van of via Breda naar Groningen

  • Hans Brouwers
    Message 1 of 18 , Mar 1, 2010
      Van of via Breda?

      Uit een huwelijksakte (1715 te Groningen) blijkt dat Martinus Brouwers uit
      (van) Breda komt. Er staat letterlijk "van Breda". Alle nazaten van deze
      Martinus bevinden zich in het Noorden van het land.

      Martinus moet in die tijd een redelijk vermogend man zijn geweest (trouwde
      dochter, Harmke of Harmtje van een rijke koopman (Pieter Jans Heckema) te
      Leek en liet zijn zoon studeren aan de universiteit van Groningen).
      Zo maar een soldaat op doorreis, een toevallige passant, ik kan het me
      moeilijk voorstellen. Gevlucht vanwege het geloof? (zijn zoon is
      NH/Nederduits predikant geworden). Bekend is dat hij werkzaam was als
      belastingpachter (bier, turf, in de stad Groningen en in het
      Westerkwartier).

      Inschatting is dat hij tussen 1685 en 1695 moet zijn geboren (trouwdatum
      23-06-1715 te Tolbert en overlijden 26-07-1747). Wat beweegt een mens in die
      tijd om (toch minimaal drie dagen) lange reizen vanuit het zuiden te
      ondernemen richting het noorden van het land?

      Breede (of Breeda) in het Noorden van Groningen lijkt geen optie ook gezien
      de uiterlijke kenmerken van de familie.
      In de archieven van Breda is niets te vinden van een Martinus Brouwers (alle
      variaties zijn ook geprobeerd, zonder -s met au etc)

      Iemand nog een idee waar en hoe verder te zoeken?

      m.vr.gr.

      Hans Brouwers
    • Gijsbert
      Message 2 of 18 , Mar 1, 2010
        Wat hem bewoog? Cherchez la femme?

        Groet,

        Gijs Hesselink

        --- In groningen-genealogy@yahoogroups.com, "Hans Brouwers " <h.s.k.brouwers@...> wrote:

> [...]
        > variaties zijn ook geprobeerd, zonder -s met au etc)
        >
        > Iemand nog een idee waar en hoe verder te zoeken?

      • M.Bennema Geerlings
        Message 3 of 18 , Mar 1, 2010
          Hans,

          Een gekke optie misschien, maar kan met Breda ook Beerta bedoeld worden ? Ik zie op AG ca. 1690 verschillende "Brouwer" staan, die ook werkelijk brouwer zijn.

          vr.groet,

          Menno Bennema Geerlings

[...]

          Wij zijn een gemeenschap van 6 miljoen gebruikers in strijd tegen spam.

        • gruno77
          Message 4 of 18 , Mar 1, 2010
            Hallo Hans,

            De plaatsnaam Tolbert werd heel vroeger geschreven als Oldebert. Volgens de schrijver G. H. Ligterink komt het van "oude buurt", ter onderscheid van het dorp Niebert (= "nieuwe buurt"). Anderen hebben zijn stelling klakkeloos overgenomen. Taalkundig klopt dat volgens mij niet:

            1) Een lange uu-klank (buurt) wordt opeens een korte è-klank (-bert).

            2) Het bepaalde lidwoord "de" van de buurt wordt hier zomaar vervangen door het onbepaalde lidwoord "het". Het buurt slaat natuurlijk nergens op.

            Naar mijn mening heette het dorp Tolbert oorspronkelijk Olde-brett (= oude plank, oud bord). Daar heeft men later een t voor gezet. Toen werd het Toldebrett. In het spraakgebruik werd dat weer Tolbert.

            Alleen op die manier kan ik verklaren, dat de dominee Breda heeft opgeschreven, waar de mogelijk dialect sprekende Martinus Brouwers het had over 't olde bret/bred. Maar misschien zijn er ook nog andere verklaringen. Het is natuurlijk heel vreemd, dat Martinus in Breda niet te vinden is.

            Hartelijke groeten,

            Klaas Pera

          • wim.gera
            Message 5 of 18 , Mar 1, 2010
              Kan dit niet net zoiets als mijn pas geposte mail over Derk Lammers? Die
              was gedoopt en is overleden in Dinxperlo (Gelderland) en is als militair
              naar Groningen gegaan en daar getrouwd en een zoon gekregen, daarna weer
              terug naar de Achterhoek gegaan. Of speelt dit in de verkeerde tijd?

              Gera

              Hans Brouwers schreef:

> [...]
              > (alle
              > variaties zijn ook geprobeerd, zonder -s met au etc)
              >
              > Iemand nog een idee waar en hoe verder te zoeken?

            • M.Bennema Geerlings
              Message 6 of 18 , Mar 1, 2010
                Hans,

                via de soldaten-site heb ik 2 namen gevonden die iets zouden kunnen betekenen.
                Matthijs Brouwer
                bruidegom op zondag 13 september 1682 Breda

                Plaats: Breda
                Bron: GA Breda
                DTB-nr: IV-9 nr. 39, folio: 95
                Datum huwelijk: 1682-09-13
                Naam BRUIDEGOM: Matthijs Brouwer
                Naam BRUID: Aldegonde Brugge
                Weduwe: weduwe
                Naam vorige echtgenoot bruid: Leendert Susterts
                Opmerkingen: Trouwboek Breda Grote Kerk 1675-1711 De bruidegom was soldaat.

                Details
                Martinus Brouwers
                peter op dinsdag 21 februari 1696 Breda

                Plaats: Breda
                Bron: GA Breda
                Gezindte: rk
                DTB-nr: 8, fol: 220
                Naam kind: Digna Theresia
                Datum doop: 1696-02-21
                Man/Vrouw: v
                Naam vader: Petrus Brouwers
                Naam moeder: Catharina Buijs
                Naam peter: Martinus Brouwers
                Naam meter: Antonia Pieck
                Opmerkingen: RK Dopen Brugstraat

                gegevens uit ISIS Breda

                vriendelijke groet,

                Menno Bennema Geerlings

                Message 7 of 18 , Mar 2, 2010
                  Klaas e.a.

                  Bedankt voor de suggesties en het meedenken. De suggestie van Tolbert had ik
                  al keer bekeken (ze zijn namelijk ook in Tolbert getrouwd, vandaar) daar kom
                  ik niet helemaal uit. Stel dat dit Martinus is (dit komt als enige in
                  aanmerking)

                  Doop 25-12-1682 Tolbert

                  Dopeling Martinus

                  Geslacht m

                  Vader Beno Uden

                  Opmerkingen Doctor

                  Bron Doop- en trouwboek Tolbert 1663-1776

                  Collectie DTB (toegang 124)

                  Inventarisnummer 451

                  Dit zou heel goed kunnen (Vader predikant, periode, naam, geld in de
                  familie) bekend is dat er niemand van de zijde van Martinus aanwezig is
                  geweest bij zijn huwelijk in 1715 (terwijl Beno Uden in 1718 is overleden te
                  Holwierde, dus in leven in 1715) De voornamen Beno en Geertruid worden
                  beiden niet vernoemd.

                  Uit een eerdere familie kroniek plm 1850 blijkt dat ik citeer

                  “de beide zonen, gebroeders, der eerste generatie, hebben, toen zij tot
                  hunner jaren waren te Groningen voor gemeenschappelijke rekening eene
                  bierbrouwerij opgericht”

                  Een van de beide zonen moet dan Martinus zijn geweest, wellicht vanaf dat
                  punt dat hij zich de achternaam Brouwers heeft toegeëigend.

                  Hoeveel waarde we moeten hechten aan zo’n kroniek weten we niet (er staan
                  zaken in die echt niet kloppen) Uit onderzoek blijkt dat er geen brouwerij
                  is opgericht in die periode door twee broers waarvan er een Martinus heet.
                  Benno en Geertruid hadden maar een zoon.

                  Het verhaal over een soldaat vergt wat meer onderzoek.

[...]

                  --- In <mailto:groningen-genealogy%40yahoogroups.com>
                  wrote:

> [...]
                  (alle
                  > variaties zijn ook geprobeerd, zonder -s met au etc)
                  >
                  > Iemand nog een idee waar en hoe verder te zoeken?

                • master2811
                  Message 8 of 18 , Mar 23, 2010
                    Hallo,

                    Geen oplossing helaas, maar ik ken het probleem. Ik heb een voorouder, Jannes/Johannes Hajes, van 's-Hertogenbosch die 31-12-1719 te Lutjegast met ene Aeltjen Abels trouwde. Hun zoon Haje Jans, die gedoopt werd te Lutjegast op 22-05-1735 duikt later in Zuidhorn op en trouwde daar Helena Pieters (van doopsgezinde afkomst) op 03-06-1759. Haje Jans werkte als hovenier op de Hanckemaborg in Zuidhorn. Ik heb ook getracht een geboorte/doop van Johannes Hajes via allerlei schrijfwijzes te vinden in Den Bosch e.o., maar zonder resultaat. Ik kan mij niet voorstellen dat Johannes Hajes Aeltjen Abels al kende in Den Bosch. Het echtpaar duikt wel op in ledematenlijsten van Lutjegast en Niekerk. Ze waren dus devote Nederlands Hervormden. Wellicht is Johannes Hajes wel naar het noorden van Nederland gegaan vanwege het geloof. Net als de Waals gereformeerden deden.

                    Groetjes,
                  • nieuwsgroepen
                    Message 9 of 18 , Mar 24, 2010
                      Haye is een in Friesland veel voorkomende naam.
                      Zou ´s Hertogenbosch ook verkeerd overgenomen kunnen zijn en een plaats
                      in Friesland kunnen zijn ?
                      Zie www.tresoar.nl

                      Een gehucht dat ook voorkwam in Gaasterland was Heerkebosch.

                      Zie http://www.tresoar.nl/vanderaa/index.html

                      Citaat daaruit:
                      Men had hier vroeger eene menigte stinzen, waarvan de wieren nog overig
                      zijn. Thans heeft men er nog het huis van Roekenest, genaamd, en het
                      Heerkebosch, gelijk ook het aanmerkelijk grootere en fraaije landhuis
                      Lyklamabosch, waarbij oudtijds een klooster is geweest. In 1529 deden de
                      West-Friezen op deze kust, die wegens hare hoogte geene zeedijken heeft,
                      eene landing, en roofden grooten buit uit de toen aanzienlijke dorpen
                      Nijemirdum en Oudemirdum; doch de Oostvlielingen deden het zelfde in
                      Wester-Vlie, en zulks met zoo veel bitterheid, dat de partijen, waar zij
                      elkander ook op zee ontmoetten, terstond handgemeen werden, en de
                      overwonnenen dadelijk over boord wierpen. Dan, kort darna werd dit
                      geschil bijgelegd, door de tusschenkomst van den Abt van St.
                      Odulfus-klooster te Stavoren en eenige aanzienlijke burgers dier stad.

                      Met vriendelijke groeten,

                      Sietze Elsinga
                      www.elsinga-s.nl

                      Uitgaande berichten worden gescand met Kaspersky Internet Security

                      Op 24-3-2010 4:10, master2811 schreef:

> [...]
                      > waren dus devote Nederlands Hervormden. Wellicht is Johannes Hajes wel
                      > naar het noorden van Nederland gegaan vanwege het geloof. Net als de

                    • Fred Reenders
                      Message 10 of 18 , Mar 24, 2010
                        Zou me niks verbazen als Johannes Hajes gewoon uit de noordelijk contreien
                        komt.
                        De kreet bij huwelijk 'van 's Hertogenbosch' betekent alleen maar dat hij
                        ten tijde van zijn huwelijk uit Den Bosch afkomstig was. En mogelijk een
                        attestatie meebracht.
                        Het betekent niet dat hij in Den Bosch is geboren en/of gedoopt. D.w.z. het
                        zou wel kunnen maar is absoluut niet zeker. Ik zou maar eens in de omgeving
                        Westerkwartier gaan zoeken.

                        Succes,
                        Fred Reenders
                        www.reenders.com

                      • gruno77
                        Message 11 of 18 , Mar 24, 2010
                          Hallo,

                          Er staat op Alle Groningers in de scan van het kerkboek wel duidelijk 's Hartogenbosch, maar ik denk ook, dat hij uit Groningen of Friesland kwam. De afstand tussen Den Bosch en Lutjegast is nogal groot en de naam Haje duidt eerder op een Fries/Groningse herkomst. In de buurt van Lutjegast bevindt zich een buurtschap Sarabos, bij Stroobos. Zie de link:

                          http://www.nederland-in-beeld.nl/Friesland/Stroobos/Sarabos.html

                          Hartelijke groeten,

                          Klaas Pera

                          --- In groningen-genealogy@yahoogroups.com, "master2811" <master2811@...> wrote:

> [...]
                          >
                          > Geen oplossing helaas, maar ik ken het probleem. Ik heb een voorouder, Jannes/Johannes Hajes, van 's-Hertogenbosch die 31-12-1719 te Lutjegast met ene Aeltjen Abels trouwde. Hun zoon Haje Jans, die gedoopt werd te Lutjegast op 22-05-1735 duikt later in Zuidhorn op en trouwde daar Helena Pieters (van doopsgezinde afkomst) op 03-06-1759. Haje Jans werkte als hovenier op de Hanckemaborg in Zuidhorn. Ik heb ook getracht een geboorte/doop van Johannes Hajes via allerlei schrijfwijzes te vinden in Den Bosch e.o., maar zonder resultaat. Ik kan mij niet voorstellen dat Johannes Hajes Aeltjen Abels al kende in Den Bosch. Het echtpaar duikt wel op in ledematenlijsten van Lutjegast en Niekerk. Ze waren dus devote Nederlands Hervormden. Wellicht is Johannes Hajes wel naar het noorden van Nederland gegaan vanwege het geloof. Net als de Waals gereformeerden deden.

                        • gruno77
                          Message 12 of 18 , Mar 24, 2010
                            Hallo,

                            In maart 1719, dus vlak vóór zijn huwelijk, komt de hovenier Jan Hajer, met attestatie van Grootegast (dus niet van 's Hertogenbosch), binnen in de kerk van Lutjegast.

                            1719

                            Meert
                            Jan Hajer hoovenier met att. van G:Gast (vertr. na G:gast ao 1721)

                            Bron: http://www.menneglas.nl/ledematen/Lutjegast.htm

                            Gezien het beroep van zijn zoon Haje Jans lijkt het mij duidelijk, dat het hier om Jannes Hajes gaat. Hij verbleef dus vóór zijn huwelijk al in Grootegast.

                          • Erick Staal
                            Message 13 of 18 , Mar 24, 2010
                              Van de lidmatensite van Menne:

                              27 mrt. 1718 na belijdenis tot Grotegast:
                              met attestatie:
                              Johannes Haijens van Nijkerk

                              Vervolgens kijkend bij Oldekerk, Niekerk en Faan
                              11 mrt. 1714 is het Hoogwaardige Nachtmaal onses Heeren en Saligmakers
                              J.C. de seven en tachtentigste maal van mij bedient, en zijn als nieuwe
                              ledematen tot des Heeren Tafel mede toegelaten:
                              Johannes Haijens, Hovenier bij de Ed. Heer Aldringa met attestatie van
                              Groningen.

                              Wellicht dat iemand hem dan ook terug kan volgen in de lidmatenboeken van
                              de stad.

                              mvg, Erick
                            • gruno77
                              Message 14 of 18 , Mar 24, 2010
                                Hallo,

                                Nog even een aanvulling op mijn vorige mail. Het is heel waarschijnlijk, dat Jannes Hajes in Grootegast voor de familie De Hertoghe werkte. Dat verklaart misschien ook de vergissing van ds. Alstorphius van Lutjegast. De dominee heeft vermoedelijk een aantal dingen met elkaar verward (Sarabos en de Hertoghe).

                                Hartelijke groeten,

                                Klaas Pera

                                --- In groningen-genealogy@yahoogroups.com, "gruno77" <pera@...> wrote:

> [...]
                                >
                                > Gezien het beroep van zijn zoon Haje Jans lijkt het mij duidelijk, dat het hier om Jannes Hajes gaat. Hij verbleef dus vóór zijn huwelijk al in Grootegast.

                              • master2811
                                Message 15 of 18 , Mar 24, 2010
                                  Dank voor alle aanvullingen. Dat werpt wel een nieuw licht op de zaak. Ik had altijd het vermoeden dat Jannes/Johannes Hajes, voordat hij van Groningen naar het Westerkwartier trok, inderdaad van Den Bosch afkomstig moest zijn, aangezien dat in het kerkboek stond bij het huwelijk met Aeltjen Abels in 1719. Ik was al blij dat ik hem kon volgen van het Westerkwartier terug in de tijd naar Groningen via de ledematenlijsten. Ik zal eens gaan kijken of ik hem verder kan vinden in of rond Groningen. Nogmaals dank voor de aanvullingen iedereen.

                                  Groetjes,
                                • gruno77
                                  Message 16 of 18 , Mar 30, 2010
                                    Hallo,

                                    Nog een wat verlate reactie op jouw mail. We zijn het er allemaal wel over eens, dat ds. Georg Alstorff zich in 1719 heeft vergist, wat betreft de plaats van herkomst van Jannes Hajes. Op latere leeftijd kreeg deze predikant nog meer problemen met zijn geheugen. Om die reden is hij op 4 september 1737 zelfs met vervroegd emeritaat gegaan wegens "swackheit in de gang en memorie" (bron: kerkeboek Lutjegast 1684-1792).