Re: Grietje Hendriks Okken

  • reint
    Message 1 of 8 , Jul 14, 2011
      Hallo,

      Hoe zat dat ook al weer..... Grietje Hindriks Okken gaat met Adriaan Egberts de Jonge in ondertrouw in Groningen, terwijl ze komen van Wildervank en daarna ook daar wonen. Dat had er toch mee te maken dat ze van een ander geloof waren dan de officiele Hervormde Kerk? Dus trouwen in de eigen kerk in Stad en daarna met attestatie naar Wildervank.
      Ik zag voorts dat de moeder van Hillechien en Grietje Hindriks Okken, Greetjen Jans, eerder getrouwd was met Edes (Edse) Menninga (hij toen van Kropswolde en zij van Wildervank) en dat ook zij in ondertrouw zijn gegaan in Groningen. Bij hun ondertrouw staat het woord attestatie vermeld. Naar Wildervank dus.
      Misschien kan iemand hier iets meer over zeggen. Het verhaal van FredW lijkt me sowieso zeer aannemelijk.

      Groeten Reint.

      Message 2 of 8 , Jul 14, 2011
> [...]
        >Wildervank en daarna ook daar wonen. Dat had er toch mee te maken
        >dat ze van een ander geloof waren dan de officiele Hervormde Kerk?

        Volgens mij waren ze Luthers maar ik zou het weer op moeten zoeken.

> [...]
        >Misschien kan iemand hier iets meer over zeggen. Het verhaal van
        >FredW lijkt me sowieso zeer aannemelijk.

        Maar hadden de Luthersen ook geen trouwboeken?

        _ _
        (o) (o)
        oOOO----(_)----OOOo---

      • wiersemafred
        Message 3 of 8 , Jul 14, 2011
          Beste mensen --

          Helaas had ik het eerder niet juist. De Hillichien Hindriks Okkes die in 1832 is overleden is niet de op 21 dec 1755 in Wildervank gedoopte Hillichjen Hindriks, dochter van Hindrik Jans (Fekken, Feks) en Grietje Jans (Vierkant?). Laatstgenoemde Hillichje tr. Roelf Broekema en zij is overleden in 1827 in Veendam (zie o.a. de memor. van succ. van Hilligje Hindriks Feks in 1827, waarin veel familieleden vermeld staan).

          We blijven maar doorspeuren.
          Gr.,
          FredW

        • Robb Ouzts
          Message 4 of 8 , Jul 16, 2011
            Beste mensen,

            I agree with Fred, Hillichje Hindriks baptized 21.12.1755 in Wildervank, is
            surnamed Feks.  Here is a link to what I have about the Feks, Fekken:
            http://wc.rootsweb.ancestry.com/cgi-bin/igm.cgi?op=GET&db=rawboots&id=I13124

            Hillichjen Hindriks Okkes, I believe may have been baptized in 1753, though I am
            not sure I have found the correct baptism for her.  Here is what I think her
            family is:
            http://wc.rootsweb.ancestry.com/cgi-bin/igm.cgi?op=GET&db=rawboots&id=I217182%c2%a0 I
            do not believe she is the sister of Grietje Hindriks Okken.

            Grietje Hindriks Okken, I believe was baptized in 1771, and was 62 years as
            recorded in her death.  Here is a link for her:
            http://wc.rootsweb.ancestry.com/cgi-bin/igm.cgi?op=GET&db=rawboots&id=I130058

            mvg,
            Robb.
            Centerville, UT.