Re: [groningen-genealogy] Aaltje Cornelis

  • Jacob Boerema
    Message 1 of 3 , Aug 8, 2010
      On 8 Aug 2010 at 15:55, Jan Hollander wrote:

      > Op 19 juni1791 trouwen in Meedhuizen Harm Aries Hollander en Tietje
      > Jans Bronsema. Tietje Jans Bronsema is volgens haar overlijdensacte
      > rond 1772 geboren in Meedhuizen en de dochter van Jan Tjaarts en
      > Aaltje Cornelis. Een zoektocht naar Jan Tjaarts en Aaltje Cornelis
      > leverde echter niets op. Wel vond ik in Hellum op 23 juni 1771 de doop
      > van Tijtje, dochter van Jan Jans en Aaltjen Cornelis. Dit zou Tietje
      > Jans Bronsema kunnen zijn.

      Dat is inderdaad de juiste Tietje/Tijtje. Bij haar overlijden is haar stiefvader
      als vader opgegeven.

      RA Fivelingo, gerecht Farmsum, inv.nr. 387
      Fol. 150, Farmsum, 6 april 1778
      Huwelijkscontract tussen Jan Tjades en Aaltjen Cornelis.
      Lijfgave bij kinderloos overlijden is wederzijds een voorkinds part erflijk.
      Voor de bruidegom: Grietje Tiades, weduwe van Sijbelt Jans als zuster,
      Roelf Jans als bruidegoms overledene halfzusters gewesene man, Jan
      Jacobs als volle oom en voormond over bruidegoms voorkinderen bij wijlen
      Fenje Jacobs en caverende voor de voogd Hindericus Broos.
      Voor de bruid: Cornelis Isebrands als vader, Luppe Clasen als zwager en
      Tonnis Clasen als principaal voormond en Jan Jacobs als vreemde voogd
      over bruids voorkinder bij wijlen Jan Jans en mede caverende voor de
      eerwaarde heer Helperus Helperi als sibbevoogd.

      RA Fivelingo, gerecht Siddeburen, inv.nr. 723: Hellum, 29-5-1790: Barber
      Klaassen, Jan Tjaarts en Aaltje Kornelis ehl., Luppe Klaassen en Grietje
      Kornelis ehl., bekenden verkogt te hebben aan Ekke Nannes en Sapke Jans
      ehl. hunne behuisinge met de beklemminge van 2 deimt hoijland, 1½ deimt
      groenland en 2½ mudde roggeland, tesamen staande en gelegen onder
      Hellum. Zwettende ten N:, O: en Z: de kooperen zelvs, W: Jacob Freerks.
      Doende in genere aan de Heer Adriani 12 car. gld. jaarlijkse huur. Verkogt
      voor 600 car. gld.

      Notariaat Appingedam, standplaats 1 (toegang 85), inv.nr. 3
      Akte 112, 15 mei 1811
      Harm Arijs en Hindrik Hindriks en Trijntje Jans (ehel), alle te Meedhuizen en
      erfgenamen van Aaltje Cornelis, weduwe wijlen Jan Tjaden, verkopen
      ingevolge koopcontract d.d. 25 februari 1811 aan Hindrik Wilms en Aaltjen
      Hindriks (ehel) mede te Meedhuizen hunne behuizinge aan de Esken laan te
      Meedhuizen, getekend No. 26 zo laatst door Aaltjen Cornelis is bewoond,
      met de beklemming van het heem en 2 grazen land waarop de behuizing is
      staande en gelegen te Meedhuizen, hebbende ten N: Sikke Fiebes, ten O:
      Writser Eeuwes wedwe, ten Z: de Esken laan, ten W: Jan Seebes. Doende
      jaarlijks tot huur aan onderscheidene eigenaren 10 gld 5 stuivers. Verkocht
      voor 300 car gld (is voldaan).

      Notariaat Appingedam, standplaats 1 (toegang 85), inv.nr. 39, Akte 588,
      Appingedam, 19 november 1818
      Tetje Jans, landbouwersche te Meethuizen, vrouw van Harm Aries
      Hollander, maakt testament.
      Ik begeer dat indien ik voor mijn man Harm Aries Hollander kom te
      versterven, hij gedurende zijn leven van mijne nalatenschap de halfscheid in
      vruchtgebruik zal behouden zonder borgstelling, doch bij hertrouwen begeer
      ik dat hij de helft dier goederen welke hij van mij in vruchtgebruik bezit zal
      uitkeren.

      Kwartierstaat van Tijtje Jans

      GENERATIE I

      1. Tijtje Jans, geb. 16 juni 1771 te Hellum, ged. 23 juni 1771
      te Hellum, ovl. 14 maart 1845 te Siddeburen, dochter van Jan
      Jans en Aaltje Cornellis (zie 2-3).
      Trouwde 19 juni 1791 te Meedhuizen met Harm Aries Hollander,
      geb. 18 maart 1768 te Meedhuizen, ovl. 24 februari 1819 te
      Meedhuizen, huis nr. 13 (60 jaar!), zoon van Arijs Willems
      en Geeske Harms.
      Kinderen:
      1. Aris Harms, ged. 19 mei 1793 te Meedhuizen.
      2. Jan Harms, ged. 1 maart 1795 te Meedhuizen.
      3. Geeske Harms, ged. 12 februari 1797 te Meedhuizen.
      4. Aaltje Harms, geb. 25 augustus 1799 te Meedhuizen, ged.
      8 september 1799 te Meedhuizen.
      5. Lupke Harms, geb. 23 januari 1803 te Meedhuizen, ged. 6
      februari 1803 te Meedhuizen.
      6. Tijtjen Harms, geb. 4 augustus 1805 te Meedhuizen, ged.
      11 augustus 1805 te Meedhuizen.
      7. Ocke Harms, geb. 21 april 1808 te Meedhuizen, ged. 1 mei
      1808 te Meedhuizen.
      8. Knelske Harms, geb. 30 mei 1811 te Meedhuizen, ged. 9
      juni 1811 te Meedhuizen.

      GENERATIE II

      2. Jan Jans, afkomstig "van Siddeburen", ovl. tussen 15
      september 1767 en 26 maart 1778.
      Trouwde (1) 16 mei 1751 te Schildwolde (ondertr. 15 mei 1751
      te Siddeburen) met Ide Ockes, afkomstig "van Schildwolde",
      begr. 15 september 1767 te Hellum.
      Trouwde (2) 28 mei 1769 te Hellum (ondertr. 7 mei 1769 te
      Hellum) met 3.

      3. Aaltje Cornellis, ged. 15 april 1742 te Hellum, ovl. 21 juni
      1810 te Meedhuizen, begr. 25 juni 1810 te Meedhuizen,
      dochter van Cornelis Isebrants en Tietje (ook Tielje) Harms
      (zie 6-7).
      Trouwde (1) 28 mei 1769 te Hellum (ondertr. 7 mei 1769 te
      Hellum) met 2.
      Kinderen:
      1. Jan Jans, ged. 18 februari 1770 te Hellum.
      2. Tijtje Jans, geb. 16 juni 1771 te Hellum, ged. 23 juni
      1771 te Hellum, zie 1.
      3. Trijntje Jans (Houwerzijl), geb. 30 maart 1774 te
      Hellum, ged. 3 april 1774 te Hellum, ovl. na 20 juni
      1814.
      Trouwde (1) 11 mei 1794 te Meedhuizen met Hindrik
      Hindriks Doesburg, afkomstig "van Meedhuizen", ovl. 14
      januari 1813 te Meedhuizen, zoon van Hindrik (Doesborg)
      en Anje Clasens (Houwers).
      Trouwde (2) (h.c. 20 juni 1814 te Appingedam) met
      Hindrik Sickes Boerma, ged. 14 december 1788 te
      Meedhuizen, zoon van Sicke Phebes Boerma en Aaltjen
      Hindriks.
      Trouwde (2) 12 april 1778 te Meedhuizen (h.c. 6 april 1778
      te Farmsum) met Jan Tiades, afkomstig "van Tjamsweer", ovl.
      4 november 1804 te Meedhuizen, begr. 9 november 1804 te
      Meedhuizen, zoon van Tjade (Tjaart?). (Hij was eerder gehuwd
      Tjamsweer (ondertr. 14 mei 1758 te Opwierde [attestatie])
      (h.c.) met Fenje Jacobs, afkomstig "van Opwierde", ovl. voor
      6 april 1778, dochter van Jacob.)

      GENERATIE III

      6. Cornelis Isebrants, afkomstig "van Hellum", ged. 9 maart
      1708 te Hellum, begr. 28 januari 1789 te Meedhuizen, zoon
      van Isebrand Jans en Aaltjen Jacobs (ook Wobbes) (zie
      12-13).
      Trouwde (1) 17 november 1737 te Tjamsweer met 7.
      Trouwde (2) Hellum (ondertr. 6 april 1749 te Hellum) met
      Aaltjen Claassens, afkomstig "van Wirdum". (Zij was eerder
      gehuwd 20 december 1733 te Hellum (ondertr. 15 november 1733
      te Wirdum) met Claas Willems, afkomstig "van Hellum", ged.
      21 februari 1706 te Hellum, begr. 5 januari 1748 te Hellum,
      zoon van Willem Claassen en Grietje Geerts.)

      7. Tietje (ook Tielje) Harms, afkomstig "van Tjamsweer", ovl.
      kort voor 26 januari 1749.
      Trouwde 17 november 1737 te Tjamsweer met 6.
      Kinderen:
      1. Jan Cornelis, ged. 3 augustus 1738 te Hellum.
      2. Grietje Cornellis, afkomstig "van Hellum", ged. 27
      september 1739 te Hellum, ovl. 11 januari 1825 te
      Siddeburen.
      Trouwde 12 mei 1765 te Siddeburen (ondertr. 14 april
      1765 te Hellum) met Luppe Klaassens Zandinga, afkomstig
      "van Siddeburen", ged. 6 december 1744 te Siddeburen,
      ovl. 15 februari 1818 te Siddeburen, zoon van Klaas
      Luppes en Anje Jans.
      3. Aaltje Cornellis, ged. 15 april 1742 te Hellum, zie 3.
      4. Geeske Cornelis, ged. 2 april 1744 te Hellum.
      5. Harm Cornelis, ged. 30 oktober 1746 te Hellum.
      6. Isebrand Cornelis, ged. 26 januari 1749 te Hellum.

      GENERATIE IV

      12. Isebrand Jans, afkomstig "van Hellum".
      Trouwde (1) 16 december 1696 te Hellum met 13.
      Trouwde (2) (ondertr. 1 december 1715 te Schildwolde) met
      Aeltien Geutiens, ged. 22 maart 1676 te Schildwolde, dochter
      van Geutien Jacobs en Martien.

      13. Aaltjen Jacobs (ook Wobbes), dochter van Jacob Wobbes en
      Hille Jans (zie 26-27).
      Trouwde 16 december 1696 te Hellum met 12.
      Kinderen:
      1. J... Isebrands, ged. 26 maart 1697 te Hellum.
      2. Jan Isebrands, ged. eind 1698 te Hellum.
      3. Bieuwke Isebrands, ged. 3 maart 1702 te Hellum.
      4. Cornelis Isebrants, afkomstig "van Hellum", ged. 9 maart
      1708 te Hellum, zie 6.
      5. Jacob Isebrants, afkomstig "van Hellum", ovl. tussen 30
      augustus 1733 en 23 december 1735.
      Trouwde 29 april 1731 te Hellum (ondertr. 1 april 1731
      te Hellum) met Aaltjen Alberts, ged. 29 april 1703 te
      Hellum, ovl. tussen 6 maart 1759 en ws 31 mei 1762,
      dochter van Albert Hendriks en Trijntje Egberts (ook
      Eeuwkes). (Zij was later gehuwd 15 januari 1736 te
      Noordbroek (ondertr. 25 december 1735 te Noordbroek)
      (h.c. 23 december 1735 te Noordbroek) met Bartelt
      (Bartholt) Harms, afkomstig "van Meeden", ovl. na 30
      juni 1774, zoon van Harm Harms en Lisebeth Bartholts.)

      GENERATIE V

      26. Jacob Wobbes.
      Trouwde met 27.

      27. Hille Jans.
      Trouwde met 26.
      Kinderen:
      1. Aaltjen Jacobs (ook Wobbes), zie 13.

      Groeten,

      Jacob Boerema
      http://www.jacobboerema.nl/ (genealogie en bronbewerkingen)
      http://www.jacobboerema.nl/Transcript/Freeware.htm (Transcript 2.3.2)
    • Jan Hollander
      Message 2 of 3 , Aug 9, 2010
        Hallo Jacob,

        Bedankt voor de informatie.
        Het is mij helemaal duidelijk. Op jouw site had ik inderdaad wel Jan Tjaarts
        en Aaltje Cornelis gevonden.

        Vriendelijke groeten,

        Jan Hollander,
        Veendam.
        http://home.wxs.nl/~hollandr

> [...]

        (Bartholt) Harms, afkomstig "van Meeden", ovl. na 30
        juni 1774, zoon van Harm Harms en Lisebeth Bartholts.)

        Geen virus gevonden in het binnenkomende-bericht.
        Gecontroleerd door AVG - www.avg.com
        Versie: 9.0.851 / Virusdatabase: 271.1.1/3059 - datum van uitgifte: 08/08/10
        19:57:00