Re: [groningen-genealogy] puzzeltje Jan Harms (Poker)

  • nieuwsgroepen
    Message 1 of 13 , Jan 7, 2011
      Dag Teijo en anderen,

      Voor een deel kan ik jouw redenering volgen, die twijfels heb ik ook.

      Maar nu weer van de andere kant bekeken:
      * Jan Harms Poker maakt in 1766 huwelijkscontract met Jantjen Hindriks
      * zijn ouders zijn volgens dat contract Jan Harms Poker en Elske Harms
      * Anna Harms Poker, gehuwd met Albert Fransen wordt vermeld als zuster
      * contract wordt opgemaakt in Oude Pekela
      * Jan Harms en zijn zuster en ook die 2 andere kinderen met de naam Jan
      zijn allen gedoopt te Oude Pekela

      Het lijkt mij dus aannemelijk dat die groep uit Oude Pekela daarbij hoort.

      In jouw opstelling komt het er dan op neer dat:
      * het huwelijk uit 1743 geen Poker huwelijk was en dat Harm Jans Poker
      niet uit Lengerich kwam, maar dat het een ander betreft.
      (Ik heb argumenten om die veronderstelling te weerleggen, die twijfels
      heb ik ook).
      * de Jan Harms Poker die in 1766 een huwelijkscontract maakt niet het
      kind uit 1745 moet zijn, maar het kind dat in 1736 geboren is, zodat het
      kind uit 1745 dan aan dat andere gezin (zeg maar even jouw gezin) kan
      worden gekoppeld.

      Is dat niet wat erg kort door de bocht ?
      Als we ervan uitgaan dat jij gelijk hebt en dat het stel dat in 1743
      trouwt een ander stel is, dan zou de opstelling van dat gezin dat dus
      geen Poker is, er zo uit zien: ??

      Harm Jans x 1743 Elske Harms
      laten in Oude Pekela in 1745 zoon Jan Harms dopen

      Van dat paar wordt dan maar 1 kind gevonden.
      Je kunt gelijk hebben, maar kan het ook niet zijn dat dit paar na het
      huwelijk naar elders is vertrokken en niet in alle groningers is te vinden ?

      Wat mij verder opvalt is dat als Elske Harms in 1763 trouwt met
      Meijndert Gerrits, zij wordt vermeld als afkomstig van Zuidbroek.
      Elske is in 1743 getrouwd te Zuidbroek, woonde toen daar en woont in
      1763 nog steeds in Zuidbroek.
      Waarom laten Elske Harms en Jan Harms (uit jouw opstelling) dan in 1745
      het enige kind dat ze zouden hebben gekregen in Oude Pekela dopen ?

      Dat kan natuurlijk, maar dat vind ik weer vreemd.
      Kan dus ook dat dit paar geen kinderen had.
      Als Elske met Jan Harms kinderen had zou er in 1763 bij haar huwelijk
      met Gerrit Meijnderts geen contract zijn opgemaakt ?

      Misschien weet iemand daar iets over te melden ?

      Met vriendelijke groeten,

      Sietze Elsinga
      www.elsinga-s.nl

      Uitgaande berichten worden gescand met Kaspersky Internet Security

    • Teijo Doornkamp
      Message 2 of 13 , Jan 7, 2011
        Grotendeels eens.

        Jan Harms Poker en Anna Harms Poker zijn broer en zus. Geen twijfel. Die
        Jan kan zijn uit 1736 of 1745. Jan Harms niet-Poker en Elske Harms kunnen
        geen of elders kinderen hebben gehad (ik kan er geen vinden in Zuidbroek
        in ieder geval).

        Waarom Oude Pekela? Nou hierom: Harm Jans niet-Poker en Elske Harms
        trouwen in Zuidbroek, maar ondertrouwen in Oude Pekela: Harm Jans, van
        Lengerke uijt Tekelenborgsche en Elske Harms, van Zuijdbroek, 8, 19, 26
        juli, attestatie afgegeven na Zuijdbroek den 2 Aug, daar getrouwt. Den 10
        Junius met attestatie van angevinge uijt Zuijdboek en van mij om te
        kondigen.

        Doet vermoeden dat Harm Jans op dat moment in Oude Pekela woonde, nietwaar?

        Dat maakt het mogelijk dat Jan gedoopt in 1745 in Oude Pekela een kind van
        die 2 is. Maar eerlijk gezegd vind ik het ook waarschijnlijker dat het wel
        een Poker-kind is.

        Het belangrijkste punt blijft: van wie is het huwelijk in 1743?

        Teijo

      • nieuwsgroepen
        Message 3 of 13 , Jan 9, 2011
          Teijo,

          Daar ben ik het mee eens.

          Op 7-1-2011 13:41, Teijo Doornkamp schreef:
> [...]
          > een Poker-kind is.
          >
          > Het belangrijkste punt blijft: van wie is het huwelijk in 1743?

        • h04
          Message 4 of 13 , Jan 10, 2011
            Hallo Teijo en anderen,

            Bij het doorzoeken van het kerkeboek 1760-1811 van Kleinemeer kwam ik
            diverse keer de naam Poker tegen, zowel in combinatie met Harms als zonder
            Harms.

            Groet,
            Hans Omlo

            Message 5 of 13 , Jan 10, 2011
              Ik kreeg van Janny Dories het volgende, ben benieuwd wat jullie er van vinden?

              Doris (Theodorus) Crouse/Croese/Kroede/Kroeze/Kruse

              Beroep: militair, compagnie Capitein Kiers,Doetinchem

              Ged. ca. 1713 te Doetinchem (Gelderland)

              Overl.

              Zoon van:

              03-06-1738 te Groningen gehuwd met akte

              Catharina Scholten/Thomas/Antoni

              Beroep:

              Geb. 10-03-1717 te Groningen

              Overl.

              Dochter van Thomas Scholten en Anna Thomas (Alders)

              Kinderen:

              1. Thomas Kruse/Theodoris

              Geb. 07-06-1739 te Groningen akte

              Overl.

              2. Gerretjen Kruse

              Ged. 05-08-1740 te Groningen akte

              Overl.

              3. Berendine Theodoris

              Geb. 27-01-1743 te Groningen akte

              Overl.

              4. Jan Theodorus/Tidoris

              Geb. ca. 1747 te Veendam akte

              Overl. 10-09-1813 te Groningen

              5. Maria (Hinderike?)Doris

              Geb. 08-06-1756 te Groningen akte

              Overl. 03-11-1826 te Groningen akte

              27-12-1785 te Groningen gehuwd met akte

              Wilhelmus Boekholt (Willem Boekhoud)koopmansknecht

              Geb. 25-03-1746 te Groningen akte

              Overl.21-07-1810 te Groningen akte

              Kind van Alick Zander Boekholt en Dina Sluiter

              Kinderen:

              1.Alberdina

              Geb. 14-07-1786 te Groningen

              Overl.10-09-1838 te Groningen

              op 15-11-1812 te Groningen gehuwd met

              Johannes Valentijn

              Geb.

              Overl.

              Zoon van Harmannus Valentijn (soldaat) en

              Catharina Heimans

              2.Marieke

              Geb. 15-05-1789 te Groningen

              Overl.25-02-1859 te Groningen

              op 28-06-1818 te Groningen gehuwd met

              Joannes Sijbrands militair

              Geb. 30-11-1788 te Middelburg

              Overl.

              Zoon van Jonas Sijbrands, boehouder en Petronella

              Hulsinger

              3.Hinderijke

              Geb. 19-11-1790 te Groningen

              Overl. 19-10-1842 te Groningen

              op 11-06-1820 te Groningen gehuwd met

              Gerbrandus de Leeuw

              Geb. 24-03-1790 te Harlingen

              Overl.

              Zoon van Jan de Leeuw en Hijke Botta

              4.Alexander

              Ged. 11-01-1793 te Groningen

              Overl.30-09-1862 te Groningen

              op 06-08-1815 te Groningen gehuwd met

              Aukjen Jurjens

              Ged. 30-09-1796 te Groningen

              Overl.

              Dochter van Jurjen Douwes en Dieuweke Feddes Mol

              5.Jacobus

              Geb. 1795 te Groningen

              Overl.0 1-05-1837 te Groningen

              te Groningen gehuwd met

              Jacoba Harthout

              Geb.

              Overl

              6.Teodorus

              Geb. 17-02-1797 te Groningen

              Overl.

              7.Willem Karel

              Geb. 12-01-1798 te Groningen

              Overl.

              .
              Zou de genoemde Willem Boekholt dan dezelfde zijn als

              Huwelijk 14-04-1767 Groningen

              Bruidegom Willem Boekholt, van Groningen

              Bruid Reijna Harmannus, van Groningen

              Bron Ondertrouwboek Groningen 1763-1769
              Collectie DTB (toegang 124)
              Inventarisnummer 182, folio 179

              _ _
              (o) (o)
              oOOO----(_)----OOOo---
              http://www.hendrick-hamel.henny-savenije.pe.kr (in English) Feel free
              to discover Korea with Hendrick Hamel (1653-1666)
              http://www.vos.henny-savenije.pe.kr Frits Vos Article about Witsen
              and Eibokken and his first Korean-Dutch dictionary
              http://www.cartography.henny-savenije.pe.kr (in English) Korea
              through Western Cartographic eyes
              http://www.henny-savenije.pe.kr/phorum Bulletin board for Korean studies

            • Ina Hazewinkel
              Message 6 of 13 , Jan 10, 2011
                Hallo Henny,

                Ik vermoed dat het dezelfde Willem is, aangezien zijn eerste 4 kinderen,
                naar zijn ouders zijn vernoemd:Alick Zander Boekholt en Dina Sluiter

                Doop 15-04-1767   Groningen Dopeling Sander
                Doop 23-04-1769   Groningen;  Dopeling Harmannus
                Doop 01-04-1772   Groningen;  Dopeling Migghiel
                Doop 17-10-1773   Nieuweschans Dopeling Alberdina Wibbina

                Groet Ina

                http://www.voelspriet2.nl/forum/index.php?board=3.0

                Message 7 of 13 , Jan 10, 2011
                  Bedankt Ina,

                  Had ik inmiddels ook gevonden. Alleen de Jan
                  Willem waarvan ik dacht dat die uit hetzelfde
                  gezin kwam bleek nu ineens to Bockholt te heeten en kwam uit Bentheim.