Re : [groningen-genealogy] verzoek uit Duitsland

  • Johannes Musch
    Message 1 of 4 , Feb 6, 2011
      Hallo,

      Het is uitkijken geblazen met DNA-onderzoek, althans de interpretatie ervan, en
      de relatie met genealogie is niet vaak duidelijk. Aan de ene kant wordt DNA via
      de vaderlijke en moederlijke lijn overgebracht. Met de Wigbolt-geschiedenis
      dreig je dan al gauw de boot in te gaan. De Wigbolts hebben immers allemaal
      minstens voor 50 % anders dans "Wigbolt-DNA" (tenzij als er sprake zou zijn van
      "inteelt"). Het kan zelfs zo zijn dat iemand met de naam Wigbolt vrijwel geen
      DNA-overeenkomst heeft met een voorouder uit de 16e eeuw, hoewel hij heel best
      een directe afstammeling kan zijn in vaderlijke lijn. Vanwege menging met andere
      familes enz. Wat betreft een duidelijk DNA-verschil tussen "Kelten" en
      "Germanen", dat lijkt me sterk. In de wetenschappelijke wereld gelooft men daar
      niet zo in. Als professioneel archeoloog kan ik daar over meepraten. Een paar
      jaar geleden, toen DNA-onderzoek relatief nieuw was, was men erg optimistisch.
      Maar in de praktijk blijkt het allemaal veel ingewikkelder uit te pakken. Dat
      betekent niet dat DNA-onderzoek nutteloos is. Maar je moet het dus met een
      korrel zout nemen.

      Vriendelijke groeten,

      Johannes Musch

      ________________________________
      De : E.B.G.W. Ockels <e.b.g.wockels@...>
      À : groningen-genealogy@yahoogroups.com
      Envoyé le : Sam 5 février 2011, 21h 27min 57s
      Objet : [groningen-genealogy] verzoek uit Duitsland

      Beste lijstgenoten.

      Ik ontving van een kennis uit Duitsland mail met daaruit het volgende:

      "......... bei uns auf dem Hof wurde früher noch Plattdeutsch
      gesprochen. Ich habe mit meinen Eltern und meinem Bruder in den 80er Jahren
      eine Autotour durch Holland unternommen. Wir waren begeistert von der gepflegten
      Landschaft und den freundlichen Leuten. Irgendwie habe ich das Gefühl, dass
      vielleicht sogar meine väterlichen Vorfahren WITTBOLDT vor urlanger Zeit aus dem
      Groninger Raum kamen.

      Die WITTBOLDTs hießen früher WICKBOLD und ich konnte die Spur bis 1600 nach
      Lutter bei Mandelsloh nördlich von Hannover

      zurückverfolgen. Meines Wissens stammen fast alle WITTBOLDTs bzw. WICKBOLDs in
      Niedersachsen aus diesem Dorf und der Name konzentriert sich in

      Deutschland auf dieses Gebiet.
      Schaut man dann einmal ins niederländische Telefonverzeichnis, so stellt man
      fest, dass es dort den Familiennamen WIGBOLD einige Male im Groningerland gibt.
      Vielleicht ist ja vor 500 Jahren ein Groninger WIGBOLD im Raum Hannover
      ansässig geworden??? Ich habe mich deshalb mit der DNA-Ahnenforschung
      beschäftigt und eine Y-Chromosomenbestimmung machen lassen.
      (http://www.igenea.com/index.php ) Ergebnis: Die WICKBOLDs waren

      keltischen Ursprungs, also keine Germanen und das spricht evtl. auch für einen
      Zuzug aus Westen. Ich habe noch einmal über eine mögliche Ahnengemeinschaft
      über die WIGBOLDs nachgedacht. Vielleicht kannst du ja ein paar Wigbold Familien
      im Groningerland motivieren, einen DNA-Test bei Igenea oder family-tree machen
      zu lassen. Meine Labornummer ist E11660 .

      Ich wäre auch bereit, mich an einem "WIGBOLD-DNA-Test" finanziell zu beteiligen,
      weil ich es unheimlich spannend finde, ob sich die Frage noch klären lässt, ob
      meine Vorfahren WICKBOLD (zurückverfolgt bis ca. 1550 im Raum Mandelsloh,
      nördlich von Hannover) ursprünglich aus Holland stammen. Das wäre eine echte
      Sensation! Vielleicht kannst du mir helfen, die holländischen WIGBOLDs
      anzusprechen..."
      Aan zijn verzoek heb ik hierbij voldaan en ik hoop, dat er enkelen zullen
      reageren. Doe het maar via mijn e-mailadres (e.b.g.wockels@...), dan zal
      ik zorgen dat ze bij de heer Henning Wittbold terechtkomen.

      Zo'n DNA-onderzoek heb ik zelf ook eens laten uitvoeren en het resultaat was
      zeer interessant.

      Met vriendelijke groet,

      Wil(lem) Ockels

    • Reinder Kakes
      Message 2 of 4 , Feb 6, 2011
        ________________________________

        Message 3 of 4 , Feb 7, 2011
          ________________________________
          De : Reinder Kakes <lemsterka@...>
          À : groningen-genealogy@yahoogroups.com
          Envoyé le : Dim 6 février 2011, 21h 06min 55s
          Objet : Re: Re : [groningen-genealogy] verzoek uit Duitsland

          Beste groepsgenoten,

          Reinder Kakes heeft helemaal gelijk wat betreft Y-chromosomen. DNA-onderzoek kan
          inderdaad afstamming in rechte lijn hard maken. Maar het gaat om een duidelijk
          andere "tak van wetenschap" dans genealogie. Reinder wijst al op de onzekere
          factor "huwelijkstrouw". Je hebt natuurlijk ook gevallen van hertrouw waarbij
          kinderen uit een eerder huwelijk de naam van een peetvader aannemen, en wezen
          die de naam van een voogd aannemen etc. waardoor eventuele DNA-analyses in de
          war geschopt worden. Ik denk dat een debat over het nut van DNA-onderzoek heel
          interessant is, maar de kans is groot dat het al gauw te technisch wordt en
          voorbij gaat aan de meeste groepsgenoten. Off-topic dus. Nog een opmerking over
          de vermeende verschillen tussen "Kelten" en "Germanen". Ik beperk me tot een
          citaat uit het standaardwerk van Cavalli-Sforza, Menozzi en Piazza :
          "Geographical maps of principal component values show continuous variation over
          the whole world with no sharp boundaries and with no greater similarity
          occurring between Western and Eastern Europeans than between Europeans and
          Africans!"
          L. Luca Cavalli-Sforza, Paolo Menozzi, Alberto Piazza (1994). The History and
          Geography of Human Genes.

          Met vriendelijke groeten,

          Johannes Musch