Re: [groningen-genealogy] puzzeltje Jan Harms (Poker)

  • Teijo Doornkamp
    Message 1 of 13 , Jan 7, 2011
      Grotendeels eens.

      Jan Harms Poker en Anna Harms Poker zijn broer en zus. Geen twijfel. Die
      Jan kan zijn uit 1736 of 1745. Jan Harms niet-Poker en Elske Harms kunnen
      geen of elders kinderen hebben gehad (ik kan er geen vinden in Zuidbroek
      in ieder geval).

      Waarom Oude Pekela? Nou hierom: Harm Jans niet-Poker en Elske Harms
      trouwen in Zuidbroek, maar ondertrouwen in Oude Pekela: Harm Jans, van
      Lengerke uijt Tekelenborgsche en Elske Harms, van Zuijdbroek, 8, 19, 26
      juli, attestatie afgegeven na Zuijdbroek den 2 Aug, daar getrouwt. Den 10
      Junius met attestatie van angevinge uijt Zuijdboek en van mij om te
      kondigen.

      Doet vermoeden dat Harm Jans op dat moment in Oude Pekela woonde, nietwaar?

      Dat maakt het mogelijk dat Jan gedoopt in 1745 in Oude Pekela een kind van
      die 2 is. Maar eerlijk gezegd vind ik het ook waarschijnlijker dat het wel
      een Poker-kind is.

      Het belangrijkste punt blijft: van wie is het huwelijk in 1743?

      Teijo

    • nieuwsgroepen
      Message 2 of 13 , Jan 9, 2011
        Teijo,

        Daar ben ik het mee eens.

        Op 7-1-2011 13:41, Teijo Doornkamp schreef:
> [...]
        > een Poker-kind is.
        >
        > Het belangrijkste punt blijft: van wie is het huwelijk in 1743?

      • h04
        Message 3 of 13 , Jan 10, 2011
          Hallo Teijo en anderen,

          Bij het doorzoeken van het kerkeboek 1760-1811 van Kleinemeer kwam ik
          diverse keer de naam Poker tegen, zowel in combinatie met Harms als zonder
          Harms.

          Groet,
          Hans Omlo

          Message 4 of 13 , Jan 10, 2011
            Ik kreeg van Janny Dories het volgende, ben benieuwd wat jullie er van vinden?

            Doris (Theodorus) Crouse/Croese/Kroede/Kroeze/Kruse

            Beroep: militair, compagnie Capitein Kiers,Doetinchem

            Ged. ca. 1713 te Doetinchem (Gelderland)

            Overl.

            Zoon van:

            03-06-1738 te Groningen gehuwd met akte

            Catharina Scholten/Thomas/Antoni

            Beroep:

            Geb. 10-03-1717 te Groningen

            Overl.

            Dochter van Thomas Scholten en Anna Thomas (Alders)

            Kinderen:

            1. Thomas Kruse/Theodoris

            Geb. 07-06-1739 te Groningen akte

            Overl.

            2. Gerretjen Kruse

            Ged. 05-08-1740 te Groningen akte

            Overl.

            3. Berendine Theodoris

            Geb. 27-01-1743 te Groningen akte

            Overl.

            4. Jan Theodorus/Tidoris

            Geb. ca. 1747 te Veendam akte

            Overl. 10-09-1813 te Groningen

            5. Maria (Hinderike?)Doris

            Geb. 08-06-1756 te Groningen akte

            Overl. 03-11-1826 te Groningen akte

            27-12-1785 te Groningen gehuwd met akte

            Wilhelmus Boekholt (Willem Boekhoud)koopmansknecht

            Geb. 25-03-1746 te Groningen akte

            Overl.21-07-1810 te Groningen akte

            Kind van Alick Zander Boekholt en Dina Sluiter

            Kinderen:

            1.Alberdina

            Geb. 14-07-1786 te Groningen

            Overl.10-09-1838 te Groningen

            op 15-11-1812 te Groningen gehuwd met

            Johannes Valentijn

            Geb.

            Overl.

            Zoon van Harmannus Valentijn (soldaat) en

            Catharina Heimans

            2.Marieke

            Geb. 15-05-1789 te Groningen

            Overl.25-02-1859 te Groningen

            op 28-06-1818 te Groningen gehuwd met

            Joannes Sijbrands militair

            Geb. 30-11-1788 te Middelburg

            Overl.

            Zoon van Jonas Sijbrands, boehouder en Petronella

            Hulsinger

            3.Hinderijke

            Geb. 19-11-1790 te Groningen

            Overl. 19-10-1842 te Groningen

            op 11-06-1820 te Groningen gehuwd met

            Gerbrandus de Leeuw

            Geb. 24-03-1790 te Harlingen

            Overl.

            Zoon van Jan de Leeuw en Hijke Botta

            4.Alexander

            Ged. 11-01-1793 te Groningen

            Overl.30-09-1862 te Groningen

            op 06-08-1815 te Groningen gehuwd met

            Aukjen Jurjens

            Ged. 30-09-1796 te Groningen

            Overl.

            Dochter van Jurjen Douwes en Dieuweke Feddes Mol

            5.Jacobus

            Geb. 1795 te Groningen

            Overl.0 1-05-1837 te Groningen

            te Groningen gehuwd met

            Jacoba Harthout

            Geb.

            Overl

            6.Teodorus

            Geb. 17-02-1797 te Groningen

            Overl.

            7.Willem Karel

            Geb. 12-01-1798 te Groningen

            Overl.

            .
            Zou de genoemde Willem Boekholt dan dezelfde zijn als

            Huwelijk 14-04-1767 Groningen

            Bruidegom Willem Boekholt, van Groningen

            Bruid Reijna Harmannus, van Groningen

            Bron Ondertrouwboek Groningen 1763-1769
            Collectie DTB (toegang 124)
            Inventarisnummer 182, folio 179

            _ _
            (o) (o)
            oOOO----(_)----OOOo---
            http://www.hendrick-hamel.henny-savenije.pe.kr (in English) Feel free
            to discover Korea with Hendrick Hamel (1653-1666)
            http://www.vos.henny-savenije.pe.kr Frits Vos Article about Witsen
            and Eibokken and his first Korean-Dutch dictionary
            http://www.cartography.henny-savenije.pe.kr (in English) Korea
            through Western Cartographic eyes
            http://www.henny-savenije.pe.kr/phorum Bulletin board for Korean studies

          • Ina Hazewinkel
            Message 5 of 13 , Jan 10, 2011
              Hallo Henny,

              Ik vermoed dat het dezelfde Willem is, aangezien zijn eerste 4 kinderen,
              naar zijn ouders zijn vernoemd:Alick Zander Boekholt en Dina Sluiter

              Doop 15-04-1767   Groningen Dopeling Sander
              Doop 23-04-1769   Groningen;  Dopeling Harmannus
              Doop 01-04-1772   Groningen;  Dopeling Migghiel
              Doop 17-10-1773   Nieuweschans Dopeling Alberdina Wibbina

              Groet Ina

              http://www.voelspriet2.nl/forum/index.php?board=3.0

              Message 6 of 13 , Jan 10, 2011
                Bedankt Ina,

                Had ik inmiddels ook gevonden. Alleen de Jan
                Willem waarvan ik dacht dat die uit hetzelfde
                gezin kwam bleek nu ineens to Bockholt te heeten en kwam uit Bentheim.