Re: [groningen-genealogy] Harmen Jans (Kalk / Calck)

  • M.E.Vijverberg-Kalkema
    Message 1 of 25 , Jan 3, 2003
      Henk en Johan,

      Uit het huwelijk van Harmen en Anje is nog een zoon Olchert geboren (1744)
      en ook rond 1750 nog een Geert. Het nageslacht gaat zich Kalkema noemen en
      geen Kalk. Over Jans ouders heb ik tot op heden nog niets kunnen vinden, ik
      heb een vermoeden, maar aleen bewijzen tellen! Het is trouwens mijn stamvader.
      Geert krijgt een dochter met de naam Christina.

      Marjolijne Kalkema

      Marjolijne E Vijverberg-Kalkema
      kalkema@...
      GWZ Homepage : http://come.to/gwz
    • M.E.Vijverberg-Kalkema
      Message 2 of 25 , Jan 3, 2003
        Fred,

        Uiteraard heb ik belangstelling.

        Marjolijne Kalkema

        At 09:41 3-1-2003 +0100, you wrote:

        >Ik zag de mailwisseling rond Harm Jans van Kalck, en herrinnerde me dat ik
        >in het doopboek van Zuidbroek de naam ook tegengekomen ben, maar dan in
        >1712 en later al. Het betreft dan ook een Harm Jans van Kalck, maar dan
        >als partner met een Iimcke Tjabbes (Kruisinga). Of trap ik nu een open deur in?
        >
        >Per 1-3-1715 werd er overigens een Hrm Jans van Kalck gedoopt, zijnde "een
        >bejaard persoon".
        >
        >Indien interesse kan ik de kinderen geven, aangezien het doopboek
        >getranscribeert thuis heb liggen (evenals van Noordbroek).

> [...]

      • JohanBreukink
        Message 3 of 25 , Jan 3, 2003
          Hallo Marjolijne
          Welkom in de discussie. De naams overgang Kalk > Kalkema heb ik niet gevonde
          maar als kwartierstaat maker kijk je meer naar het verleden.
          De Herman Jans Kalk die Henk en ik zoeken is in Middelstum getrouwd
          22-4-1736
          Herman Jans en Anje Olcherts beide van Middelstum.
          Doop vd Kinderen:
          Jan Harms 28-6-1737 (hier wordt Herman Jans Mennist genoemt en houdt Anje
          het kind ten doop. dan 5-4-1739 Hilje en 24-9-1741 Stijnje allemaal zonder
          dat Kalk genoemt wordt. Die naam komt eigenlijk pas als de kinderen trouwen.
          Meer kinderen heb ik niet gevonden. Waar heb je die andere gevonden?

          Groeten, Johan
          Nog steeds op zoek naar Breukink en Madiol
          johan.breukink@... homepage http://members.home.nl/geneabreuk
          Message 4 of 25 , Jan 4, 2003
            Johan en anderen,
            Geert: ik heb van hem nog geen doop gevonden.
            Olgert/Olchert Jans: hij is gedoopt te Hoogezand (dtb227 boek 087). Deze
            laatste heb ik gevonden in 1960. Omdat ik toen met mijn onderzoek op hem
            vastliep zijn de toenmalige archivaris en ik aan het zoeken gegaan en
            vonden we dit ouderpaar. Olchert Harmens wordt later met de naam Kalkema
            genoemd en gedoopt onder patroniem. Verdere kinderen hebben we toen niet
            gevonden. Een jaar later (weer in mijn schoolvakantie) ben ik weer naar
            Groningen gegaan en heb toen de andere kinderen gevonden inclusief de Geert
            die volgens een andere archivaris ook een zoon uit dit huwelijk moest zijn,
            de doop hebben we echter niet kunnen vinden.
            Jan Harms is gehuwd met Trientje Hiddes. Zij krijgen (voor zover mij
            bekend) 2 zonen: Hidde en Olchert. Van de laatste stam ik af.
            In de genealogie komen trouwens meerdere Kalk-s voor die met Kalkema's en
            van Deldens gehuwd zijn.

            Marjolijne

          • bert schut
            Message 5 of 25 , Jan 4, 2003
> [...]
              >
              > Met vriendelijke groet, Henk Kalk
              >
              > Beste Kalk, Calk, Kalkema en Calkema-geïnteresseerden,

              Onderstaand een overzicht van de door jullie verstrekte informatie aangevuld
              met mij bekende gegevens o.a. ontleend aan "Gegevens betreffende de familie
              Benes of Beens", door P.W. Modderman.

              A. Harm(en) Jans (Kalk of Calck), doopsgezind, geboren ca. 1677, "bejaard"
              gedoopt te Zuidbroek op 1 maart 1715, overleden voor 1762, is ondertrouwd te
              Zuidbroek op 6 januari 1708 en getrouwd te Sappemeer op 29 januari 1708 met
              (1) Imcke Tjabbes Kruisinga, geboren te Sappemeer, gedoopt aldaar op 29 juli
              1683, overleden voor mei 1724, en is getrouwd voor de kerk te Zuidbroek op
              26 mei 1724 met (2) Eptien Fokkes, geboren ca 1699 te Zuidbroek, dochter van
              Focko Onnes en Aeltien Jans, en is getrouwd te Middelstum op 22 april 1736
              met (3) Antje Olcherts, van Middelstum, gedoopt te Uithuizermeden ca. 1699,
              overleden in 1762, dochter van Ulger Geerts en Geeske Hindriks. Antje is
              eerder getrouwd met Roelef Entes en later als weduwe van Harmen met Egbert
              Fokkes. Harmen's nageslacht gaat zich Kalkema noemen.

              Kinderen van Harm(en) en Imcke: Auckjen Harms, geboren te Zuidbroek op 23
              juni 1711, gedoopt aldaar op 28 juni 1711;
              Tjebbe Harms, gedoopt te Zuidbroek op 16 september 1714.

              Kinderen van Harm(en) en Eptien: Fokke Harms Kalk, doodgraver, geboren te
              Sappemeer ca. 1731, gedoopt aldaar op 18 september, begraven aldaar op 21
              oktober 1806. Zie: Groninger Kwartierstatenboek 2,181, nr. 20.

              Kinderen van Harm(en) en Antje: Jan Harms, gedoopt te Middelstum op 28 juni
              1737, is getrouwd met Trientje Hiddes. Kinderen: Hidde; Olchert Jans
              Kalkema, olieslagersknecht (1854), geboren ca. 1789; Hilje Harms, gedoopt te
              Middelstum op 5 april 1739; Stijntje Harms Kalck, gedoopt te Middelstum op
              24 september 1741, begraven te Sappemeer in1791, vermoedelijk identiek met
              Stijntje Harms Calk in Groninger Kwartierstatenboek 2, 64, nr. 33 en 275,
              nr. 37; Olchert Harmens Kalkema, gedoopt te Hoogezand in 1744; Geert Harms
              (1750).

              B. Heero Jans, vervener, afkomstig uit de "Wijngaarden", bij Heerenveen,
              doopsgezind, overleden ca. 1700, vertrekt in 1663 naar Hoogezand. Hij is
              getrouwd met Trijntien Berends, dochter van Berend Feddes en Willemtje Jans.
              Haar zuster Aaltje Berends, geboren te Deventer ca.1660, overleden in 1711,
              is getrouwd te Deventer met Jan Jans van Komen, leraar Doopsgezinde "Oude
              Zwitsers" te Hoogezand, koopman, geboren ca. 1650, overleden ca.1690. Haar
              andere zuster Jantje Berends is getrouwd met Luirt Jans Doornbusch (dochter:
              Willemtje Luirts is getrouwd te Groningen op 2 mei 1722 met Hans Anken,
              gedoopt te Spiez, Bern, Zwitserland, op 15 maart 1674, overleden na 1743,
              landbouwer op "Het Groote Klooster" bij Selwerd, oudste, leraar van de
              Zwitsers-Doopsgezinde gemeente te Groningen en Sappemeer, na scheuring
              leraar van Doopsgezinde "Oude Zwitsers"). Berend is de zoon van Fedde Idskes
              en Roelofsken Berends Cremer. Fedde is vervener en participant in de Oude
              Friese Compagnie (Kalkwijk) en de Nieuwe Friese Compagnie, eigenaar van
              kalkovens en landeigenaar, geboren te Nijeschoot (bij Heerenveen) ca. 1580,
              overleden ca.1654, woonde te Sappemeer, Oude Vlaming. Roelofsken is dochter
              van Berend Willems Cremer, diaken der Doopsgezinde gemeente te Deventer,
              geboren te Ruurlo op de Cremersplaats in 1550, overleden te Deventer in
              december 1624, begraven te Deventer Grote Kerkhof, en Stijntien Roelofs
              Meijer.

              Heero en Trijntien zijn de stamhouders van de familie Benes en Calkema. De
              Calkema's hebben later de kalkovens aan de Kalkwijk overgenomen en daarmee
              het werk van Fedde Edskes voortgezet.

              Kinderen:

              1. Berent Heeres, overleden in 1736, is getrouwd in 1699 met Elisabeth
              Gerrits. De familienaam Benes stamt van hem.

              Een zoon is: Jan Berents, graanhandelaar, landbouwer, geboren te Hoogezand
              in 1699, overleden in 1761, behoorde tot de Groninger Doopsgezinde Oude
              Vlamingen, is getrouwd te Sappemeer op 10 maart 1726 met zijn tante
              Nellechijn Coops Boon, geboren te Zuidbroek, behorende tot de Dantziger Oude
              Vlamingen, dochter van Coops Hindriks Boon en Jantje Jochums. Kinderen van
              Jan en Nellechijn: Coop Jans Benes, is getrouwd met Trijntje van Calker,
              dochter Jan Hindriks van Calcar, landbouwer, leraar van de
              Zwitsers-doopsgezinden te Groningen en Sappemeer, geboren te Deventer op 22
              april 1708, overleden te Hoogezand op 29 september 1775, en Christina
              (Stijntje) Hansen Anken, geboren te Spiez, Bern, Zwitserland, op 15 januari
              1709, overleden op 21 oktober 1767, dochter van Hans Anken (zie boven) en
              Christina Menen (Meny). Jan is de zoon van Hendrik Jans van Calcar, geboren
              te Deventer op 12 september 1683 en Trijntje Jans van Komen. Hendrik is de
              zoon van Jan Hendriks van Calker en Grietje Abrahams Cremer. Trijntje is
              dochter van Jan Jans Komen, leraar doopsgezinde "Oude Zwitsers" te
              Hoogezand, koopman, geboren ca. 1650, overleden ca. 1690 en Aaltje Berends
              (zie boven); Jochum Jans Benes, is getrouwd (hc) op 1 december 1788 met
              Fennegien Harms Maathuis; Heere Jans Benes; Hindrik Jans Benes, is getrouwd
              op 20 december 1772 met Aaltje Jans van Calker, dochter Jan Hindriks van
              Calcar en Christina (Stijntje) Hansen Anken; Jan Jans Benes;

              2. Jan Heeres;

              3. Sytse Heeres, eigenaar van enige kalkovens aan een zijwijk van De
              Kalkwijk. Hij nam de familienaam Calkema aan. Volgens "Gegevens betreffende
              de familie Benes of Beens", door P.W. Modderman, sterft het geslacht met
              Heeres Sijtses Calkema, burgemeester van Hoogezand ca. 1850 uit. Volgens het
              Groninger Kwartierstatenboek 2, 186 is nr. 44 Heere Calkema, getrouwd met
              Jantje Jans met als nr. 22 Jan Heeres Kalkema, houtkoopman, doopsgezind,
              geboren te Hoogezand op 8 maart 1748, overleden aldaar op 18 september 1809
              en getrouwd te Beerta op 29 mei 1772 met Jantje Luirts, doopsgezind, geboren
              te Beerta op 23 juni 1753, overleden te Hoogezand op 4 juni 1837, dochter
              van Luurt Meinderts en Mentje Jans. In Genlias 1 Calkema, n.l. Neeltje
              Sijtses Calkema, is getrouwd met Steven Meihuizen.

              Vragen: Is het verhaal onder A correct? Gaat het in A en B om dezelfde
              Kalkema's? Zou Harm Jan een zoon kunnen zijn van A2?

              Met vriedelijke groet,

              Bert Schut
            • JohanBreukink
              Message 6 of 25 , Jan 4, 2003
                Hallo Bert Schut en anderen
                Harm Jans Kalk
                trouwde met Ymke (Imke) Tjebbes (Kruisinga) 29-01-1708 te Sappemeer en HC
                Zuidbroek 06-01-1708
                2e Epjen Fokkes 25-6-1724 Zuidbroek
                maar niet met Antje Olchers. Dat was iemand anders
                ==Rechtelijk archief groningen IV W4 folio23v
                In 1755 verkopen Harm Jans Kalk en Epjen Fokkes egtel een plaats op
                stadsgrond gelegen Borgercompagnie no 13 aan Daniel Stukkien
                ==
                Antje huwde met Hermen Jans in Middelstum en bij de doop van hun eerste kind
                houdt zij het ten doop omdat de vader mennist was.
                ==
                Ik denk dat Modderman 2 kalken door 1 vervangen heeft.
                ==

                Message 7 of 25 , Jan 4, 2003
                  Kalk..... onderzoekers,

                  Inderdaad en uiteraard ken ik deze publicatie ook. Alleen al om het feit
                  dat het jarenlang in Beeresteijn met een foutieve datum gestaan heeft.
                  Ik heb Modderman niet op "grote" nalatigheden kunnen betrappen.
                  We zoeken voort. Jammer dat ik in het westen woon en niet in het Hoge
                  Noorden (maar dat betreur ik ale jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaren)

                  Marjolijne

                  Message 8 of 25 , Jan 5, 2003
                    Marjolijne
                    De Harm Jans van Imke Tjebbes en Epjen Fokkes is niet met Anje Olcherts
                    getrouwd geweest. Dat was een andere.
                    Anje Olcherts en Hermen Jans trouwen in 1736.
                    Echter Harm Jans Kalk en Epjen Fokkes verkopen en ruilen nog vanalles in
                    1755 en 1759...
                    Ken je het artikel in GensNostra 61 over Benes waarin ook Calkema voorkomt?
                    Johan

                    Message 9 of 25 , Jan 5, 2003
                      Johan,

                      Imke Tjebbes en Epjen Fokkes zijn mij onbekend. Waar heb ik geschreven dat
                      ze met Anje Olgers gehuwd zijn????

                      Het artikel over Benes is mij bekend. Van de in dit artikel genoemde
                      Kalkema's is mij nageslacht bekend, maar compleet ben ik zeker niet.

                      Marjolijne

                    • Bart de Vries
                      Message 10 of 25 , Jan 5, 2003
                        LS.

                        Ref : Is het verhaal onder A correct ?

                        Mi niet juist.
                        In de "Genealogie van het geslacht Kalk" ( zie internet) blijkt niet dat
                        Harmen Jans Kalk is gehuwd met Antje Olcherts.
                        Dit wordt tevens bevestigd door de geboorte/doop- data van de kinderen en de
                        huwelijksdata van de respectievelijke echtgenotes.

                        In deze genealogie is tevens melding gemaakt van onderzoektresultaat
                        betreffende de namen Kalk / Kalkema.

                        Verder is, indien daarvoor belangstelling bestaat , nog wel iets toe te
                        voegen aan Heere Jans Benes.
                        De familie had sterke banden met ander DG families Anken, Hansen, Menen ,(
                        allen Zwl) en van Calker , Komen , Cremer.
                        Blijkt al uit de gegeven tekst
                        Ook Heere Jans Benes liet zijn oog vallen op een meisje van Calkar !

                        Gelet de toch wel gesloten gemeenschap in die tijd is het niet verwonderlijk
                        dat een en ander toch ingewikkelder in elkaar steekt, dan je eerst voor
                        mogelijk houdt.

                        Ben zeer benieuwd naar aanvullende reacties !

                        Gr.
                        Bart de Vries
                        *De Liemers* calling
> [...]
                        >

                        > Vragen: Is het verhaal onder A correct? Gaat het in A en B om dezelfde
                        > Kalkema's? Zou Harm Jan een zoon kunnen zijn van A2?

                      • JohanBreukink
                        Message 11 of 25 , Jan 5, 2003
                          Hallo Marjolijne
                          Dat stond in het stukje dat Bert Schut aandroeg.
                          Ik wil wel een uitdraai maken van wat ik aan kalk heb. Maar Kalkema zit er
                          niet tussen.
                          Misschien latere generatie

                          Message 12 of 25 , Jan 5, 2003
                            Johan,

                            Graag. Mag ook een gedcomversie zijn!
                            En wat die andere huwelijken betrof: ik begon al aan mezelf te twijfelen.

                            Marjolijne

                            Message 13 of 25 , Jan 5, 2003
> [...]
                              > mogelijk houdt.
                              >
                              > Ben zeer benieuwd naar aanvullende reacties !

                              Beste Kalk -geïnteresseerden, met name Henk Kalk, Johan Breukink, Marjolijne
                              E Vijverberg-Kalkema, Fred H. Boer, E.B.G.W. Ockelsen, Bart de Vries en
                              Arend Sloots,

                              Uit de discussie blijkt dat het overzicht moet worden aangepast. Zie verder.
                              Evenals Bart heb ik belangstelling gekregen voor de geschiedenis van de
                              doopsgezinden gestimuleerd door de ontdekking van voorouders als Hans Anken
                              en Fedde Idskes. De familierelaties zijn inderdaad complex doordat er wel
                              heel veel alleen in eigen kring getrouwd werd. Mijns inziens zijn er veel
                              aanwijzingen dat A als kandidaat het meest in aanmerking komt om bij deze
                              club te behoren. Het bewijs moet dus alleen nog wel geleverd worden. Het zou
                              leuk zijn als iemand die een beetje in de buurt van het Groninger Archief
                              woont daarnaar onderzoek zou willen doen.

                              Overzicht van de huidige Kalk-informatie:

                              A. Hermen Jans Kalk, mennist, is getrouwd te Middelstum op 22 april 1736 met
                              Antje Olcherts (ook: Anje), van Middelstum, gedoopt te Uithuizermeden ca.
                              1699, overleden in 1762, dochter van Ulger Geerts en Geeske Hindriks. Antje
                              is eerder getrouwd met Roelef Entes en later als weduwe van Harmen met
                              Egbert Fokkes. Hermen's nageslacht gaat zich Kalkema noemen. Zie: Henk Kalk
                              h.kalk@... en

                              Kinderen: Jan Harms*, gedoopt (Antje houdt hem ten doop omdat de vader
                              mennist was) te Middelstum op 28 juni 1737; Hilje Harms, geboren te
                              Middelstum op 5 april 1739; Stijntje Harms Calk, gedoopt te Middelstum op 24
                              september 1741, begraven te Sappemeer in 1791. Zie Groninger
                              Kwartierstatenboek 2, 64, nr. 33 en 275, nr. 37 en johan.breukink@...;
                              Olchert Harmens Kalkema, gedoopt te Middelstum als Olchert Harms in 1744;
                              Geert Harms, geboren te Middelstum in 1750 (dochter Christina)

                              *Jan is getrouwd met Trientje Hiddes. Kinderen: Hidde Jans; Olchert Jans
                              Kalkema, olieslagersknecht (1854), geboren ca. 1789. Zie: Marjolijne E
                              Vijverberg-Kalkema kalkema@...; waarschijnlijk Annigje Jans Kalk (is
                              getrouwd met Reinke Edes Klein, arbeider en schoenmaker, wonende te
                              Kalkwijk. (kind: Elsien Reinkes Klein, geboren te Kalkwijk rond oktober
                              1795, gedoopt te Hoogezand op 8 november 1795. Zie:
                              http://home.hetnet.nl/~jaap37/KwstRobrt.html)

                              B. Harmen Jans (Kalk / Calck), doopsgezind, geboren ca. 1677, "bejaard"
                              gedoopt te Zuidbroek op 1 maart 1715, overleden voor 1762, is ondertrouwd te
                              Zuidbroek op 6 januari 1708 en getrouwd (hc Zuidbroek 6 januari 1708) te
                              Sappemeer op 29 januari 1708 met (1) Ymke (Imke) Tjebbes (Kruisinga) (ook:
                              Tjabbes), geboren te Sappemeer, gedoopt aldaar op 29 juli 1683, overleden
                              voor mei 1724, en is getrouwd voor de kerk te Zuidbroek op 25 juni 1724 met
                              (2) Epjen Fokkes, geboren ca 1699 te Zuidbroek, dochter van Focko Onnes en
                              Aeltien Jans. Zie: Fred H. Boer fhboer@... en E.B.G.W. Ockels
                              e.b.g.wockels@...

[...]

                              *Fokke is getrouwd te Sappemeer op 13 mei 1770 met Grietje Hindriks Wobbens,
                              gedoopt te Haren op 3 maart 1748, overleden te Sappemeer op 16 december
                              1826, dochter van Hindrik Wobbes en Trijntje Jans. Kinderen: Jannes Fokkes
                              Kalk, leerlooiersknecht, dagloner en landbouwer, geboren te Sappemeer op 5
                              juli 1784, overleden te Hoogezand op 8 mei 1870, is getrouwd te Sappemeer op
                              13 april 1810 met Lisabeth Jans Tammenga, doopsgezind, geboren te Sappemeer
                              1779/1780, overleden aldaar op 4 augustus 1817, dochter van Jan Bartelds
                              Tammenga en Albertje Tammes. Afstammeling (mail ontvangen uit Australië van)
                              Arend Sloots sloots@...; Eppien Fockes Kalk, gedoopt te Sappemeer
                              op 3 maart 177, overleden aldaar op 12 maart 1862, is getrouwd te Sappemeer
                              op 15 oktober 1797 met Eildert Koops van Slooten, dagloner, gedoopt te
                              Sappemeer op 16 februari 1772, overleden aldaar op 8 mei 1855. Zoon: Koop
                              Eilderts van Slooten, is getrouwd met Barbera Pieters Rijkens (van de
                              Zwitserse vluchtelingen familie Rychen). Zie: Bart de Vries
                              b.de.vries@...

                              C. Harmannus/Harmen Jans Kolkema (ook: Kalkema en Kolk), geboren
                              (vermoedelijk te Siddeburen of Sellingen) rond1764, is getrouwd voor 1795
                              met Aafke Harms Kwant, gedoopt te Siddeburen op 1 januari 1774, overleden
                              aldaar op 2 mei 1848. Aafke is later getrouwd op 5 januari 1814 met Hindrik
                              Alberts Walma.

                              Kinderen van Harmen en Aafke:

                              Harm, Jeltje en Harmannus waarbij de laatste geboren wordt na het overlijden
                              van zijn vader. Zie: Marjolijne E Vijverberg-Kalkema kalkema@...

                              Met vriendelijke groet,

                              Bert Schut, Middelburg
                            • Jaap Tjadens
                              Message 14 of 25 , Jan 6, 2003
                                LS

                                Middelstumse Harmen Jans Kalk is zeker niet identiek met
                                Sappemeerse/Zuidbroekse Harmen Jans Kalk. Dat is ook in deze nieuwsgroep
                                aangetoond. Of er überhaupt sprake is van familiebanden, lijkt me nog maar
                                de vraag. Beide Harmens (of nakomelingen) kunnen hun naam ook ontleend
                                hebben aan eenzelfde beroep: kalkbrander of werken in/bij een kalkoven. De
                                naam Calkema - nakomelingen van Heere Sijtzes is aanwijsbaar (zie GN 1961)
                                terug te voeren op activiteiten in de kalkbranderij. De boeken over
                                Doopsgezinde families van Sebo Abels bezit ik niet, maar is daarin niet een
                                suggestie voor de herkomst van Middelstumse Harmen Jans te vinden?
                                Gr,
                                Jaap Tjadens
                              • JohanBreukink
                                Message 15 of 25 , Jan 6, 2003
                                  Hallo Allemaal
                                  Kijk eens op de site van Henk Kalk http://ftp.castel.nl/~kalkh01/
                                  De Harm Jans Kalk in Sappemeer noemt zich in allerlei akten al Calk /Calck
                                  even als zijn vader Jan Harms Kalk. Deze laatste zou misschien Mennist
                                  kunnen zijn omdat ik de dopen van zijn kinderen niet heb kunnen vinden. Zoon
                                  Harm Jans is dan ws de man die in 1715 gedoopt wordt. Hij laat zijn kinderen
                                  netjes dopen.
                                  Hermen Jans uit middelstum wordt alleen met "terugwerkende kracht" Calk
                                  genoemt.
                                  Namelijk bij de doop van zijn kleindochter duikt Kalk op en bij het huwelijk
                                  van Stijntje en het 2e huwelijk van Hilje. De zoon van Hermen Jans trouwt
                                  met Grietje Jans Sapp 12-12-1762 hc 6-12-1762.
                                  ==
                                  Van deze Hermen zouden Henk Kalk en ik de ouders wel willen weten...

                                • M.E.Vijverberg-Kalkema
                                  Message 16 of 25 , Jan 6, 2003
                                    Johan,

                                    Ja, die vader van Hermen Jans zou ik ook wel willen weten...
                                    Ik heb trouwens van Stijntje, Hilje en Olchert geen huwelijken. Wel van
                                    Geert en Jan. Beide laatsten worden Kalkema genoemd.
                                    Je schrijft: de zoon van Hermen Jans trouwt. met etc. Welke zoon bedoel je
                                    of om bij een spelletje te blijven: Wie van de drie???
                                    Geert trouwt volgens mijn gegevens met een Grietje. Ik heb van haar geen
                                    patroniem, wel als achternaam Hes.
                                    Is het mogelijk mij te vertellen wie de respectievelijke echtgenoten zijn
                                    van de dames (ik heb nog een losse Hillechien) en welke zoon volgens jou
                                    gehuwd is met Grietje Jans?

                                    Marjolijne