huisinga (stad groningen)

  • dcusell
    Message 1 of 6 , May 5 5:58 AM
      Met een vastloper doe ik een beroep op groepsleden!
      Jochum Alberts Huisinga (1724-1786) X Aaltje Jans. De oudste van hun 7 kinderen: Albert Huisinga gedoopt:1754
      1/huwt 09.05.1787 Fockje Claasens Kip
      2/huwt 19.05.1795 Roelofje Jans
      Van geen van de volgende kinderen is een huwelijk of overlijden te ontdekken! Uit huwelijk 1: Jocgum 1787
      Klaas 1789
      Aaltje 1791
      Uit huwelijk 2: Joachim Jan 1796
      Jan Joachim 1797
      Wea 1799
      Albertus 1800-1866
      Jan 1802
      We mogen aannemen dat deze kinderen de achternaam Huisinga zijn gaan dragen. Wie heeft info over dit gezin??
    • annemarthsterringa
      Message 2 of 6 , May 5 8:15 AM
        In de overlijdensakte! van Albertus is de familienaam Huizinga.

        Gemeente: Groningen
        Soort akte: overlijden
        Aktenummer: 1243
        Aangiftedatum: 15-07-1866
        Overledene Albertus Huizinga
        Geslacht: M
        Overlijdensdatum: 15-07-1866
        Leeftijd: 66
        Overlijdensplaats: Groningen
        Vader Albert Huizinga
        Moeder Roelfje Jans
        Partner
        Nadere informatie geboortepl: Groningen

        Met vriendelijke groet,
        Annemarth Sterringa

        Message 3 of 6 , May 6 7:04 AM
          Met dank! Van hem wordt inderdaad geen partner vermeld, blijft voor mij de vraag: als geen van de andere kinderen volwassen is geworden zou je verwachten overlijdens/begraafakten te vinden....

          --- In groningen-genealogy@yahoogroups.com, "annemarthsterringa" <annemarthsterringa@...> wrote:

          > In de overlijdensakte! van Albertus is de familienaam Huizinga.

> [...]
        • Teijo Doornkamp
          Message 4 of 6 , May 6 7:27 AM
            Dag DCussell,

            Niet per se. Voor 1806 (start van de registratie van de 'aangegeven
            lijken') is er voor Groningen (net als op veel andere plaatsen trouwens)
            slechts een fragmentarische registratie van overledenen. Afhankelijk van
            het geloof werd er nog wel eens wat geregistreerd, maar er was volgens mij
            geen verplichting. Al die kerkregistraties zijn bij het ontstaan van de
            burgelijke stand overgenomen als retroacta (inventaris 124) en zijn
            opgenomen in allegroningers.

            Er is van voor 1805:
            * voor sommige gezindtes in de kerkboeken zelf (RK laatste sacramenten bijv)
            * een aangifteboek overledenen met minderjarige kinderen vanaf 1768
            * een breukdodenboek van 1729-1794 en alleen een index van 1794-1805
            * registratie van collectes bij begrafenissen 1796-1802
            * registers tav 'verhuur van lijklakens'

            Van de laatste 3 is duidelijk dat er (enig) geld moest zijn, anders valt
            er niets te registreren.

            En tevens geldt dat het vinden van jouw overledene nogal eens moeilijk kan
            zijn, want het stikt er van de notaties als 'kind van Jan Jans begraven'.
            Bewijs maar eens dat het jouw Jan Jans betreft!

            Kortom, de 'overlijdensactes' hoeven er niet te zijn. En soms kun je ze
            ook nog niet eens vinden...

            Teijo

          • Henk Prins
            Message 5 of 6 , May 24 1:41 PM
              Hallo Digna (??),

              In mijn bestand heb ik Joachim Huisinga, overleden voor 1788 (komt overeen
              met jouw gegevens) en zijn vrouw Aaltje Jans, overleden na 1788 (te
              Groningen ??) en één zoon, Jan, geboren circa 1756 te Groningen en overleden
              te Amsterdam op 6 augustus 1826. Jan was aanspreker en (onder)trouwde op 9
              mei 1788 te Amsterdam met Cornelia van den Bogert, geboren circa 1756 te
              Breukelen als dochter van Cornelis van den Bogert, overleden voor 1788, en
              Hendrikje Dorland, overleden na 1788. Cornelia overleed op 25 maart 1814 te
              Amsterdam.

              Daarnaast heb ik een Elisabeth Huisinga, overleden na 1790 (te Groningen
              ??) en haar man Hendrik (??) de Groot, overleden voor 1790. Deze Elisabeth
              was een zuster van Joachim en had, voor zover ik weet, één dochter, Jantje,
              geboren circa 1760 te Groningen en overleden op 29 maart 1827 te Amsterdam,
              die op 16 april 1790 te Amsterdam (onder)trouwde met Teunis van Veen.
              Hieruit nageslacht.

              Met vriendelijke groeten,

              Henk Prins
              Amsterdam

> [...]
              > Albertus 1800-1866
              > Jan 1802
              > We mogen aannemen dat deze kinderen de achternaam Huisinga zijn gaan
            • Robb Ouzts
              Message 6 of 6 , May 25 6:39 AM
                Hallo Dijna,

                Would the Albert born in 1754, not have died by 1764, and the one who married 2x, would be the on baptized in 1764?  Hence the #5 out of the 7 children of Jochum Huisinga & Aeltje Jans?

                Hallo Henk,

                Here is link to what I have on this family: descendants of Hindrick Engels: http://wc.rootsweb.ancestry.com/cgi-bin/igm.cgi?op=DESC&db=rawboots&id=I201578%c2%a0or http://wc.rootsweb.ancestry.com/cgi-bin/igm.cgi?op=REG&db=rawboots&id=I201578
                ancestors of Jantien Huisinga 1761-1827: http://wc.rootsweb.ancestry.com/cgi-bin/igm.cgi?op=AHN&db=rawboots&id=I199978

                groetjes,
                Robb.