Loading ...
Sorry, an error occurred while loading the content.
 

Afstamming Jan Jurjens (de Jonge)

Expand Messages
  • Evert de Jonge
    Hallo, Al eerder vroeg ik tips die konden leiden tot het vaststellen van de juiste ouders van Jan Jurjens (de Jonge), mijn voorlopige stamvader. Even de
    Message 1 of 1 , Sep 12, 2011
      Hallo,

      Al eerder vroeg ik tips die konden leiden tot het vaststellen van de juiste ouders van Jan Jurjens (de Jonge), mijn voorlopige stamvader.

      Even de gegevens:

      Jan werd geboren Nieuwe Pekela (volgens trouwinschrijving) en dat moet gelet op de overlijdensaantekening maart 1771 zijn geweest. Hij werd begraven Nieuwe Pekela 15-9-1807 ('achterlatende vrouw en drie kinderen' NB: In de diaconierekening Jan Jurrijs genoemd), hij trouwde Nieuwe Pekela 20-11-1791, Geesien Pieters Soldaat (ook Nap), ~NP 31-5-1772, + Borger 21-6-1852, d.v. Pieter Jurjens (eenmaal Jans) Soldaat en Grietje Berents Gooskens.
      Hun kinderen: ~Nieuwe Pekela
      1. Jurjen, 1792 + begr. Nw Pekela 14-10-1794 (bron: diaconierekeningen)

      2. Jantje, ~ 1795, + Borger 13-8-1844, & Nw Pekela 9-4-1814 H.M. Baas (in deze akte is vader schoenmaker en moeder heet Nap)

      3. Grietje, ~1797 (vernoemd naar grootmoeder moederszijde), 17-10-1797, + Borger 26-4-1879, & Onstwedde 29-4-1825 Albert Barelts Mooibroek.

      4. Jurjen, ~1799 (idem grootvader vaderszijde) & R.W. Panneman

      5. Pieter, ~1802 (idem moederszijde) + Borger 22-9-1887, & Onstwedde 29-4-1826 Margje Jacobs Roosjen en &2?? E. de Groot.

      6. Hendrikje, ~1806, & Onstwedde 29-4-1826 A.W. Panneman



      NB: Bij Jan's overlidjen waren er dus geen drie maar vijf kinderen in leven.



      Nu had ik als vermoedelijke ouders ook het volgende echtpaar genoteerd:



      Jurjen Jans, * 1735, + Nw Pekela 26-3-1823, wonende in het werkhuis, gewezen schoenmaker, & Jantje Hindriks, * 1729, + Nw Pekela 3-2-1823 (idem wonende) Zij huwden niet in provincie Groningen en lieten er ook geen kinderen dopen.



      Dankzij het feit dat de originele akten nu op Alle Groningers zijn te zien vond ik in de overlijdensakten van Jurjen en zijn vrouw Jantje respectievelijk de volgende aantekening: Jurjen 'nalatende vijf kleinkinderen', en bij Jantje 'echtgenoot is gewezen schoenmaker, nalatende vijf kleinkinderen'.



      Verder vond ik nog in de Diaconierekeningen Nw Pekela:

      - 30-11-1764: 'Nog ontvangen van Klaas Jurrijens vrou wegens een belofte toe Jurrijns Schoenmackers Jan om het knoopmaken te leren.1-0-0'

      -3-4-1798: 'Een kraamkind begraven van Jan Schoenmaker en Geessien Jacobs'.

      NB: Het betreft een aantekening waar -afwijkend- ook de naam van de moeder wordt genoemd. Of dit het eerste echtpaar is?



      Mijn vraag is nu ik heb vastgesteld dat Jan Jurjens & Geesje Pieters hun oudste dochter Jantje noemden (dus zeer vermoedelijk naar Jan's moeder), Jan en zijn vermoedelijke vader Jurjen Jans, alletwee schoenmaker zijn en Jurjen bij zijn overlijden vijf kleinkinderen naliet - dus het exacte aantal kinderen van Jan die in 1823 nog leefden - ik de juiste voorouders te pakken heb? Het 'minpunt' in de beredenering is de ouderdom van zijn moeder, die volgens de akte van 1823 94 jaar oud was en in 1729 geboren moet zijn. Dit hoeft niet te kloppen, men maakte wel meer fouten in die tijd. Het kan ook zijn dat de ouderdom van Jan Jurjens in de overlijdensaantekening van 1806 verkeerd is.



      Graag verneem ik commentaar of aanvullingen,



      Vr. groet

      Evert de Jonge












      [Non-text portions of this message have been removed]
    Your message has been successfully submitted and would be delivered to recipients shortly.