Loading ...
Sorry, an error occurred while loading the content.

Re: Focko Ulferts en Reene Crijnes

Expand Messages
  • gruno77
    Hallo Hans, Op Google Books vond ik twee citaten met betrekking tot de secretaris van de provinciale rekenkamer Focko Ulferts, geboren rond 1629 en overleden
    Message 1 of 9 , Nov 1, 2010
    • 0 Attachment
      Hallo Hans,

      Op Google Books vond ik twee citaten met betrekking tot de secretaris van de provinciale rekenkamer Focko Ulferts, geboren rond 1629 en overleden in 1661:

      Het eerste citaat is uit de "Nederlandsche Leeuw", delen 113-114. Er wordt daar gesproken over een zekere Jacob Fockens, die een zoon zou zijn van Focko Ulpherts (senior).

      Bron: http://books.google.nl/books?id=PGFmAAAAMAAJ&q=Focko+Ulpherts&dq=Focko+Ulpherts&hl=nl&ei=7ADPTM7rKo2dOq-tmbgB&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=1&ved=0CCgQ6AEwAA

      ______________________________

      In het boek "Spinnen in het web" van H. Feenstra staat het volgende citaat:

      "Een oudere broer van Luwert (Fockens) was Focko Ulferts, die zich later de naam (Van) Hoysum aanmat. ....... Hij stierf reeds in 1661 op 32-jarige leeftijd als secretaris van de provinciale rekenkamer."

      Bron: http://books.google.nl/books?id=mWhPdYY3Aj4C&pg=PA124&dq=Focko+Ulferts&hl=nl&ei=UAHPTLbGE43rOYiB_dEB&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=1&ved=0CCoQ6AEwAA#v=onepage&q=Focko%20Ulferts&f=false

      Als je beide citaten met elkaar combineert, kom ik tot de volgende conclusie:

      Focko Ulpherts senior, behorend tot de aanzienlijke familie van eigenerfden Fockens, afkomstig uit de omgeving van Termunten, had twee zonen Jacob Fockens en Edzo Fockens. Op zijn beurt had Edzo Fockens weer twee zonen: Luwert Fockens en zijn oudere broer Focko Ulferts junior. De vernoeming verloopt hier dus zeer onregelmatig. De eerste zoon van Edzo Fockens heet niet Luwert Edzes, maar Luwert Fockens. De tweede zoon van Edzo Fockens heet naar zijn opa Focko Ulferts (niet Focko Edzes). Deze Focko Ulferts junior zou de door jou gezochte persoon kunnen zijn.

      Met vriendelijke groeten,

      Klaas Pera


      --- In groningen-genealogy@yahoogroups.com, Hans Vos <genvos@...> wrote:
      >
      > Beste Klaas,
      >  
      > Dank voor de informatie. De veronderstelling dat het hier bijvoorbeeld om een kleinzoon
      > zou kunnen gaan met dezelfde naam, lijkt mij ook aanemelijk. "Mijn" Focko Ulferts is zo rond 1630/1640 geboren. Ik zoek in die richting verder.
      >  
      > Vriendelijke groeten,
      >  
      > Hans.
      >
      > Gen. ZH  Saarloos van Rij,van Wijngaarden, van (der) G(h)iessen,
      > Cranendonck, Verschoor, Moerkercken, Van Driel.
      > Gen. GR (Oldambt)  Vos  Wagenborgen, Rysum, Meeckens, Tonckens.
      >
      > --- On Sun, 31/10/10, gruno77 <pera@...> wrote:
      >
      >
      > From: gruno77 <pera@...>
      > Subject: [groningen-genealogy] Re: Focko Ulferts en Reene Crijnes
      > To: groningen-genealogy@yahoogroups.com
      > Date: Sunday, 31 October, 2010, 16:39
      >
      >
      >  
      >
      >
      >
      > Hallo Hans,
      >
      > Volgens de website
      >
      > http://www.fmavanschaik.nl/kwartierstaat/pafg67.htm#1821
      >
      > zijn Ulfert Fockes (* rond 1545) en Dedde Edzes (* rond 1548) de ouders van Focko Ulpherts. Zie het citaat hieronder. Gezien de door jou aangegeven huwelijksdatum van de ouders van Renee Crijnes (12-4-1640) zou het daar nog weleens om een later levende naamgenoot van Focko Ulpherts kunnen gaan, waardoor er verwarring is ontstaan. Dan is de conclusie van deze website dus niet juist.
      >
      > Ulfert Fockes [Parents] was born 1 about 1545. He died 2 before 11-1621. He was buried 3 in Eenrum. He married Dedde Edzes. Ulfert lived 4, 5 in 1598 in op "Hoysum", Warffum.
      >
      > BIOGRAPHY: In 1598 houdt Ulfert op Hoysum 150 juk land in huur van de Commanderij te Warffum voor 200 Emder gl. en een vet zwijn. Later zou hij verhuisd zijn naar "Huninga" te Eenrum; op gezag van aantekeningen van Mevrouw J. Siccama - Abbring te Vierhuizen noemt Ritzema van Ikema hem en zijn vrouw als de oudstbekende bewoners van "Huninga".
      >
      > DEATH: Zijn weduwe, Dedde Edzes volgens de Familie Kroniek Broeils. komt als Dedde Ulpherts in november 1621 met haar kleinzoon Edse Fockes als lidmaat te Warffum voor.
      >
      > BIRTH: De filiatie van zijn voorouders is waarschijnlijk, maar niet bewezen, zie de inleiding van NL 1989, kol. 344 - 345.
      >
      > Dedde Edzes was born 1, 2 about 1548 in Lesterhuis, Termunten. She died 3, 4 on 10-2-1633. She was buried 5, 6 on 18-2-1633 in Eenrum. She married Ulfert Fockes.
      >
      > BURIAL: Zij werd in de kerk van Eenrum begraven.
      >
      > They had the following children:
      >
      > M i Focko Ulpherts
      >
      > Met vriendelijke groeten,
      >
      > Klaas Pera
      >
      > --- In groningen-genealogy@yahoogroups.com, "Hans" <genvos@> wrote:
      > >
      > >
      > > Beste groepsgenoten,
      > >
      > > Crijn LUITJENS-1654: m 12 Apr 1640 Wagenborgen
      > > Hemcke ARENTS-1682
      > > waren de ouders van dochter, Reene Crijnes.
      > > Zij was gehuwd mer Focko Ulferts
      > > Ik kom in veel publicatie de naam Focko Ulferts / Ulpherts tegen
      > > maar die zijn niet getrouwd met Reene Crijns, wel met b.v. Gese Jacobs
      > > Wie zijn de ouders van deze Focko Ulferts
      > >
      > > Alvast mijn dank!
      > >
      > > Hans Vos
      > >
      >
      >
      >
      >
      >
      >
      >
      >
      >
      >
      >
      > [Non-text portions of this message have been removed]
      >
    • Hans Vos
      Hallo Klaas,   Dank voor de aanvullende puzzelstukjes. Met de namen uit jouw citaten heb ik net nog even verder gezocht en kwam daarbij op de site van
      Message 2 of 9 , Nov 1, 2010
      • 0 Attachment
        Hallo Klaas,
         
        Dank voor de aanvullende puzzelstukjes. Met de namen uit jouw citaten heb ik net nog even verder gezocht en kwam daarbij op de site van Henk Wolda "De voorouders van Tije Dijkhuizen".
        Daar vind ik ook Edzo met de vermelding van 12 kinderen:
        Edzo Fockens and Tyabbechien Luppens:
        Edzo and Tyabbechien had 12 children: Geessien, and Aaltien [Edzes], Focko Ulfarts, Focktien Edzes, Luwert, and Eppien [Fockens], Dedde, Frowtet, Sebo, and Anne [Edzes] and Luppo Philippus Fockens Hoysum.
        Het is mooi om weer nieuwe aanknopingspunten te hebben voor verder speurwerk. Het blijft een spannende bezigheid. Als ik nieuwe informatie vind, plaats ik een berichtje.
         
        Vriendelijke groeten,
         
        Hans.


        Gen. ZH  Saarloos van Rij,van Wijngaarden, van (der) G(h)iessen,
        Cranendonck, Verschoor, Moerkercken, Van Driel.
        Gen. GR (Oldambt)  Vos  Wagenborgen, Rysum, Meeckens, Tonckens.

        --- On Mon, 1/11/10, gruno77 <pera@...> wrote:


        From: gruno77 <pera@...>
        Subject: [groningen-genealogy] Re: Focko Ulferts en Reene Crijnes
        To: groningen-genealogy@yahoogroups.com
        Date: Monday, 1 November, 2010, 20:15


         



        Hallo Hans,

        Op Google Books vond ik twee citaten met betrekking tot de secretaris van de provinciale rekenkamer Focko Ulferts, geboren rond 1629 en overleden in 1661:

        Het eerste citaat is uit de "Nederlandsche Leeuw", delen 113-114. Er wordt daar gesproken over een zekere Jacob Fockens, die een zoon zou zijn van Focko Ulpherts (senior).

        Bron: http://books.google.nl/books?id=PGFmAAAAMAAJ&q=Focko+Ulpherts&dq=Focko+Ulpherts&hl=nl&ei=7ADPTM7rKo2dOq-tmbgB&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=1&ved=0CCgQ6AEwAA

        ______________________________

        In het boek "Spinnen in het web" van H. Feenstra staat het volgende citaat:

        "Een oudere broer van Luwert (Fockens) was Focko Ulferts, die zich later de naam (Van) Hoysum aanmat. ....... Hij stierf reeds in 1661 op 32-jarige leeftijd als secretaris van de provinciale rekenkamer."

        Bron: http://books.google.nl/books?id=mWhPdYY3Aj4C&pg=PA124&dq=Focko+Ulferts&hl=nl&ei=UAHPTLbGE43rOYiB_dEB&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=1&ved=0CCoQ6AEwAA#v=onepage&q=Focko%20Ulferts&f=false

        Als je beide citaten met elkaar combineert, kom ik tot de volgende conclusie:

        Focko Ulpherts senior, behorend tot de aanzienlijke familie van eigenerfden Fockens, afkomstig uit de omgeving van Termunten, had twee zonen Jacob Fockens en Edzo Fockens. Op zijn beurt had Edzo Fockens weer twee zonen: Luwert Fockens en zijn oudere broer Focko Ulferts junior. De vernoeming verloopt hier dus zeer onregelmatig. De eerste zoon van Edzo Fockens heet niet Luwert Edzes, maar Luwert Fockens. De tweede zoon van Edzo Fockens heet naar zijn opa Focko Ulferts (niet Focko Edzes). Deze Focko Ulferts junior zou de door jou gezochte persoon kunnen zijn.

        Met vriendelijke groeten,

        Klaas Pera

        --- In groningen-genealogy@yahoogroups.com, Hans Vos <genvos@...> wrote:
        >
        > Beste Klaas,
        >  
        > Dank voor de informatie. De veronderstelling dat het hier bijvoorbeeld om een kleinzoon
        > zou kunnen gaan met dezelfde naam, lijkt mij ook aanemelijk. "Mijn" Focko Ulferts is zo rond 1630/1640 geboren. Ik zoek in die richting verder.
        >  
        > Vriendelijke groeten,
        >  
        > Hans.
        >
        > Gen. ZH  Saarloos van Rij,van Wijngaarden, van (der) G(h)iessen,
        > Cranendonck, Verschoor, Moerkercken, Van Driel.
        > Gen. GR (Oldambt)  Vos  Wagenborgen, Rysum, Meeckens, Tonckens.
        >
        > --- On Sun, 31/10/10, gruno77 <pera@...> wrote:
        >
        >
        > From: gruno77 <pera@...>
        > Subject: [groningen-genealogy] Re: Focko Ulferts en Reene Crijnes
        > To: groningen-genealogy@yahoogroups.com
        > Date: Sunday, 31 October, 2010, 16:39
        >
        >
        >  
        >
        >
        >
        > Hallo Hans,
        >
        > Volgens de website
        >
        > http://www.fmavanschaik.nl/kwartierstaat/pafg67.htm#1821
        >
        > zijn Ulfert Fockes (* rond 1545) en Dedde Edzes (* rond 1548) de ouders van Focko Ulpherts. Zie het citaat hieronder. Gezien de door jou aangegeven huwelijksdatum van de ouders van Renee Crijnes (12-4-1640) zou het daar nog weleens om een later levende naamgenoot van Focko Ulpherts kunnen gaan, waardoor er verwarring is ontstaan. Dan is de conclusie van deze website dus niet juist.
        >
        > Ulfert Fockes [Parents] was born 1 about 1545. He died 2 before 11-1621. He was buried 3 in Eenrum. He married Dedde Edzes. Ulfert lived 4, 5 in 1598 in op "Hoysum", Warffum.
        >
        > BIOGRAPHY: In 1598 houdt Ulfert op Hoysum 150 juk land in huur van de Commanderij te Warffum voor 200 Emder gl. en een vet zwijn. Later zou hij verhuisd zijn naar "Huninga" te Eenrum; op gezag van aantekeningen van Mevrouw J. Siccama - Abbring te Vierhuizen noemt Ritzema van Ikema hem en zijn vrouw als de oudstbekende bewoners van "Huninga".
        >
        > DEATH: Zijn weduwe, Dedde Edzes volgens de Familie Kroniek Broeils. komt als Dedde Ulpherts in november 1621 met haar kleinzoon Edse Fockes als lidmaat te Warffum voor.
        >
        > BIRTH: De filiatie van zijn voorouders is waarschijnlijk, maar niet bewezen, zie de inleiding van NL 1989, kol. 344 - 345.
        >
        > Dedde Edzes was born 1, 2 about 1548 in Lesterhuis, Termunten. She died 3, 4 on 10-2-1633. She was buried 5, 6 on 18-2-1633 in Eenrum. She married Ulfert Fockes.
        >
        > BURIAL: Zij werd in de kerk van Eenrum begraven.
        >
        > They had the following children:
        >
        > M i Focko Ulpherts
        >
        > Met vriendelijke groeten,
        >
        > Klaas Pera
        >
        > --- In groningen-genealogy@yahoogroups.com, "Hans" <genvos@> wrote:
        > >
        > >
        > > Beste groepsgenoten,
        > >
        > > Crijn LUITJENS-1654: m 12 Apr 1640 Wagenborgen
        > > Hemcke ARENTS-1682
        > > waren de ouders van dochter, Reene Crijnes.
        > > Zij was gehuwd mer Focko Ulferts
        > > Ik kom in veel publicatie de naam Focko Ulferts / Ulpherts tegen
        > > maar die zijn niet getrouwd met Reene Crijns, wel met b.v. Gese Jacobs
        > > Wie zijn de ouders van deze Focko Ulferts
        > >
        > > Alvast mijn dank!
        > >
        > > Hans Vos
        > >
        >
        >
        >
        >
        >
        >
        >
        >
        >
        >
        >
        > [Non-text portions of this message have been removed]
        >











        [Non-text portions of this message have been removed]
      • Richard van Schaik
        Hallo Klaas, ... Is wat op mijn site vermeld staat voorlopig nog steeds correct (ondanks je geuitte twijfels). De twaalf kinderen van Edzo horen daar ook te
        Message 3 of 9 , Nov 1, 2010
        • 0 Attachment
          Hallo Klaas,

          > Focko Ulpherts senior, behorend tot de aanzienlijke familie van eigenerfden Fockens, afkomstig uit de omgeving van Termunten, had twee zonen Jacob Fockens en Edzo Fockens. Op zijn beurt had Edzo Fockens weer twee zonen: Luwert Fockens en zijn oudere broer Focko Ulferts junior. De vernoeming verloopt hier dus zeer onregelmatig. De eerste zoon van Edzo Fockens heet niet Luwert Edzes, maar Luwert Fockens. De tweede zoon van Edzo Fockens heet naar zijn opa Focko Ulferts (niet Focko Edzes). Deze Focko Ulferts junior zou de door jou gezochte persoon kunnen zijn.

          Is wat op mijn site vermeld staat voorlopig nog steeds correct (ondanks
          je geuitte twijfels). De twaalf kinderen van Edzo horen daar ook te
          staan, dat ik het huwelijk van Focko Ulferts (van Hoysum) met Crijne
          niet heb is doordat dit in de mij bekende literatuur niet gegeven is. De
          Gese Jacobs waarnaar gerefereerd werd in deze draad was dan grootmoeder
          van de gezochte (als ik alles kortsluit en daarin correct ben (wat wel
          weer de vraag is))-

          Groeten,
          Richard

          --
          Richard van Schaik
          f.m.a.vanschaik@...
          http://www.fmavanschaik.nl/
        • gruno77
          Hallo Richard, Mijn kritiek op jouw website was niet terecht. In ieder geval was de Focko Ulpherts, die jij noemt, niet dezelfde als die Hans zocht. Jouw Focko
          Message 4 of 9 , Nov 2, 2010
          • 0 Attachment
            Hallo Richard,

            Mijn kritiek op jouw website was niet terecht. In ieder geval was de Focko Ulpherts, die jij noemt, niet dezelfde als die Hans zocht. Jouw Focko leefde eerder. Met de gegevens die ik gisteren op Google Books had gevonden, zie ik nu in tweede instantie, dat al die personen toch wel op jouw lijst staan. Iets te snel geoordeeld van mijn kant. Mijn excuses.

            Inmiddels heb ik ook nog even kritisch gekeken naar wat ik gisteren heb gevonden. De secretaris van de provinciale rekenkamer kan niet dezelfde zijn als de man, die met Reene Crijns was getrouwd. Toen Focko trouwde met Reene in 1673, was genoemde secretaris (Focko Ulfarts van Hoysum) al lang overleden (in 1661). Dus begint het zoeken nu weer van voren af aan.

            Hartelijke groeten,

            Klaas Pera



            --- In groningen-genealogy@yahoogroups.com, Richard van Schaik <f.m.a.vanschaik@...> wrote:
            >
            > Hallo Klaas,
            >
            > > Focko Ulpherts senior, behorend tot de aanzienlijke familie van eigenerfden Fockens, afkomstig uit de omgeving van Termunten, had twee zonen Jacob Fockens en Edzo Fockens. Op zijn beurt had Edzo Fockens weer twee zonen: Luwert Fockens en zijn oudere broer Focko Ulferts junior. De vernoeming verloopt hier dus zeer onregelmatig. De eerste zoon van Edzo Fockens heet niet Luwert Edzes, maar Luwert Fockens. De tweede zoon van Edzo Fockens heet naar zijn opa Focko Ulferts (niet Focko Edzes). Deze Focko Ulferts junior zou de door jou gezochte persoon kunnen zijn.
            >
            > Is wat op mijn site vermeld staat voorlopig nog steeds correct (ondanks
            > je geuitte twijfels). De twaalf kinderen van Edzo horen daar ook te
            > staan, dat ik het huwelijk van Focko Ulferts (van Hoysum) met Crijne
            > niet heb is doordat dit in de mij bekende literatuur niet gegeven is. De
            > Gese Jacobs waarnaar gerefereerd werd in deze draad was dan grootmoeder
            > van de gezochte (als ik alles kortsluit en daarin correct ben (wat wel
            > weer de vraag is))-
            >
            > Groeten,
            > Richard
            >
            > --
            > Richard van Schaik
            > f.m.a.vanschaik@...
            > http://www.fmavanschaik.nl/
            >
          Your message has been successfully submitted and would be delivered to recipients shortly.