Re: roots

  • Herman Wind
    Message 1 of 7 , Dec 5, 2000
      Wellicht heb je gegevens voor mij over Japien STARKE die met Arent
      WIND was getrouwd. Ik heb geen data alleen deze namen en ik weet dat
      ze 6 dochters hadden.
      Herman Wind

      --- In groningen-genealogy@egroups.com, "EBBEL BRANDS"
      <ebbel.brands@r...> wrote:
      > Eben Starke Beerent was gehuwd (2)met Trijne NN, waarschijnlijk in
      Blijham.
      > Kinderen:
      > 1. Jan Beerents ged. 25-02-1694
      > 2. Reint Beerents, huwde Frouke Tonnies op 13-01-1716 (HC)
      > 3. Geert Berents Starke, gehuwd met Rixte Eggens 04-05-1715.
      > Bij zijn eerste vrouw Hille NN:
      > 1. Geertje Berents, gedoopt Blijham op 14-11-1675.
      >
      > Misschien dat dit een beetje helpt.
      > Groeten uit Maine, USA,
      > ebbel

    • EBBEL BRANDS
      Message 2 of 7 , Dec 5, 2000
        De naam Brands is aangenomen bij de kinderen van Harm Antonij (1737-1801 in
        Veendam) en Annigjen Alberts Brandenburger (1740-1818 in Veendam). Dit
        echtpaar had twee zonen, Anthonij Harms Brands en Jan Harms Brands. Er zijn
        heel wat Brandsen in Drente.
        Hartelijk dank en beste wensen,
        Ebbel.
> [...]
        > Bij zijn eerste vrouw Hille NN:
        > 1. Geertje Berents, gedoopt Blijham op 14-11-1675.

        Elisabeth
        > een spoor kan zijn. Hopelijk komen er nog mee mailtjes en kan ik daarvan
        een
        > geheel maken.
        > Tot wederdienst bereid.
        > Overigens, jouw achternaam heeft die iets te maken met de familie Brants
        in
        > Drenthe?
        > Ik ben erg benieuwd.
        >
        > Groeten
        > Wil

      • EBBEL BRANDS
        Message 3 of 7 , Dec 5, 2000
          Wat ik zoal heb rondliggen over "Wind": Geen Japie Starke, maar:
          1 Grietje Wind, born December 18, 1811 in Kalkwijk; died February 7, 1897
          in Kolham (Slochteren). She was the daughter of Arend Egberts Wind and
          Leentje Berents Kuipers.
          2 Heinrich Wilhelm Schlüter, born October 4, 1814 in Essenerberg (Kingdom
          of Hannover); died September 3, 1873 in Kropswolde; married Grietje Wind
          October 24, 1842 in Hoogezand.
          3 Arend Egberts Wind, born January 3, 1784 in Nieuwe Pekela; died April 15,
          1841 in Kalkwijk. He was the son of Egbert Hindriks Wind and Grietje Ebes.
          He married Leentje Berents Kuipers December 18, 1811 in Hoogezand.

          4 Notes for Egbert Hindriks Wind: [Oude Pekela 10.07.1787]. "Praambrief":
          Is gecompareerd de Eerz: Reint Brons Mr: Schips-timmer-man ter Oude Pekela
          welke bekende door dezen verkogt, en, na volle betalinge te waren eigendom
          of en overgedragen te hebben aan de Eerz: Egbert Hindriks Windt, wonagtig
          ter N. Pekela onder den Oldambt, welke mede compareerde en aan zijn vrouw
          Grietje AEbes waar voor caverende, een Praamschip, nieuw van de bijl, en bij
          de kopers reeds naar Genoegen ontvangen, en zulks voor de summa van 800 car.
          gld. vrij en gereed geld en de oude praam.

          5 Allie Smit, (1913) los arbeider, (1920) kwekersknecht,(1924)
          timmermansknecht. Geboren op 15-02-1852 te Kiel (Hoogezand), overleden op
          27-05-1924 te Hoogezand op 72-jarige leeftijd. Op 1 juli 1881 Allie en
          Elisabeth verhuisden naar Slochteren.
          Zoon van Freerk Smit, dagloner, en Christina Jurjens (Stijntje) Bontjer.
          Gehuwd op 21-jarige leeftijd op 18-10-1873 te Hoogezand met Elisabeth
          Schlueter, 24 jaar oud, arbeidster, geboren op 04-04-1849 te Kalkwijk
          (Hoogezand), overleden op 24-03-1932 te Groningen op 82-jarige leeftijd,
          samen met Allie op 1 juli naar Slochteren vertrokken, na zijn dood op 7 juni
          vertrokken naar Groningen. Ze stond bij de kleinkinderen bekend als
          "Grootmoe Duuts".
          Dochter van Heinrich Schlueter en Grietje Wind.

          M.H.G., ebbel