]. Epke trouwde,
                  23 jaar oud, op zondag 16 november 1732 in Midwolda [bron:
                  allegroningers.nl] met Jan Elties.

                  IV. Evert, geboren in �t
                  Kloosterholt. Hij is gedoopt op zondag 20 maart 1712 in Westerlee en
                  Heiligerlee.

                  V. Annegijn. Zij is gedoopt op vrijdag 31 augustus 1714 in Westerlee
                  en Heiligerlee [bron: allegroningers.nl].

                  VI. Evert, geboren in �t
                  Kloosterholt. Hij is gedoopt op zondag 15 oktober 1719 in Westerlee en
                  Heiligerlee.

                  Generatie 4
                  (overgrootouders)

                  12 Evert Fredericks.

                  Hij
                  trouwde [bron:
                  met

                  13 Rixte Lubberts.

                  Kinderen
                  uit dit huwelijk:

                  I. Dieuwer Everts. Dieuwer trouwde op donderdag 27 november 1681 in
                  Westerlee [bron: http://groups.yahoo.com/group/groningen-genealogy/message/1484
                  (Jaap Tjadens)] met Derck Geerts.

                  II. Anje Everts. Anje is overleden v��r maandag 4 oktober 1706. Anje
                  trouwde in Scheemda [bron:
                  met Berent Willems, nadat zij op donderdag 15 april
                  1688 in Westerlee in ondertrouw zijn gegaan [bron:
                  gedoopt op donderdag 9 november 1634 in Noordbroek. Berent is overleden v��r
                  maandag 4 oktober 1706 in Westerlee, ten hoogste 71 jaar oud.

                  III.
                  Frerick Everts,
                  geboren in "uit Heiligerlee" (zie 6).

                  Generatie 5
                  (betovergrootouders)

                  24 Frerick N..

                  Hij
                  trouwde [bron:
                  met

                  25 Anne.

                  Kinderen
                  uit dit huwelijk:

                  I. Evert Fredericks
                  (zie 12).

                  II. Jan
                  Frericks. Jan trouwde op zaterdag 13 december 1659 in Scheemda (hc) [bron:
                  met Trijntie Broerkes.

                  26 Lubbert Hindricks.

                  Hij
                  trouwde [bron: http://groups.yahoo.com/group/groningen-genealogy/message/1484
                  (Jaap Tjadens)] met

                  27 Dieuwer.

                  Kind uit
                  dit huwelijk:

                  I.
                  Rixte Lubberts (zie
                  13).

                  Albert Zweep, Enschede 1-12-2011

                  Nageslacht
                  van Grietje en van Menje zie o.a. :

                  Kwartierstaat
                  van Engelina Jantina Smid; (Jan de Bruijne)

                  http://members.home.nl/j.de.bruijne/kwartierstaat%20smid.htm

                  vermeldt Grietje Jurjens Tijran

                  Kwartierstaat van Geuko
                  Hendrik Schuur (1944) (Gudi Schuur)