Re: [groningen-genealogy] Berent Everts Olthof (1724 - 1787)

  • M.Bennema Geerlings
    Message 1 of 19 , Sep 26 3:32 AM
      Vincent,

      In het boek "Het Olde Hof" over het geslacht Olthoff van J.B.Glasbergen uit 1981 staat hierover het volgende:
      Berent Everts Olthof, geb. Groningen, ovl. na 15-5-1786, bakker (?) huw. I, otr. Groningen 27-4-1748 met Grietje Tiddens van Martenshoek.
      huw. II Groningen (M.K.) 14-10-1778 met Johana (Juliana) de Rood(t) ( de Roode, Pieroott) van Sluis te Vlannderen, wdv Frederik Gepke.
      kinderen uit het 1e huw.:
      1. Evert gd Gron. (MK) 7-9-1749
      2. Riempt gd. Gron (AK) 10-5-1752
      3. Engeltje, ged. Gron(MK) 9-8-1754
      4. Annigje ged. Gron.(MK) 16-2-1757, huwt Gron. (NK) 15-11-1781 Jan Harms van Groningen.
      5. Engeltje, ged. Gron.(MK) 3-5-1765
      6. Jantien ged. Gron.(MK) 31-1-1772
      kinderen uit het 2e huw.:
      7. Willem, ged. Gron. (MK) 5-9-1779
      8. Berentien, ged. Gron. (NK) 16-12-1781
      9. Hindrik, ged. Gron. (NK) 24-10-1784

      vriendelijke groet,

      Menno Bennema Geerlings

      Message 2 of 19 , Sep 26 2:19 PM
        Hallo Klaas,

        Ik begrijp dat zeker vermeld zou zijn dat Berent Olthof een weduwnaar is,
        bij zijn huwelijk met Johanna de Roodt, indien het om dezelfde Berent Olthof
        zou gaan. Is dat altijd zo of is dat slechts meestal zo?

        groeten,
        Vincent

        Message 3 of 19 , Oct 1, 2010
          Hallo Henny,

          Uit mijn bestanden:

          Hindrik Everts Drent gedoopt Wildervank 8-6-1800, overleden Nieuw Buinen
          10-9-1881.

          Alke Geerts Plaggenborg gedoopt WIldervank 15-3-1789, overleden21-4-1857
          Drouwenermond.

          Gehuwd Onstwedde 18-7-1818.

          Zoon Geert geboren Nieuwe Pekela 17-1-1821.

          Met vriendelijke groeten,

          Gerrit W. Kuijk

          _____

          Datum: 24-02-1844
          Bruidegom Geert Hindriks Drenth
          Geboorteplaats: Nieuwe Pekela
          Bruid Sijvertje Gajes van der Wijk
          Geboorteplaats: Wildervank
          Vader bruidegom Hindrik Everts Drenth
          Moeder bruidegom Alke Geerts Plaggenborg
          Vader bruid Gaje Sijverts van der Wijk
          Moeder bruid Geertruid Jans Kram
          Nadere informatie beroep bruidegom: arbeider; beroep vader
          bruidegom.: arbeider; beroep moeder bruidegom: arbeidster; beroep
          vader bruid: arbeider; beroep moeder bruid: arbeidersche; bruidegom
          23 jaar; bruid 22 jaar

          Dus ik dacht dat ik zijn geboorte datum eenvoudig kon vinden nu in
          allegroningers. Helaas pindakaas ik heb op verschillende manieren
          gezocht maar ik kan het niet vinden. Wie helpt me?

          _ _
          (o) (o)
          oOOO----(_)----OOOo---
          http://www.hendrick-hamel.henny-savenije.pe.kr (in English) Feel free
          to discover Korea with Hendrick Hamel (1653-1666)
          http://www.vos.henny-savenije.pe.kr Frits Vos Article about Witsen
          and Eibokken and his first Korean-Dutch dictionary
          http://www.cartography.henny-savenije.pe.kr (in English) Korea
          through Western Cartographic eyes
          http://www.henny-savenije.pe.kr/phorum Bulletin board for Korean studies

        • ben doedens
          Message 4 of 19 , Oct 1, 2010
            Henny Savenije wrote:
> [...]
            > allegroningers. Helaas pindakaas ik heb op verschillende manieren
            > gezocht maar ik kan het niet vinden. Wie helpt me?

            Zo te zien zijn de geboorteakten van Nieuwe Pekela van voor 1873 nog niet on
            line te raadplegen. Ook niet via bladeren door de registers.

            En dat terwijl de introductiepagina meldt dat alles online staat vanaf 1811.

            Je zou het eens kunnen navragen bij de beheerder via:
            Genlias10@...

            Leuk stukje trouwens in de Koreaanse krant.

            Mijn vrouw komt uit Deventer en de familie aldaar vroeg zich al af wat
            Jannie nou in hemelsnaam in Oude Pekela had te zoeken. (Maar ze komen graag
            op bezoek)

            Groetjes,
            Jannie & Ben
          • Evert van Dijken
            Message 5 of 19 , Oct 1, 2010
              Ik denk dat de meeste geboorteaktes van Nieuwe Pekela wel aanwezig zijn. Als ik zoek op Geboorte met * in Nieuwe Pekela tussen 1811 en 1873 vind ik honderden pagina's, maar 17 januari 1821 (of een datum net daarna) zit er niet bij.Wel een akte met 16 januari en 26 januari 1821. Ik vermoed dat er een paar aktes verdwenen zijn tijdens het uploaden. Er zou wel een akte moeten zijn, want in de huwelijksakte staat vermeld dat er twee extracten van de geboorteaktes zijn overlegd.Evert van Dijken

              To: groningen-genealogy@yahoogroups.com
              From: doedens@...
              Date: Fri, 1 Oct 2010 12:01:33 +0200
              Subject: Re: [groningen-genealogy] Geert Hindriks Drenth

              Message 6 of 19 , Oct 1, 2010
                Hallo Gerrit

                Bedankt. Die andere gegevens had ik al maar ik
                miste alleen nog Geert's geboortedatum.

                At 06:11 PM 10/1/2010, you wrote:

> [...]
                >Drouwenermond.
                >
                >Gehuwd Onstwedde 18-7-1818.
                >
                >Zoon Geert geboren Nieuwe Pekela 17-1-1821.

                _ _
[...]

              • Vincent Cleij
                Message 7 of 19 , Oct 2, 2010
                  Hallo Menno,

                  Bedankt voor de info. Mijn mailtje van "vr 1-10-2010" had ik al veel eerder
                  verstuurd en toen die na ongeveer een dag nog niet in de lijst stond heb ik
                  het mailtje nogmaals verstuurd. Dit laatste mailtje is dus een oud mailtje
                  dat om de een of andere reden een hele tijd op het Internet is blijven
                  hangen (waarschijnlijk in een overvolle buffer bij een provider) en pas na
                  een dag of 5 is aangekomen.
                  Inmiddels heb ik gezin van Berent Everts Olthof compleet.

                  groeten,
                  Vincent Cleij

[...]

                  Download de gratis SPAMfighter via deze link:
                  http://www.spamfighter.com/lnl

                • gruno77
                  Message 8 of 19 , Oct 3, 2010
                    Hallo Vincent,

                    Het wordt niet standaard vermeld in kerkboeken, of iemand weduwe of weduwnaar is. Dat hangt heel sterk af van de persoon, die het huwelijk noteerde. Hier is heel secuur vermeld, dat Johanna Juliana de Roodt eerder getrouwd was. Dan is het op zijn minst heel erg vreemd, dat het eerdere huwelijk van Berent niet wordt genoemd. Dat is dus wel reden voor twijfel, of het hier dan om dezelfde persoon gaat.

                    Hartelijke groeten,

                    Klaas Pera

                    Message 9 of 19 , Oct 3, 2010
                      Hallo Klaas,

                      Ook dit laatste mailtje van mij heeft er ongeveer 6 dagen over gedaan om
                      deze lijst te bereiken!

                      Zoals je kunt zien aan de andere reacties (b.v. die van Menno Bennema
                      Geerlings van 26-9-2010) op mijn vraag over Berent Everts Olthof gaat het
                      toch om dezelfde persoon, alleen had ik de verkeerde dochter met de naam
                      "Engel" genomen als voorouder van mij. Hij heeft 2 dochters met deze naam
                      gehad en de juiste voorouder van mij is de tweede, die geboren is in 1765.
                      Hoe dat precies zit met het wel of niet vermelden van het feit dat iemand
                      weduwnaar of weduwe is weet ik ook niet maar ik heb nu wel antwoord op mijn
                      vraag.