Re: [groningen-genealogy] Luitjen Tammes x Anje Jacobs (HELDER)

  • whelder@xs4all.nl
    Message 1 of 8 , Oct 2, 2010
      Dag Fred,

      Zeer bedankt voor de uitvoerige informatie. Ik denk er verder mee te komen en popel om er
      mee aan de slag te gaan. Helaas is "Alle Groningers" op het ogenblik niet vooruit te branden!
      Geduld dus nog maar even. Ik houd je op de hoogte. Groeten,
      Willem Helder
      e-mail: whelder@...
        Hallo,

        Nee, zeker niet het eerste geval. Wie de lijsten van civiele processen voor 1795 van de diverse gewesten bekijkt zal hier en daar wel een geval tegenkomen.
        In het gebied waar ik veel onderzoek doe (Gelderland) heb ik zeker een handvol gevallen vanaf 1543 (start lijst) gevonden.
        Ook toen kwam het voor.

        vr. groet
        Evert de Jonge

      • Hans Schripsema
        Message 3 of 8 , Oct 3, 2010
          Willem,

          De doopsgezindheid lijkt des te aannemelijker als je weet dat Jan Pieters
          Groen uit de voogdijakte van 1764 ook al doopsgezind was. Deze was getrouwd
          met Trijntje Derks Cleveringa, de zus van Aaltje Derks Cleveringa, die
          getrouwd was met Jan Tammes (de ws. broer van Luitjen Tammes).
          Mogelijk is Jan Pieters Groen een broer van de doopsgezinde Geert Pieters
          van Warffum, die gelijknamige dochters heeft als Antje, Trijntje en Renske
          en ook een dochter Pieterke Geerts met de postume achternaam Groen.

          Groet,
          Hans Schripsema

[...]

          ____________
          Gescand op virussen door G Data AntiVirus
          Versie: AVA 21.2771 van 03.10.2010
          Virusnieuws: www.antiviruslab.com
        • Fred Reenders
          Message 4 of 8 , Oct 3, 2010
            huwelijkscontract Ulrum 18 april 1767
            Jan Tammes x Aaltje Cleveringa
            Voor de bruidegom: Tamme Luitjens vader, collector Jacob Liewes dedigsman
            Voor de bruid: Wibbe Sijwerts en Trijntje Derks Cleveringa zwager en zuster,
            Claas Jacobs voormont, Frerik Jans vreemde voogd over des bruids
            voorkinderen.

            Groet,
            Fred Reenders
            www.reenders.com

            _____

            <mailto:groningen-genealogy%40yahoogroups.com>

            e-mail: whelder@... <mailto:whelder%40xs4all.nl>

            ____________

            Message 5 of 8 , Oct 3, 2010
              Ik denk dat ik het eerste geval van een gedocumenteerd geval van
              incest heb gevonden

              Bij het overlijden van Stientje Veenstra staat dat zij het niet
              erkende kind van Lamke Veenstra is, helaas zijn de documenten van de
              geboorte nog niet ter inzage beschikbaar. Bij haar geboorte staat
              volgens onderstaande text echter dat haar vader Jan Hendriks Veenstra
              is. Wie zou voor mij de geboorte akte eens na willen kijken?

              Geboorte 07-07-1866 Marum

              Kind Stientje Veenstra
              Geslacht v

              Vader Jan Hendriks Veenstra
              Moeder Lamke Veenstra

              Bron Geboorteregister Marum 1866
              Aktenummer 62

              Overlijden 21-06-1894 Tolbert gem. Leek

              Overledene Stientje Veenstra
              Geslacht v
              Leeftijd 27 jaar
              Geboorteplaats Lucaswolde

              Vader -
              Moeder Lamke Veenstra
              Relatie Gerrit de Goede

              Bron Overlijdensregister Leek 1894
              Aktenummer 67

              Bron Burgerlijke stand - Huwelijk
              Archieflocatie Groninger Archieven
              Algemeen Gemeente: Leek
              Soort akte: Huwelijksakte
              Aktenummer: 5
              Datum: 21-03-1891
              Bruidegom Gerrit de Goede
              Geboorteplaats: Wanneperveen
              Bruid Stientje Veenstra
              Geboorteplaats: Lucaswolde
              Vader bruidegom Jan Aarten de Goede
              Moeder bruidegom Annigje Klaver
              Vader bruid NN
              Moeder bruid Lamke Veenstra
              Nadere informatie beroep bruidegom: arbeider; beroep bruid:
              arbeidster; beroep vader bruidegom.: arbeider; beroep moeder bruid:
              arbeidster; bruidegom 28 jaar; bruid 24 jaar

              Geboorte 06-09-1815 Sebaldeburen gem. Grootegast

              Kind Jan Veenstra
              Geslacht m

              Vader Hendrik Jacobs Veenstra
              Moeder IJnje Jans

              Bron Geboorteregister Grootegast 1815
              Aktenummer 60

              Overlijden 12-05-1879 Lucaswolde gem. Marum

              Overledene Jan Hendriks Veenstra
              Geslacht m
              Leeftijd 64 jaar
              Geboorteplaats Sebaldeburen

              Vader Hendrik Jacobs Veenstra
              Moeder Ienje Jans Barrema
              Relatie Stientje Hendriks van der Velde

              Bron Overlijdensregister Marum 1879
              Aktenummer 25

              Huwelijk 07-12-1837 Marum

              Bruidegom Jan Hendriks Veenstra, boerenknecht
              Geboren Sebaldeburen gem. Grootegast
              Vader Hendrik Jacobs Veenstra, arbeider
              Moeder Jenje Jans Barrema

              Bruid Stientje Hendriks van der Velde
              Geboren Marum
              Vader Hendrik Wiebes van der Velde, landbouwer
              Moeder Lamke Roelfs Randel, landbouwster

              Bron Huwelijksregister Marum 1837
              Aktenummer 11

              Geboorte 04-12-1839 Marum

              Kind Lamke Veenstra
              Geslacht v

              Vader Jan Hendriks Veenstra
              Moeder Stientje Hendriks van der Velde

              Bron Geboorteregister Marum 1839
              Aktenummer 84

              Overlijden 05-01-1920 Lucaswolde gem. Marum

              Overledene Lamke Veenstra
              Geslacht v
              Leeftijd 80 jaar
              Geboorteplaats Lucaswolde gem. Marum

              Vader Jan Hendriks Veenstra
              Moeder Stientje Hendriks van der Velde
              Relatie Meint Siersema

              Bron Overlijdensregister Marum 1920
              Aktenummer 2

              Huwelijk 10-08-1870 Marum

              Bruidegom Meint Siersema, daglooner
              Geboren Lucaswolde
              Vader Klaas Meints Siersema, arbeider
              Moeder Hendrikje Ales van der Veen

              Bruid Lamke Veenstra
              Geboren Lucaswolde
              Vader Jan Hendriks Veenstra, arbeider
              Moeder Stientje Hendriks van der Velde

              Bron Huwelijksregister Marum 1870
              Aktenummer 29

              _ _
              (o) (o)
              oOOO----(_)----OOOo---
              http://www.hendrick-hamel.henny-savenije.pe.kr (in English) Feel free
              to discover Korea with Hendrick Hamel (1653-1666)
              http://www.vos.henny-savenije.pe.kr Frits Vos Article about Witsen
              and Eibokken and his first Korean-Dutch dictionary
              http://www.cartography.henny-savenije.pe.kr (in English) Korea
              through Western Cartographic eyes
              http://www.henny-savenije.pe.kr/phorum Bulletin board for Korean studies

              Message 6 of 8 , Oct 4, 2010
                Even voor alle duidelijkheid, Jan Hendriks
                Veenstra is dus de vader van Lamke Veenstra EN
                mogelijk ook de vader van de dochter van Lamke.

                At 08:34 AM 10/4/2010, you wrote:

> [...]
                >Frits Vos Article about Witsen
                >and Eibokken and his first Korean-Dutch dictionary

                _ _