Re: voorouders Doetjen Frericks

  • gruno77
    Message 1 of 2 , Jan 31 11:29 AM
      Hallo Paul,

      Volgens Jaap Bos zijn Frerik Wiltes en Martien Alberts de ouders van Doetjen Frericks:

      582 Jan TAMMES, landbouwer te Wagenborgen, collector te Wagenborgen, geboren ca 1645 te Wagenborgen, overleden vr.1696, zoon van Tamme JACOBS (zie 1164) en Willemke JANSEN (zie 1165).

      Gehuwd (1) mei 1669 te Wagenborgen, huwelijkscontract met Teeke WOLTHERS (zie 583).

      Gehuwd (2) op dinsdag 6 oktober 1682 te Wagenborgen, huwelijkscontract met Doetje FRERICKS, geboren ca 1658, overleden 1712-1718, dochter van Frerik WILTES en Martien ALBERTS.

      Uit het eerste huwelijk:
      1. v Martjen JANS (PRINS) (zie 291).
      583 Teeke WOLTHERS, geboren ca 1645 te Wagenborgen.
      Uit dit huwelijk: 1 kind (zie onder 582).

      Bron: http://members.home.nl/jaap.bos/ek/ek-0017.htm#BM4818

      Op een andere website vond ik nog enkele aanvullende documenten met betrekking tot Doetjen Frericks en Garbrant Bronts:

      2484. Brondt Eltjes8367. He was the son of 4968. Eltyo Popkens and 4969. Elijsabeth Geerts. He married 2485. Pieterke.

      2485. Pieterke8367.

      Marriage Notes for Brondt Eltjes and Pieterke:
      --Brondt and Pieterke had at least 2 children: Garbrant, and Jacob [Bronts].

      Children of Brondt Eltjes and Pieterke are:

      i. Garbrant Bronts8367,8368, married Doetjen Frericks Bef. 16968369; born Abt. 16558369.

      Marriage Notes for Garbrant Bronts and Doetjen Frericks:

      ----Wagenborgen: Fol.362 - 26 juli 1696 - Wijgman Jans, Peter Hendricks en Jan Gerrets Post, voogden over de nagelaten kinderen van wijlen Jan Tammes en Doetjen Frericks (gew.ehel.), te weten Martjen Jans] en Greetje Jans], verkopen aan Garbrandt Brondts en Doedtjen Frericks (ehel.), stiefvader en echte moeder, 3 deel van een huis en heemstee, op eigen grond, te Wagenborgen, ten noorden de Hereweg, ten oosten Jacob Hijttijs, ten zuiden de Wateringe, ten westen het kerkhof. Tevens de koeien en de levende have. M.u.v. de landerijen. Prijs: 200 car.gld. Getuigen: mr. Berent Harmens en Hendrick Oomkes.

      ----Wagenborgen: Fol.505 - 20 september 1707 - Luitje Redmers en Frouwe Jakobs (ehel.), te Wagenborgen, verkopen aan Garbrant Bronts en Doetje Frerix (ehel.), te Wagenborgen, een heem gelegen te Wagenborgen, ten noorden en oosten Jan Gerrijts Post, ten zuiden de kosterij, ten westen de verkoper. Prijs: 35 car.gld. Het heem zal altijd een vrije uitdrift behouden over het heem van verkoper. Getuigen: Peter Harms en Jan Frerix.

      ----Wagenborgen: Fol.586 - 27 mei 1711 - Willem Dijkema en Fokko Jans, als voorstanders over Menje Harms, onmondige dochter van Harm Everts en Hille Douwes (gew.ehel.) verkopen aan Garbrant Bronts en Doetje Frerix (ehel.), te Wagenborgen, een stuk binnendijks groenland, de Trandel, genoemd, ten noorden het Maar, ten oosten en zuiden Menno Tjaarts, ten westen Hille Thomas. Prijs: 334 car.gld. Getuigen: B.Rontsen en Luitje Redmers.

      ----Wagenborgen: Fol.590 - 1 december 1711 - Bartelt Hindrix en Martje Jans (ehel.), te Nieuwolda, en Size Aijelts en Grietje Jans (ehel.), te Heveskes, verkopen aan Garbrant Bronts en Doetje Frerix (ehel.), hun stiefvader en moeder, te Wagenborgen, het vierde deel van 5 deimt land te Nieuwolda bij de Hontshals, tegenwoordig meierwijze gebruikt door Reint Simons, ten noorden de Hereweg, ten oosten Reint Simons, ten zuiden het Maar, ten westen Reint Simons. Nog het vierde deel van 10 deimt land onder Wagenborgen, an de Siersloot, zoals kopers gebruiken, ten noorden Menno Tjaarts, ten oosten Onne Tomas en Rotger Lammerts, ten zuiden Harm Melcherts= weduwe, ten westen Ekke Alberts. Prijs: 300 car.gld. Getuigen: Haije Haijes en Jan Geerts.

      ----Wagenborgen: Fol.591 - 1 december 1711 - Haije Haijes en Trijntje Habbes (ehel.), te Wagenborgen, verkopen aan Garbrant Bronts en Doetjen Frerix (ehel.), te Wagenborgen, de helft van een heem zoals Abel Hitjes bewoont en gebruikt, ter grootte van 142 vierkante roeden, ten noorden de Hereweg, ten oosten pastoor Branthius' weduwe, ten zuiden Peter Hindrix, ten westen kopers. Prijs: 40 car.gld. Getuigen: Kornellis Hindrix en Jan Geerts.

      ----Circa 1717 wordt te Wagenborgen een afhandeling gemaakt tussen de kinderen van Doetje Freerks: Jan Geerts en Pieterke Garbrants, Freerk Garbrants en Haijcke Garbrants versus Bartelt Hendriks en Martje Jans. Bartelt en vrouw krijgen huis en heem onder de klokkeslag van Wagenborgen op eigen grond en land in drie delen. Ze moeten aan elk van de kinderen van Garbrant 430 gulden betalen.

      ----Wagenborgen: Fol.598 - 1 mei 1712 - Garbrant Bronts en Doetje Frerix (ehel.), te Wagenborgen, lenen van Jan Peters, van Stedum, 200 car.gld. à 4%. Getuigen: Peter Hindrix en Jan Geerts.

      ---Garbrant and Doetjen had at least 3 children: Haijcke, Freerk, and Pieterke [Garbrants] [Oortman Kwartierstaat].

      More About Garbrant Bronts and Doetjen Frericks:
      Marriage: Bef. 16968369

      1242
      ii. Jacob Bronts, married Bouwe Rotgers.

      Bron: http://www.genealogy.com/users/w/o/l/Hindrik-Wolda/GENE7-0170.html

      Marriage Notes for Cornelius Phebes and Martjen Jacobs:

      ----Marriage Contract Nieuwolda: Fol.356 - 11 september 1704 - H.V.
      Cornelis Phebus, van de Beerta, en Martjen Jacobs, van Midwolderhamrik. Brg.: Phebe Cornelis en Trijntjen Cornelis, ouders; Claes Eppes, zwager; Eppe Cornelis en Frerickjen Jans (ehel.), oom en moei; Jan Cornelis en Helke Henderiks, oom en moei; Nomno Cornelis, oom; Br.: Jacob Bronts en Bowe Rotgers, ouders; Garrempt Bronts en Doetjen Freriks, oom en moei; Tjakke Rotgers en Anje Tammes, oom en moei; Fokke Hommes en Wije Rotgers, oom en moei; Jacob Cornelis, oom; Wijven Jacobs, moei; Getuigen: Tjapko Freriks en Nantke Reints.

      Bron: http://www.genealogy.com/users/w/o/l/Hindrik-Wolda/GENE7-0075.html

      Hartelijke groeten,

      Klaas Pera