Re: [groningen-genealogy] Re: Coert Cramer

  • Ina Hazewinkel
    Message 1 of 14 , Apr 30, 2010
      Hoi Evert,

      Nog een suggestie Koert kan een zoon zijn van dit echtpaar:

      Huwelijk 22-01-1708   Zuidbroek en Muntendam
      Bruidegom Geert Coerts, wonende te Muntendam
      Bruid Geeske Geerts, wonende te Muntendam

      Namen komen overeen, en Koert zou dan, ervanuit gaan dat hij de eerste zoon was,
      38 jaar oud zijn geweest toen hij zelf trouwde, op zich is dat niet vreemd hoor
      die leeftijd ik heb ze wel veel ouder gezien.

      Groet Ina

      http://www.voelspriet2.nl/forum/index.php?board=3.0

      Message 2 of 14 , Apr 20, 2013
        Beste Klaas Pera,

        Helaas kan ik door mijn nog steeds fulltime baan maar beperkt tijd besteden aan mijn stamboom, maar ben er nu toch weer intensief mee bezig.

        Ik heb nog steeds geen echte oplossing gevonden voor het probleem in onderstaande mail uit 2010, maar ben toen toch wel een stapje verder gekomen met de conclusie dat de vader van Coert toch echt Geert heet (op basis van zowel het huwelijkscontract van Coert en Haike als het feit dat de oudste zoon van Coert ook Geert heet).

        www.allegroningers.nl heb ik daarom recent doorzocht op alle vaders die Geert heten (omdat deze naam wordt geschreven als Geert, Geerdt en Geerd heb ik gezocht op geer*) met een zoon die Coert heet (deze naam wordt geschreven als Koert, Coert en Coerdt en daarom gezocht op *oer*.

        Dat levert een aantal mogelijke treffers op, nl. als vader Geert Coerts te Muntendam OF Geert Coerts te Hoogezand OF Geert Coerts te Sappemeer.

        Geert Coerts Muntendam is getrouwd met Geeske Geerts, misschien niet toevallig de naam van de tweede dochter van Coert Cramer. MAAR: ik kon de geboorte van Coert niet aan dit paar koppelen (alleen twee dochters).

        Geert Coerts Hoogezand is getrouwd met Elske Menkes. Hij lijkt afkomstig uit Duitsland (Tecklenburg) en dat spoort met de veronderstelling in mijn familie dat de Cramers oorspronkelijk van Duitse afkomst zijn. Aan zijn naam kan ik twee maal de geboorte van een Coert koppelen (in 1707 en 1717). Het is natuurlijk goed mogelijk dat de eerste Coert vroegtijdig is overleden. Dat kwam toen helaas wel vaker voor. Maar ik kan dan niet verklaren waarom de tweede dochter van Coert Geeske heet, ook al omdat ik de afkomst van Elske Menkes niet kan achterhalen.

        En dan is er nog een Geert Koerts te Sappemeer, die in 1711 een zoon Koert heeft gekregen (moeder wordt niet genoemd). Ik denk dat dit een andere Geert is dan die in Hoogezand, omdat laatstgenoemde ongeveer 9 maanden later een dochter kreeg. Dat kan natuurlijk wel, maar lijkt me niet echt waarschijnlijk.

        En uiteraard kan het ook nog zijn dat ik moet zoeken in de richting zoals door jou in 2010 al aangegeven. Maar ik zou niet weten hoe.

        Ik zie dat je nogal actief bent op dit forum en daarom zou ik graag je commentaar op mijn bevindingen tot nu toe vernemen.

        Hartelijke groet,

        Evert Visser

        --- In groningen-genealogy@yahoogroups.com, "gruno77" <pera@...> wrote:

> [...]
        >
        > Geeft de overlijdensakte van Geessien Koerts Kramer (7-3-1826) niet meer informatie over haar vader? Ik zie op Alle Groningers in genoemde akte geen patroniem bij zijn naam staan, maar het is wel heel waarschijnlijk, dat zijn vader een Geert was.

      • gruno77
        Message 3 of 14 , Apr 21, 2013
          Hallo Evert,

          Het is wel goed om eerst even naar de familie van Haike Nannes te kijken. Twee broers en één zus van haar worden al genoemd in het huwelijkscontract van Haike Nannes en Coert Cramer. De andere drie kinderen en hun ouders vind je op Alle Groningers. Haike Nannes is overigens een nicht van de kerkvoogd Jan Poppens. Zie daarvoor de website "Nakomelingen van Hindrick Berens, stamvader familie Beerta".

          I. Nanno Hanzen, tr. vóór 1715 Grietje.

          Uit dit huwelijk:
          1. Hans Nannes.
          2. Harm Nannes, tr. Ettjen Wildrix.
          3. Frerik Nannes, ged. Finsterwolde 1 dec. 1715.
          4. Haike Nannes, volgt II.
          5. Anje Nannes, ged. Finsterwolde 8 maart 1722.
          6. Weeke Nannes, ged. Termunten 10 juli 1735.

          II. Haike Nannes, ged. Finsterwolde 8 maart 1722, tr. (ondertr. Beerta 11 maart) 1746 Coert Willem Cramer, geb. omstr. 1726.

          Uit dit huwelijk:
          1. Geert Cramer, ged. Beerta 29 jan. 1747.
          2. Grietje Cramer, ged. Beerta 21 dec. 1749.
          3. Geeske Cramer, ged. Beerta 16 dec. 1753.

          Haike en haar zus Anje Nannes waren een tweeling, zoals blijkt uit de volgende vermelding:

          "Den 8. Meert: De tweelingen van Nanno Hanzen en Grietje, Ehelieden, genaamt Haike en Anje."
          _______________________________

          Doop 08-03-1722 Finsterwolde
          Kind Haike
          Geslacht m

          Vader Nanno Hanzen

          Moeder Grietje

          Diversen een van een tweeling
          Bron Kerkeboek Kerkelijke gemeente - Finsterwolde 1713-1763
          Collectie DTB (toegang 124)

          Waarom ze vinden bij Alle Groningers, dat Haike een jongen was, is me niet helemaal duidelijk. Uit het verdere vervolg blijkt echter, dat het hier om een meisje gaat. Als je nu kijkt naar de namen van de kinderen van Coert Willem Cramer en Haike Nannes, zie je de namen Geert, Grietje en Geeske. Voor mij is het dan wel heel aannemelijk, dat Geert Coerts (Cramer) en Geeske Geerts de ouders zijn van Coert Willem Cramer. Geert is vernoemd naar de vader van Coert Willem Cramer, Grietje is vernoemd naar de moeder van Haike Nannes en Geeske zou dan vernoemd moeten zijn naar Geeske Geerts. De doop van Coert Willem Cramer is echter niet te vinden.

          --- In groningen-genealogy@yahoogroups.com, "Evert Visser" <visser_evert@...> wrote:

> [...]
          >
          > Ik zie dat je nogal actief bent op dit forum en daarom zou ik graag je commentaar op mijn bevindingen tot nu toe vernemen.

        • Evert Visser
          Message 4 of 14 , Apr 21, 2013
            Hallo Klaas,

            Hartelijk dank voor de uitgebreide info. Neem de gegevens van Haike Nannes zeker mee (had ik deels ook al).

            Vond het zelf ook heel aannemelijk dat Geert Coerts en Geeske Geerts de ouders zijn van Coert Willem Cramer, maar blijf twijfelen omdat de doop van Coert niet rechtstreeks aan hen is te koppelen. Bovendien zie ik nu in je mail dat Coert in 1726 zou zijn geboren. Waar komt dat jaar trouwens vandaan? De twee dochters die ik wel kan koppelen aan Geert en Geeske (Stijntje en Marieke) zijn geboren in 1709 en 1711 en dat vind ik toch wel erg ver uit de buurt van het door jou genoemde geboortejaar van Coert. Niet onmogelijk, maar wel onwaarschijnlijk. Overigens stemmen ook de geboortejaren van de door mij aangehaalde Coerts uit Hoogezand en Sappemeer daarmee absoluut niet overeen.

            Zal toch bij mijn eerstvolgende bezoek aan familie in Groningen weer eens bij de Groninger Archieven gaan zoeken of ik nog iets meer kan vinden.

            Met vriendelijke groet,

            Evert Visser

> [...]

            > Ik zie dat je nogal actief bent op dit forum en daarom zou ik graag je commentaar op mijn bevindingen tot nu toe vernemen.

          • gruno77
            Message 5 of 14 , Apr 21, 2013
              Hallo Evert,

              Het is niet bekend, wanneer Coert Cramer is geboren of gedoopt. Dan kun je twee dingen doen. Zijn geboortedatum helemaal weglaten of die gaan schatten. Hij is getrouwd in 1746. Ervan uitgaande, dat hij bij zijn huwelijk tenminste 20 jaar oud was, is zijn geschatte geboortejaar 1726. Er staat dan ook omstreeks 1726. Houd er dus rekening mee, dat het een schatting is. Hij kan natuurlijk ook veel ouder zijn geweest.

              Hartelijke groet,

              Klaas