Heller uit Wehe

  • julhel26
    Message 1 of 6 , Sep 3, 2011
      Goede morgen,
      Op 13-5-1842 overlijdt in Wehe(gem.Leens):
      Grietje Jacobs Heller, oud 32 jaar, geboren te Obergum gem.Leens
      Ouders: Jacob Heller en Crijnje Jans
      Relatie: Jan Tunnis Helena
      Aangevers: de naburen Thomas Jans de Graaf en Hendrik Roelfs Spoelma
      Dit alles is te vinden op "Alle Groningers", Overlijdensregister Leens 1842, aktenr.13.
      Uitbundig zoeken met verschillende variaties zoals:
      Helder i.p.v Heller
      Krijnje i.p.v.Crijnje
      Helenius i.p.v.Helena.(in Leens veel personen met naam Helenius!),
      heeft niets opgeleverd. De akte is duidelijk ingevuld en de schrijfstijl geeft geen aanleiding tot misverstanden.

      Wie weet meer?

      Willem Helder.
    • Fred Reenders
      Message 2 of 6 , Sep 3, 2011
        Hallo Willem,

        In het DTB boek van Obergum (DTB 343) vind ik:

        Grietje

        Geboren: 27-12-1809

        Gedoopt: 07-01-1810

        Vader: Jacob Freerks

        Moeder: Krijnje Jans Pool

        Zou dit de bewuste Grietje kunnen zijn? Het lijkt er wel een beetje op.

        Vriendelijke groet!

        Fred Reenders

        Message 3 of 6 , Sep 3, 2011
          Ik vermoed dat de vader en moeder de volgende waren

          Doop 03-10-1802 Obergum & Maarhuizen

          Kind Thomas Onnes
          Geslacht m
          Geboorteplaats Obergum
          Geboortedatum 13-09-1802

          Vader Jacob Freerks
          Moeder Krienje Jans

          Bron Doop- en trouwboek Obergum en Maarhuizen 1756-1811
          Collectie DTB (toegang 124)
          Inventarisnummer 343

          Zoek je op die manier verder heb je het huwelijk en een zwik andere kinderen

          http://allegroningers.nl/index.php?option=com_genealogie&task=persoon_result&zoekmethode=eenvoudig&Itemid=54&persoon_1_achternaam=Jans&persoon_1_tussenvoegsel=&persoon_1_voornaam=Krienje

          en hier heb je haar doop

          Doop 07-01-1810 Obergum & Maarhuizen

          Kind Grietje
          Geslacht v
          Geboorteplaats Obergum
          Geboortedatum 27-12-1809

          Vader Jacob Freerks
          Moeder Krijnje Jans Pool

          At 05:44 PM 9/3/2011, you wrote:

> [...]
          >heeft niets opgeleverd. De akte is duidelijk
          >ingevuld en de schrijfstijl geeft geen aanleiding tot misverstanden.

          _ _
          (o) (o)
          oOOO----(_)----OOOo---
          http://www.hendrick-hamel.henny-savenije.pe.kr
          (in English) Feel free to discover Korea with Hendrick Hamel (1653-1666)
          http://www.vos.henny-savenije.pe.kr Frits Vos
          Article about Witsen and Eibokken and his first Korean-Dutch dictionary
          http://www.cartography.henny-savenije.pe.kr (in
          English) Korea through Western Cartographic eyes
          http://www.henny-savenije.pe.kr/phorum Bulletin board for Korean studies

        • Albert Meijer
          Message 4 of 6 , Sep 3, 2011

            huwelijk 15-4-1840 Loppersum

            Johann Fons Heinrich Helle en Grietje Jacobs Herder
            haar ouders Jacob Freerks Herder en Krijnje Jans Pool

            doop 7-1-1810 Obergum & Maarhuizen

            Grietje  geboren 27-12-1809
            ouders Jacob Freerks en Krijnje Jans Pool

            At 05:44 PM 9/3/2011, you wrote:

> [...]
            >heeft niets opgeleverd. De akte is duidelijk
            >ingevuld en de schrijfstijl geeft geen aanleiding tot misverstanden.

            _ _

            Message 5 of 6 , Sep 3, 2011

              zie ook huwelijks bijlagen: https://www.familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1-15713-26884-16?cc=1831469&wc=10700506

              ________________________________

              Message 6 of 6 , Sep 3, 2011
                Hartelijk dank Fred Reenders, Henny Savenije en Albert Meijer voor jullie snelle en
                uitgebreide respons op mijn vraag over Grietje Jacobs Heller overleden op 13-5-1842 in
                Wehe. Vooral door jullie bijdragen kon ik de werkelijke namen van de betrokkenen goed
                afleiden. Hieronder geef ik in hoofdletters en met ( = ...) de goede namen aan.

                Op 13-5-1842 overlijdt in Wehe(gem.Leens):
                Grietje Jacobs Heller (=GRIETJE JACOBS HERDER), oud 32 jaar, geboren te Obergum gem.Leens
                Ouders: Jacob Heller(=JACOB HERDER) en Crijnje Jans(=KRIJNJE/KRIENJE JANS POOL)
                Relatie: Jan Tunnis Helena(=JOHANN FONS/TONS HEINRICH HELLE of in veel akten TONNIS HELLE)

                Wanneer je met deze achternamen aan de slag gaat in "Alle Groningers" is er geen enkel
                probleem om de betrokkenen thuis te brengen.
                Dat niet alleen nu maar ook al in 1866 er problemen met de achternamen van de
                betrokkenen waren blijkt uit de huwelijksakte van Krijnje Helle (kind van Tonnis Helle uit een
                ander huwelijk) en Heine Smid op 2-6-1866 te Ten Boer (huwelijksregister Ten Boer 1866,
                aktenr. 27).
                Omdat mijn aandacht zich richt op HELDER/HELLER en niet op HERDER houd ik dit
                zoekwerk verder voor gezien. Nogmaals mijn dank

                Willem Helder
                e-mail: whelder@...