Re: [groningen-genealogy] Re: Leovardiensis

  • Ina Hazewinkel
    Message 1 of 22 , Nov 3, 2010
      Hoi Hans,

      Er is er nog 1

      Predikant in 1755:

      Petrus Brouwer, geboren te Harlingen den 8 October 1732, Broner.
      zoon te Harlingen, Petrus broeders
      zoon te Sibrandaburen c. a. — als kandidaat bevestigd
      den 25 Mei; — verroepen naar Barneveld deed hij
      zijn afscheidsrede den 14 Maart 1756. — Hij is verroepen
      naar Zaltbommel in 1762 — naar Dordrecht in 1764, waar
      hij in 1770 aangesteld werd als hoogieeraar in de Godgeleerdheid
      en honoris causa benoemd als Theologiae Dr. Hij
      werd emeritus in 1797 en overleed den 9 Junij 1802,
      oud bijna 70 jaren. *)

      Hij is gedoopt Harlingen, dopen, doopjaar 1732
      Dopeling: Petrus
      Gedoopt op 14 oktober 1732 in Harlingen
      Zoon van Broerius Brouwer, predikant en Willemina Boonen
      Dopeling  : PETRUS
      Vader   : BROER
      Moeder  : WILHELMINA

      En dit is deze Petrus zijn vader:

      1730. Brouerius Brouwer, Petrus broeder, beroepen
      van Hindcloopen in plaats van Vriemoet., deed zijn inireerede
      den 16 Julij; — verroepen naar Amsterdam,
      deed hij zijn afscheidsrede den 8 Augustus 1734, en
      overleed daar den 23 Mei 1757, oud 55 jaren, 6 maanden
      on 10 dagen.

      enz enz dus nog niet de Petrus die jij zoekt

      Groet Ina
      http://www.voelspriet2.nl/forum/index.php?board=3.0

      Message 2 of 22 , Nov 4, 2010
        Chris, e.a.

        Dank voor jullie inbreng, ik denk dat Chris gelijk heeft met zijn opmerking
        over de twee inschrijvingen. De data m.b.t. het huwelijk daar zit inderdaad
        ook nog wat scheef, bezoek aan het Drents Archief waard.

        Beetje blindgestaard op iets wat er eigenlijk niet is, komt voort uit het
        feit dat Martinus de vader voor ons de grote onbekende is (niet te vinden
        in Breda e.o.). Ook andere theorieën (Friesland) daarover zijn op niets
        uitgelopen. Omdat ik aan een aantal criteria voldoe (o.a. de vermelding “van
        Breda”) mocht ik deelnemen aan het volgende project:
        <http://www.brabant-dna.org/joomla/> http://www.brabant-dna.org/joomla/
        wellicht komt daar nog iets uit.

        M.b.t. het huwelijk:
        Registratie 01-10-1757 Groningen

        Bruidegom Petrus Brouwers, van Leek

        Bruid Anna Buning, van Groningen

        Bron Ondertrouwboek Groningen 1755-1762

        Collectie DTB (toegang 124)

        Inventarisnummer 181, folio 112

        Registratie 01-10-1757 Midwolde en Leek

        Bruidegom Petrus Brouwers, van Leek, beroepen predikant te Roderwolde

        Bruid Anna Buning, van Groningen

        Bron Doop- en trouwboek Midwolde en Leek 1702-1811

        Collectie DTB (toegang 124)

        Inventarisnummer 297, folio 079

        Roderwolde tr. 16-05-1757 25 Petrus Brouwers bruidegom Buning

        Roderwolde, doop-, trouw- en lidmatenboek (1758-1811; DTB 128), 16 mei 1757,
        pagina 25

        Huwelijksdatum: 16-05-1757.

        Bruidegom: Petrus Brouwers, jongeman.

        Bruid: Anna Buning, jongedochter; herkomst: Groningen.

        Message 3 of 22 , Nov 5, 2010
          --- In groningen-genealogy@yahoogroups.com, "Chris van Dijkum" <cevdykum@...> wrote:

> [...]
          > Groningen:
          >
          > 1) 16-9-1737 Petrus Brouwer, Leovardiensis, Theol.

          This first Petrus Brouwer was indeed born in Leeuwarden 5 Feb 1714, son of Pieter Menno Brouwer and Uilkje Broers Vilda.

          Jan