Re: kerspel Den Ham en Fransum

  • Chris van Dijkum
    Message 1 of 7 , May 5, 2010
      Jan,

      Ter verduidelijking van wat Menne reeds heeft opgemerkt:

      Van Duinkerken vermeldt:

      Fransum predikantsplaats combinatie (p.c.) met Feerwerd van 1594 tot 1601
      Fransum p.c. met Den Ham vanaf 1601 tot 1970
      Den Ham p.c. met Aduard vanaf 1594 tot 1613
      Fransum, Den Ham p.c. met Aduard vanaf 1970-

      Predikanten te Fransum vind je dus tot 1601 onder Feerwerd, van 1601 tot
      1613 onder Aduard, van 1613-1970 onder Den Ham en van 1970- onder Aduard.

      Met vriendelijke groet,

      Chris van Dijkum
    • Teijo Doornkamp
      Message 2 of 7 , May 5, 2010
        Hmm,

        ik lees in het archief van Kerspel Den Ham en Fransum (inventarisnr 214 en
        215) dat pas in 1939 de diaconie van Den Ham is overgegaan in eentje van
        Den Ham en Fransum samen en dat de registers van ontvangst en uitgaven
        zijn samengevoegd. De kerkeraad is al samen sinds minstens 1684.

        Dus je moet wel definieren wat je bedoelt met 1 kerspel zijn ben ik bang...

        Teijo

      • Jan Feringa
        Message 3 of 7 , May 5, 2010
          Teijo,

          Dit is verwarrend inderdaad. Ik kom aktes tegen waarin ze samen optreden
          maar waarin toch van twee kerspels sprake lijkt te zijn. Maar dat kan ook
          een kwestie van taalgebruik zijn

          Twee dorpen, twee kerken, 1 predikant, 1 DTB-administratie.

          Diakenen en ouderlingen lijken echter nog lange tijd apart per dorp te zijn
          aangesteld.

          Geen idee hoe dat kerkrechtelijk zit.

          Hoi, Jan

> [...]

          Teijo

          > Waarschijnlijk al bij de reductie.
          > Gedenkboek Stad en Lande meldt Fransum als samengegaan met Den Ham, en

          <mailto:haasjes5winkel%40yahoo.com> > het
          > volgende:

          <mailto:groningen-genealogy%40yahoogroups.com>

          18:27:00

        • Chris van Dijkum
          Message 4 of 7 , May 5, 2010
            Hallo,

            Volgens het kerkrecht is het rechtsprekende orgaan in kerkelijke zaken in de
            kerkgemeente de kerkeraad. Uit overgeleverde bronnen is duidelijk dat in de
            gemeente Den Ham-Fransum sinds 1684 één kerkeraad was, voorgezeten door de
            predikant van deze gemeente. Hoewel bronnen uit deze gemeente voor 1684
            ontbreken mag men aannemen dat vanaf 1613 eveneens één kerkeraad was met de
            predikant als voorzitter. Om praktische redenen waren er aparte ouderlingen
            en diakenen per kerspel Den Ham en Fransum. Zij hadden hun werkgebied per
            kerspel maar waren lid van de kerkeraad van de gemeente Den Ham-Fransum.

            Met vriendelijke groet,

            Chris van Dijkum