Re: [groningen-genealogy] Klaasjen (Sijbrigs) Speelman

    Message 1 of 40 , Jun 3, 2011
      >Zijn de bijlagen van dat huwelijk via groningen of genver ->
      >familysearch beschikbaar? Ben even alles vooraf kwijt maar als na 1811
      >gehuwd zijn de bijlagen vaak een meer dan prima uitkomst

      Die bij het eerste huwelijk heb ik niet kunnen vinden. Bij de andere
      huwelijken wordt naar de bijlage in het eerste huwelijk verwezen.

      Maar de bijlagen kun je hier vinden

      http://www.genver.nl/

      _ _
      (o) (o)
      oOOO----(_)----OOOo---
      http://www.hendrick-hamel.henny-savenije.pe.kr (in English) Feel free
      to discover Korea with Hendrick Hamel (1653-1666)
      http://www.vos.henny-savenije.pe.kr Frits Vos Article about Witsen
      and Eibokken and his first Korean-Dutch dictionary
      http://www.cartography.henny-savenije.pe.kr (in English) Korea
      through Western Cartographic eyes
      http://www.henny-savenije.pe.kr/phorum Bulletin board for Korean studies

    • ben doedens
      Message 40 of 40 , Jun 8, 2011
        klaasbijsterveld wrote:
> [...]
        > onmogelijkheid om een geboorte acte te overleggen, omdat haar naam in
        > geen register te vinden is. De getuigen verklaarden de moeder wel
        > gekend te hebben, omdat ze naburen waren. Tijdens en na haar geboorte
        > waren ze als buren met elkaar omgegaan en uit dien hoofde zagen zij
        > geen zwarigheden deze acte te passeren. Meer is het niet, de reden
        > van het niet aangeven blijft dus onduidelijk, misschien toch uit
        > schaamte maar niet gedaan.
        > Eventueel kan er nog bij het civiel gerecht gekeken worden of daar
        > nog een zaak dient tegen een vermeende vader, maar die kans acht ik

        Heel duidelijk Klaas.

        Ik denk niet dat je er schaamte achter moet zoeken. Meer onwetendheid en
        onachtzaamheid, zeker in 1814. De wetten van Napoleon werden niet algemeen
        geaccepteerd en zeker bij het ongeletterde volk waren ze onbekend. Overigens
        kon het nog erger. Ik herinner me de uitzending van "Verborgen Verleden" met
        ik meen Philip Frericks waarvan een van zijn voorouders ook een dame was van
        niet onbesproken zeden met diverse kinderen van diverse vaders. Daarom werd
        ze ter verbetering eerst geplaatst in de kolonie Frederiksoord maar werd
        daaruit verbannen naar de kolonie Veenhuizen vanwege haar onzedig gedrag om
        aldaar naamloos te worden begraven op een anoniem stuk begraafplaats.

        Met vriendelijke groeten,
        Ben Doedens