Re: [groningen-genealogy] Re: Sweep

  • Godwin Zwanenburg
    Message 1 of 6 , Oct 31, 2011
      Beste Ineke,

      Er staat echter een foute doopdatum van Geert in: dat moet 4-6-1723 te
      Winschoten zijn.

      Groeten,

      Godwin

         Godwin Zwanenburg
         Uthof 24
         9202 HM  Drachten
         The Netherlands
    • westeremden
      Message 2 of 6 , Nov 1, 2011
        Omdat ik nu een naam en jaartal had was het een stuk makkelijker om dingen te checken en ik heb ook gezien dat de doopdatum 4 juni 1723 is. Verder denk ik dat de huwelijksdatum een andere is, namelijk 8 april 1717 te Midwolda. Dan trouwen een Evert Jan en Lutgert Jans, wiens eerste kind, zoon Jan, op 3 oktober 1717 te Midwolda gedoopt wordt. Vanwege geboortedatum en -plaats van het eerste kind lijkt het me aannemelijker dat het huwelijk in 1717 te Midwolda bij de bedoelde Evert Jan en Lutgert Jans horen. Er worden inderdaad drie kinderen in Midwolda gedoopt: Jan (1717), Jan (1718) en Jan (1721). Het eerste kind dat in Winschoten wordt gedoopt is Antje en dat is in 1719 gebeurd, dus tussn de doop van Jan 2 en Jan 3. Ik heb de doopaktes van Antje en Jan 3 bekeken om te zien of er misschien een verkeerde plaatsnaam is vermeld, maar op de laatste pagina van beide doopboeken worden de overeenkomstige plaatsnamen genoemd.
        In Winschoten heb ik verder nog een doopvermelding gevonden van Geerdt (zie boven, 1723), Grietje (1726), Alke (1729), Catharina (1731) en Janna (1734).
        Alle informatie komt van allegroninger.nl

        --- In groningen-genealogy@yahoogroups.com, Godwin Zwanenburg <gzwanenburg@...> wrote:

        > Beste Ineke,
        >
        > Er staat echter een foute doopdatum van Geert in: dat moet 4-6-1723 te
        > Winschoten zijn.
        >
        > Groeten,
        >
        > Godwin

        > --
        > --
        > ****************************************************************
        >    Godwin Zwanenburg
        >    Uthof 24
        >    9202 HM  Drachten
        >    The Netherlands

      • albert zweep
        Message 3 of 6 , Nov 2, 2011
          http://members.home.nl/dick.kuipers/albert/zweep/kwst-az.htm Ineke e.a. Deze gegevens staan al jaren op mijn bijdrage aan bovenstaande site van Dick Kuipers. Ik was destijds, en nog steeds, erg blij met de bijdrage van Klaas Bijsterveld, omdat het mij een belangrijke stap verder bracht met de stamvader van mij en vele andere "Zwepen" uit O-Gron. Het plakte 2 takken aan elkaar en verwierp een week eerder gedane suggesties over de ouders van Evert Jans Sweep.Hieronder heb ik de voorouders van Geerd Everts geplakt, daarin nog wat meer details die op de site (aan vernieuwing toe!) nog niet te vinden zijn.Overigens wat betreft het huw van Evert Jans en Lutgert Jans is er iets vreemds aan de hand:proc. 29-9-1715 Scheemda en Winschotenlidmaat: Winschoten 28-11-1715 Evert Jans (en) Lutgert Jans, Ehel. , attest. van de Scheemdaen cop. 8-4-1717 in Midwolda Dit gevoegd bij dopen afwisselend in Midwolda en Winschoten, heeft mij weleens doen veronderstellen dat er 2 echtparen met de zelfde namen waren in Midwolda en in Winschoten, wat zeer onwaarschijnlijk is. Deze gedachte weer verworpen omdat zowel bij zoon Jan Everts ged. Midwolda als bij Geert Everts, ged. Winschoten, de naam Sweep opduikt. Maar ik heb geen echte verklaring voor die huw. gegevens, misschien is het huw in 1715 wel geproclameerd , maar om een of andere reden niet voltrokken?? m.v.g.Albert Zweep Kwartierstaat van Geerd Everts Sweep
          Generatie 1 (proband)

          1 Geerd Everts Sweep. Hij is
          gedoopt op vrijdag 4 juni 1723 in Winschoten [bron: Arch.
          Gron. DTB Winschoten]. Geerd is overleden. Geerd trouwde, 19 jaar oud, op
          zondag 12 mei 1743 in Eexta (Scheemda)
          [bron: kwartierstaat Jan Zweep] met Ipe Koops (Ipe
          Cobes), 27 jaar oud. Ipe is een dochter van Coop Jans en Anneke
          Meinders. Zij is gedoopt op zondag 15 december 1715 in Westerlee [bron: CD
          Groningen dopen-huw.]. Ipe is overleden.
          Kinderen van Geerd en Ipe:

          I. Lutgert Geerts, geboren op
          donderdag 5 mei 1746 in Eexta. Zij is
          gedoopt op zondag 8 mei 1746 in Eexta
          [bron: Arch. Gron. DTB Eexta]. Lutgert is overleden.

          II. Jacobus Geerts, geboren
          op zaterdag 14 oktober 1747 in Eexta
          (Scheemda). Hij is gedoopt op zondag 15 oktober 1747 in Eexta [bron: Arch. Gron. DTB
          Eexta]. Jacobus is overleden.
          III. Lutgert Geerts Zweep,
          geboren op dinsdag 4 maart 1749 in Eexta [bron: Arch. Gron. DTB
          Eexta]. Zij is gedoopt op vrijdag 7 maart 1749 in Eexta [bron: Arch. Gron. DTB
          Eexta]. Lutgert is overleden, 48 jaar oud. Zij is begraven op vrijdag 3
          november 1797 in Slochteren [bron: allegroningers.nl]. Lutgert trouwde, 25 jaar oud, op
          zondag 22 mei 1774 in Midwolda [bron: http://home-1.worldonline.nl/~ac21639/midwold1.htm%5d met
          Tamme Jans
          Huninga, 26 jaar oud, nadat zij op zondag 24 april 1774 in Midwolda in ondertrouw zijn gegaan [bron: http://home-1.worldonline.nl/~ac21639/midwold1.htm%5d.
          Tamme is een zoon van Jan Jacobs en Geertje Tammes. Hij is gedoopt op zondag 13
          augustus 1747 in Midwolda [bron: http://home-1.worldonline.nl/~ac21639/midwold1.htm%5d.
          Tamme is overleden op woensdag 10 augustus 1808 in Slochteren, 60 jaar oud [bron: allegroningers.nl]. Tamme trouwde later op zondag 11
          november 1798 in Slochteren [bron: allegroningers.nl] met Dietje Eltjes (1759-1837).
          IV. Evert Geerts, geboren op
          zondag 28 maart 1751 in Eexta [bron: Arch. Gron. DTB Eexta]. Hij is gedoopt op zondag 4 april
          1751 in Eexta [bron:
          Arch. Gron. DTB Eexta]. Evert is overleden. Evert trouwde, 26 jaar oud,
          op zondag 25 mei 1777 in Scheemda
          [bron: CD Groningen dopen-huw.] met Geeske (Geessien)
          Jans, 28 jaar oud. Geeske is een dochter van Jan Bartels en Anneke (Anke) Hindriks. Zij is gedoopt op zondag 6 oktober
          1748 in Meeden [bron:
          groningen dopen [menne glas]]. Geeske is overleden op zondag 5 november
          1820 in Scheemda, 72 jaar oud [bron: Genlias overl. akte].
          V. Jacobus Geerts, geboren op
          zaterdag 10 maart 1753 [bron: Arch. Gron. DTB Eexta].
          Hij is gedoopt op vrijdag 16 maart 1753 in Eexta [bron: Arch. Gron. DTB
          Eexta]. Jacobus is overleden. Jacobus trouwde, 23 jaar oud, op maandag 27
          mei 1776 in Winschoten [bron: CD Groningen dopen-huw.] met Lukje
          Meinderts, 22 jaar oud. Lukje is een dochter van Meindert Harms Sprik en Engel Lupkes. Zij is gedoopt op vrijdag 11 januari 1754 in
          Winschoten [bron: CD
          Groningen dopen-huw.].
          Generatie 2 (ouders)

          2 Evert Jans Sweep, geboren
          in Winschoten. Hij is gedoopt op
          donderdag 26 maart 1693 in Winschoten
          [bron: Gron Gen Group: Klaas Bijsterveld; ook: Winschoten
          ODP]. Evert is overleden, 81 jaar oud. Hij is begraven op woensdag 1
          februari 1775 in Winschoten [bron: Collecten bij begrafenissen Winschoten 1723-1742 [alle
          groningers.nl]]. Evert trouwde (2), 53 jaar oud, op zondag 10 april 1746
          in Winschoten [bron:
          allegroningers.nl] met Margareta
          Jans (�1685-1759), ongeveer 61 jaar oud.
          Hij trouwde (1), 24 jaar oud, op donderdag 8 april 1717 in Midwolda [bron: Arch. Gron.
          DTB Midwolda] met Lutgert Jans (zie 3 hieronder). Evert en Lutgert gingen op zondag 29
          september 1715 in Scheemda in
          ondertrouw [bron: Arch. Gron. DTB Scheemda].
          3 Lutgert Jans, geboren in
          afk. "van Scheemda". Lutgert is
          overleden. Zij is begraven op maandag 7 december 1744 in Winschoten [bron:
          allegroningers.nl Collecten bij begrafenissen Winschoten 1742-1761].

          Kinderen uit dit huwelijk:
          [-op 28-10-1728 is een kind begraven in Winschoten
          -ook op 13-12-1734
          -ook op 17-6-1743]

          I. Jan Everts. Hij is gedoopt
          op zondag 3 oktober 1717 in Midwolda
          [bron: Arch. Gron. DTB Midwolda]. Jan is overleden.

          II. Jan Everts. Hij is
          gedoopt op maandag 3 oktober 1718 in Midwolda [bron: Arch. Gron.
          DTB Midwolda]. Jan is overleden.
          III. Antie Everts. Zij is
          gedoopt op zondag 13 augustus 1719 in Winschoten [bron: Arch.
          Gron. DTB Winschoten]. Antie is overleden, 74 jaar oud. Zij is begraven
          op vrijdag 9 mei 1794 in Winschoten
          [bron: Collecten bij begrafenissen Winschoten [alle
          groningers.nl]]. Antie trouwde, 31 jaar oud, op zondag 16 mei 1751 in
          Winschoten met [misschien] Hilwert
          Thomas. Hilwert is een zoon van [waarschijnlijk] Tomas Heys. Hilwert is overleden.
          IV. Jan Everts. Hij is
          gedoopt op zondag 3 augustus 1721 in Midwolda [bron: Arch. Gron.
          DTB Midwolda]. Jan is overleden. Jan trouwde, 22 jaar oud, op woensdag 15
          april 1744 in Oude Pekela (hc) [bron: Pekela.ODP, Dick Kuil] met Hille Leverts, 30 jaar oud, nadat zij
          op woensdag 15 april 1744 in Oude Pekela, en
          Westerlee 19/4/1744 in ondertrouw zijn gegaan [bron:
          Arch. Gron. DTB Oude Pekela]. Hille is een dochter van Levert Hindricks en Marregijn (Martien) Jans. Zij is gedoopt op zondag 8 april
          1714 in Vlagtwedde [bron: Arch. Gron. DTB Vlagtwedde]. Hille is overleden.
          V. Geerd Everts Sweep, gedoopt op vrijdag 4 juni 1723 in Winschoten (zie 1).
          VI. Grietje Everts. Zij is
          gedoopt op vrijdag 25 januari 1726 in Winschoten [bron: Arch.
          Gron. DTB Winschoten]. Grietje is overleden.
          VII. Alke Everts. Zij is
          gedoopt op zondag 2 januari 1729 in Winschoten [bron: Arch.
          Gron. DTB Winschoten]. Alke is overleden.
          VIII. Catharina Everts. Zij
          is gedoopt op zondag 1 april 1731 in Winschoten [bron: Arch.
          Gron. DTB Winschoten]. Catharina is overleden.
          IX. Janna Everts. Zij is
          gedoopt op zondag 11 april 1734 in Winschoten [bron: Arch.
          Gron. DTB Winschoten]. Janna is overleden.
          Generatie 3 (grootouders)

          4 Jan Everts Sweep, geboren
          in "van Graafschap Ravensberg". Jan is
          overleden. Hij is begraven op woensdag 2 augustus 1741 in Winschoten [bron: Collecten
          bij begrafenissen Winschoten 1723-1742 [alle groningers.nl]].
          Hij trouwde omstreeks oktober 1691 in Winschoten [bron: Arch Gron
          DTB Winschoten] met Grietie Juriens. Jan en Grietie gingen op donderdag
          27 september 1691 in Winschoten in
          ondertrouw [bron: Gron. Gen. Gr.: Klaas
          Bijsterveld].
          5 Grietie Juriens, geboren in
          "van d�Leecke". Grietie is overleden.
          Zij is begraven op zaterdag 4 april 1733 in Winschoten [bron: Gron. Gen.
          Gr.: Klaas Bijsterveld].
          Kind uit dit huwelijk:

          I. Evert Jans Sweep, geboren in Winschoten (zie 2).
          To: groningen-genealogy@yahoogroups.com
          From: inekehe@...
          Date: Wed, 2 Nov 2011 01:34:32 +0000
          Subject: [groningen-genealogy] Re: Sweep

> [...]

          > Beste Ineke,

          > Er staat echter een foute doopdatum van Geert in: dat moet 4-6-1723 te

        • westeremden
          Message 4 of 6 , Nov 2, 2011
            Bedankt voor de link, daar staat heel wat nuttige informatie. Die twee jaartallen voor het huwelijk zouden inderdaad best op dit echtpaar betrekking kunnen hebben. Misschien is de relatie tijdelijk verbroken of waren er andere redenen om nog niet te trouwen. Die doopdata blijft een lastig verhaal, ik hoop dat daar op de één of andere manier nog wat duidelijkheid over komt in de toekomst. Waar ik nog wel mee blijf zitten is dat het eerste huwelijksdocument uit Winschoten komt en het tweede uit Midwolda. Het blijft om deze twee plaatsen draaien. Zouden er misschien toch twee echtparen zijn? Ik hoop er nog wat over te vinden ergens.

            Overigens zijn Evert Jans Sweep en Lutgert Jans mijn stamouders, maar in mijn tak is de naam Sweep verloren gegaan door een zoon die zijn moeders naam heeft aangenomen. Leidraad was een internetsite over de familienaam Busscher, de afstamming naar Evert Jans Sweep klopt zo ver ik kan beoordelen, maar ik heb nog niet alles geverifieerd rondom de familienaam.