RE: [groningen-genealogy] Digitale camera

  • Fred Reenders
    Message 1 of 4 , Jan 31, 2003
      In Groningen is een speciale tafel ingericht voor het fotograferen. Zelfs
      voorzien van statief en verlichting.
      Camera vastschroeven boven het document of boek.
      Licht aan.
      Even richten.
      Klik! Pagina omslaan, klik!
      Enz. enz.
      Wees voorzichtig met het brondocument. Liever wat meer tijd nemen als dat
      nodig is.

      'k Heb er zo al duizenden pagina's gefotografeerd om later thuis door te
      spitten en te transcriberen.
      Werkt prima met resolutie van ca. 3 Megapixels.
      De kleur is niet geweldig (gelig met kunstlicht van de tafel) maar dat deert
      niet. Het is goed leesbaar en daar gaat het om.
      NIET flitsen. Want dan wordt alles heel erg wit.

      Zorg er wel voor dat je voldoende geheugen bij je hebt.
      Ik heb twee kaartjes en zet het tussentijds over naar de harde schijf van
      een notebook. Werkt uitstekend.

      Succes!
      Fred Reenders

      Message 2 of 4 , Feb 1, 2003
        morgen achterneef Fred en andere genealogen,
        Ik gebruik geen tafelkunstlicht omdat dat een gele kleur aan de
        documenten geeft. Zonlicht op het object werkt eveneens storend. Vandaar
        dat ik puur natuur fotografeer met uitstekende resultaten. Wie een
        proof wil mailt maar en krijgt een huwelijkscontract per kerende mail.
        gr.
        Geert W. Spelde

      • Nynke van den Hooven
        Message 3 of 4 , Feb 1, 2003
          Geert,

          En gebruik je dan een 3.0 megapixel camera?
          Ik heb nl. als Kerstcadeau (wat een verwennerij!) een aardige 2.1 megapixel camera gekregen. Ik heb daar een krant mee gefotografeerd en het resultaat (bij daglicht gefotografeerd, puur natuur dus) vond ik goed. Maar een krant is niet helemaal te vergelijken met een oud document!

          Ben dus benieuwd naar je proof.

          Met vriendelijke groet,
          Nynke van den Hooven.