Re: [groningen-genealogy] Re: Ledematen Provincie Groningen

    Message 1 of 21 , Mar 7, 2011
      Ik zou desnoods de site op mijn server kunnen
      onderbrengen. Als Menne dat wil, dan doe ik dat
      met een toelichting dat de site aan menne
      toebehoort maar tegenwoordig op mijn server staat.

      At 09:12 AM 3/8/2011, you wrote:

      >Een tamelijk larmoyante boodschap. Ik vraag me
      >af wat de steller met deze onduidelijke tekst
      >probeert te bereiken, en of hij hiermee de
      >talrijke vrijwilligers die aan deze onvolprezen
      >transcripties hebben meegewerkt niet onnodig bruskeert...
      >
      >--- In
      ><mailto:groningen-genealogy%40yahoogroups.com>groningen-genealogy@yahoogroups.com,

      > regelmatig en krijg daardoor veel informatie.
      > terugkomt. Kunnen we metelkaar iets doen ?

      _ _
      (o) (o)
      oOOO----(_)----OOOo---
      http://www.hendrick-hamel.henny-savenije.pe.kr
      (in English) Feel free to discover Korea with Hendrick Hamel (1653-1666)
      http://www.vos.henny-savenije.pe.kr Frits Vos
      Article about Witsen and Eibokken and his first Korean-Dutch dictionary
      http://www.cartography.henny-savenije.pe.kr (in
      English) Korea through Western Cartographic eyes
      http://www.henny-savenije.pe.kr/phorum Bulletin board for Korean studies

    • Erick Staal
      Message 2 of 21 , Mar 7, 2011
        Hoi,

        Mocht het helaas geen vroege 1 april grap zijn: ik heb inmiddels een
        kopie gemaakt van de lidmaten. Die kopie blijft echter strikt privé
        totdat er duidelijkheid is over het voortbestaan van de lidmaten site en
        dat Menne er geen bezwaar tegen heeft dat eea gedeeld mocht gaan worden
        met anderen mocht hij er toch mee ophouden (hoop van harte van niet!!).

        mvg, Erick

      • michldejong
        Message 3 of 21 , Mar 8, 2011
          Het lijkt me, in antwoord op de opmerkingen van Erick Staal, overigens de vraag in hoeverre Menne Glas de door een waaier aan verschillende vrijwilligers vervaardigde transcripties (van bovendien openbaar toegankelijke bronnen) als zijn intellectuele eigendom kan opeisen. Dat gezegd hebbende, hoop ik duchtig dat dit een hypothetische vraag mag blijven.
        • Pera
          Message 4 of 21 , Mar 8, 2011
            Beste lijstgenoten,

            Bij Tresoar hebben ze het handig opgelost. In het zoekmenu “vóór 1811” staat
            achter Dopen, Trouwen en Begraven nog een vierde rubriek: Lidmaten.

            Zou dat bij het Groninger Archief ook niet kunnen?

            Hartelijke groeten,

          • Harm Selling
            Message 5 of 21 , Mar 8, 2011
> [...]
              > toegankelijke bronnen) als zijn intellectuele eigendom kan opeisen.
              > Dat gezegd hebbende, hoop ik duchtig dat dit een hypothetische vraag

              Naar mijn mening heeft iedere medewerker de volledige rechten over het
              door hem of haar bewerkte gedeelte.
              Als deze bron van het net zou verdwijnen, staat het mij bijvoorbeeld
              vrij om het door mij bewerkte gedeelte van Winschoten openbaar te maken.
              Het staat mij echter niet vrij om andere gedeelten openbaar te maken.
              Daarvoor heeft Menne van de bewerkers toestemming gekregen, niemand anders.

              Het zonder meer verplaatsen van de website naar een andere server, zoals
              voorgesteld is, lijkt me dan ook geen optie. Daar zullen de
              oorspronkelijke bewerkers, bij wie het intellectuele eigendom rust, het
              dan toch mee eens moeten zijn. In zo'n geval zal iedere bewerker
              afzonderlijk om toestemming moeten worden gevraagd.

              Maar Menne zal vast nog wel reageren, wat nu precies zijn bedoeling is.

              Harm Selling
              http://genealogiegroningen.nl
              http://genealogiewinschoten.nl
              http://genealogiestrating.nl

            • Casper Casemir
              Message 6 of 21 , Mar 8, 2011
                Ben ik wel met je eens. Wel hebben wel vaker deze discussie gehad.
                Transcripties het publiceren van genealogische gegevens worden ineens
                persoonlijke eigendom. Ik zou zeggen dank voor al het werk en beschikbaar
                stellen. Anders had je het niet op het internet moeten plaatsen dat was toch
                in eerste instantie je streven...?

                vr.gr. Casper Casemir

                Message 7 of 21 , Mar 8, 2011
                  Beste lezers en lezeressen,

                  De huidige lidmatensite is een initiatief van mij geweest, de opzet en
                  organisatie heeft zo'n drie noeste onbetaalde jaren arbeid gekost.
                  Het draait bij een door mij betaalde hoster, op mijn priv�-domein.
                  Meer dan 10.000 foto's heb ik gemaakt en bewerkt, verspreid en
                  georganiseerd.
                  Een heel leger van vrijwilligers (ruim over de 50) bij de samenstelling van
                  de straat gehouden ;)

                  Deze site vergt, zoals elke site, onderhoud.
                  Daar heb ik de tijd niet meer voor, en eerlijk gezegd momenteel ook de
                  interesse niet.
                  Vandaar dat ik al meermalen bij het RHC heb aangeklopt om gezamenlijk tot
                  een oplossing te komen.
                  Dat is tot op heden niet gelukt.

                  Nu, na een laatste mailtje mijnerzijds, is er morgen een afspraak gemaakt om
                  over de mogelijkheden bij het RHC te spreken.
                  Ik zal jullie daarvan verslag doen.

                  Het is mijn mening dat een site als de lidmatensite niet thuis hoort bij een
                  priv�-persoon.
                  De continuiteit is dan minder gewaarborgd, de gegevens zijn ook gewoon te
                  waardevol om in priv�-beheer te laten.
                  Daarom zal ik de site ook niet overdoen aan een ander, daar heb ik het recht
                  ook niet toe vind ik want het zijn niet allemaal "mijn" transcripties.
                  Ik hoop dan ook echt dat ze ondergebracht kunnen worden in AlleGroningers.
                  Naar ik aanneem zullen de diverse transcribenten zich daarin kunnen vinden,
                  maar ik laat het aan het RHC over om de individuele medewerkers te benaderen
                  als het zover komt. Best lastig, want heel veel transcripties zijn door
                  meerdere mensen bewerkt, nagekeken, in klad opgesteld, aangevuld, afgemaakt,
                  verbeterd enzovoorts.
                  Maar juist daarover ga ik dus morgen met het RHC praten.

                  Het ligt niet in mijn bedoeling de gegevens verloren te laten gaan, wel wil
                  ik af van het onderhoud en de zorgen

                  Met vriendelijke groet,

                  Menne

                  Op 8 maart 2011 11:02 schreef Casper Casemir <c.casemir@...> het
                  volgende:

> [...]
                  > persoonlijke eigendom. Ik zou zeggen dank voor al het werk en beschikbaar
                  > stellen. Anders had je het niet op het internet moeten plaatsen dat was

                • Els Vermij
                  Message 8 of 21 , Mar 8, 2011
                    Ik geef hierbij alvast mijn toestemming voor het op welke genealogische site dan ook publiceren van het door mij bewerkte lidmatenregister van Delfzijl.
                    Els

                    Message 9 of 21 , Mar 8, 2011
                      Beste mensen,

                      Ik wil allereerst Menne Glas en allen die op een of andere wijze hebben bijgedragen aan de site ledematen Groningen van harte danken. Ik weet als geregelde transcibant van Veluwse bronnen hoeveel tijd erin gaat zetten.

                      Verder wil ik allen adviseren nu niet te gaan discussiëren over intellectueel eigendom enzovoorts. Dat lost niets op.

                      Ik heb een idee. Als iedereen nu eens een mailtje stuurt naar de Gronings Archief en benadrukt hoe belangrijk het is dat de site op een of andere wijze wordt geïntegreerd in Alle Groningers - met vermelding wie het vele werk heeft gedaan - , omdat het ontoelaatbaar is dat een unieke digitale toegang verloren dreigt te gaan, zou dat wellicht iets opleveren.

                      vr gr evert de jonge

                    • Henk en Leonore Blok
                      Message 10 of 21 , Mar 11, 2011
                        Beste allemaal,

                        Is er inmiddels al meer bekend over het het RHC?
                        Ik ben 1 van de ruim 50 vrijwilligers die meegewerkt hebben aan de
                        Ledematen site en zou het heel erg jammer vinden als deze gegevens niet
                        meer online raadpleegbaar zijn.

                        Als het RHC negatief reageert, kan het dan bijvoorbeeld niet via de
                        website van de NGV afd. Groningen? Zij hebben ook een Bronnen pagina. Ik
                        kan me voorstellen dat de Ledematen dan zonder wachtwoord hierop
                        toegankelijk zijn.
                        Ik kan voor de 15 bewerkingen mijnerzijds daarmee akkoord gaan.

                        Met vriendelijke groet,

                        Henk Blok

                        De huidige lidmatensite is een initiatief van mij geweest, de opzet en
                        organisatie heeft zo'n drie noeste onbetaalde jaren arbeid gekost.
                        Het draait bij een door mij betaalde hoster, op mijn privé-domein.
[...]

                        privé-persoon.
                        De continuiteit is dan minder gewaarborgd, de gegevens zijn ook gewoon
                        te
                        waardevol om in privé-beheer te laten.
> [...]

                        beschikbaar
                        > stellen. Anders had je het niet op het internet moeten plaatsen dat

                      • Menne Glas
                        Message 11 of 21 , Mar 11, 2011
                          Het RHC heeft positief gereageerd.

                          In eerste instantie zetten we de site, zoals die is, over op een server van
                          de Archieven.
                          Dus in wezen verandert er, behalve het adres, niets.

                          Later zal getracht worden de gegevens over te typen in AlleGroningers.
                          Maar daar zijn (veel) vrijwilligers voor nodig.

                          Groet, Menne

                          Op 11 maart 2011 21:29 schreef Henk en Leonore Blok <H.Blok@...> het
                          volgende:

> [...]
                          > toegankelijk zijn.
                          > Ik kan voor de 15 bewerkingen mijnerzijds daarmee akkoord gaan.

                        • Richard van Schaik
                          Message 12 of 21 , Mar 11, 2011
                            On 11-03-2011 21:43, Menne Glas wrote:
> [...]
                            >
                            > Later zal getracht worden de gegevens over te typen in AlleGroningers.
                            > Maar daar zijn (veel) vrijwilligers voor nodig.

                            Hebben de huidige bewerkers toch al gedaan? Als die een digitaal bestand
                            kunnen inleveren zal er in veel gevallen simpel automatische conversie
                            naar het formaat van alle groningers mogelijk zijn. Dan hoeft alleen het
                            restant nog maar apart ingetyped te worden.

                            Groeten,
                            Richard

                            --
                            Richard van Schaik
                            f.m.a.vanschaik@...
                            Message 13 of 21 , Mar 12, 2011
                              Mooi dat alles zo op z'n pootjes lijkt terecht te komen. Is er al een
                              datum bekend wanneer we de URL's voor de lidmaten moeten gaan aanpassen
                              in onze bookmarks?

                              Trouwens: het voordeel van lijsten tov zoekfuncties is dat je soms in
                              een lijst iets vindt waarnaar je in eerste instantie helemaal niet zocht.

                              mvg, Erick

                            • Evert van Dijken
                              Message 14 of 21 , Mar 12, 2011
                                Bedankt.
                                Als het zover is dan zal ben ik ook bereid om mee te werken.
                                Evert van Dijken

                              • Eika Kuiper
                                Message 15 of 21 , Mar 12, 2011
                                  Menne,

                                  Yes!!!!!!!!!!! Proficiat Menne, al het werk van jou en je medewerkers is
                                  niet voor niets geweest.
                                  Ik wil graag als vrijwilliger meedoen. Bij wie moet ik mij melden ?

                                  vr. gr.
                                  Eika.

> [...]

                                  > toegankelijk zijn.
                                  > Ik kan voor de 15 bewerkingen mijnerzijds daarmee akkoord gaan.

                                • Wilma Heeres
                                  Message 16 of 21 , Mar 13, 2011
                                    Hallo Henk,

                                    Ik heb het RHC gemaild om toestemming te geven mijn gegevens te gebruiken en ik
                                    heb van hen begrepen dat zij het gaan overnemen.

                                    Groetjes, Wilma Heeres

                                    ________________________________

> [...]

                                    beschikbaar
                                    > stellen. Anders had je het niet op het internet moeten plaatsen dat

                                  • Menne Glas
                                    Message 17 of 21 , Mar 13, 2011
                                      Voor degenen die willen meehelpen de gegevens over te zetten naar
                                      AlleGroningers zou ik denken dat Cees Tromp, de projectleider van
                                      AlleGroningers, wel weet wie de co�rdinatie op zich gaat nemen.
                                      Het zou me niet verbazen als Bert Schut, bij velen welbekend, dit als
                                      laatste klusje voor zijn pensioen op zich neemt.
                                      Maar dat is een gokje mijnerzijds.

                                      Komende week ga ik proberen de boel over te zetten naar het RHC.
                                      Waarschijnlijk dus in eerste instantie "as is", oftewel de gehele site maar
                                      dan op een ander domein.
                                      Tevens geef ik al mijn gemaakte foto's, zo'n 10.000, aan het RHC. Lekker
                                      kadootje ;)

                                      De volgende stap is dan om in het stramien namen aan de foto's te koppelen,
                                      of foto's aan de namen, net wat je wilt.
                                      Het lijkt het handigste om daarbij de namen over te tikken, maar dat zoeken
                                      ze bij het RHC maar uit ....:)
                                      Er is wel wat elektronisch te doen maar dan moet je iemand hebben die heel
                                      handig kan goochelen, en snel ad hoc quick and dirty kan programmeren.
                                      Niet zo eenvoudig hoor, ik heb het voor de dopen gedaan en dat valt echt
                                      niet mee.

                                      Of, en hoe, die volgende stap wordt uitgevoerd, daar heb ik in elk geval
                                      geen zicht op.
                                      Het lijkt me mooi als het in AlleGroningers zit, want de data leent zich
                                      uitstekend daartoe.

                                      Groet, Menne

                                      Op 13 maart 2011 19:41 schreef Wilma Heeres <gaopzoek@...> het
                                      volgende: