Re: [groningen-genealogy] Klaasjen (Sijbrigs) Speelman

  • Teijo Doornkamp
    Message 1 of 40 , Jun 1, 2011
      Dag Henny,

      een vreemd geval. Ook bij haar 2e huwelijk met Hinrich Backer staat een
      rare geboortedatum:

      Bron Burgerlijke stand - Huwelijk
      Archieflocatie Groninger Archieven
      Algemeen Gemeente: Veendam
      Soort akte: Huwelijksakte
      Aktenummer: 39
      Datum: 13-10-1851
      Bruidegom Hinrich Eden Backer
      Geboorteplaats: Norden, Dld
      Bruid Klaassien Speelman
      Geboorteplaats: Veendam
      Vader bruidegom Hinrich Pauls Backer
      Moeder bruidegom Antje Roolfs Hinrichs
      Vader bruid NN
      Moeder bruid Sijbrich Hendriks Speelman
      Nadere informatie beroep bruidegom: smidsknecht; geboortedatum bruid: 00
      00 1814; bruidegom 45 jaar; bruid 36 of 37 jaar; weduwnaar van Anna
      Himelsucken; weduwe van Geert Harms Brink

      Die geboorteacte zal er niet zijn denk ik. Iemand zal de huwelijkse
      bijlagen van 1 van die huwelijken een keertje moeten lichten lijkt me om
      te zien wat daar in staat. Mijn gok is dat we daar een akte van bekendheid
      in zullen aantreffen.

      Moeder Sibrig lijkt het niet heel nauw te hebben genomen met de huwelijkse
      moraal. Er zijn nog meer onechte kinderen in 1809 en 1821.

      Teijo

    • ben doedens
      Message 40 of 40 , Jun 8, 2011
        klaasbijsterveld wrote:
> [...]
        > onmogelijkheid om een geboorte acte te overleggen, omdat haar naam in
        > geen register te vinden is. De getuigen verklaarden de moeder wel
        > gekend te hebben, omdat ze naburen waren. Tijdens en na haar geboorte
        > waren ze als buren met elkaar omgegaan en uit dien hoofde zagen zij
        > geen zwarigheden deze acte te passeren. Meer is het niet, de reden
        > van het niet aangeven blijft dus onduidelijk, misschien toch uit
        > schaamte maar niet gedaan.
        > Eventueel kan er nog bij het civiel gerecht gekeken worden of daar
        > nog een zaak dient tegen een vermeende vader, maar die kans acht ik

        Heel duidelijk Klaas.

        Ik denk niet dat je er schaamte achter moet zoeken. Meer onwetendheid en
        onachtzaamheid, zeker in 1814. De wetten van Napoleon werden niet algemeen
        geaccepteerd en zeker bij het ongeletterde volk waren ze onbekend. Overigens
        kon het nog erger. Ik herinner me de uitzending van "Verborgen Verleden" met
        ik meen Philip Frericks waarvan een van zijn voorouders ook een dame was van
        niet onbesproken zeden met diverse kinderen van diverse vaders. Daarom werd
        ze ter verbetering eerst geplaatst in de kolonie Frederiksoord maar werd
        daaruit verbannen naar de kolonie Veenhuizen vanwege haar onzedig gedrag om
        aldaar naamloos te worden begraven op een anoniem stuk begraafplaats.

        Met vriendelijke groeten,
        Ben Doedens